Versions

I. COURSE DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Course name
DIGITAL AND ONLINE CONTENT PRODUCTION
Course code
BMEGT43M160
Course type
class
Kurzustípusok és óraszámok
Type
Lessons
Lecture
12
Practice
12
Laboratory
0
Type of assessment
exam
Number of credits
5
Course leader
Name
Dr. Tófalvy Tamás
Position
associate professor
Email adress
tofalvy.tamas@gtk.bme.hu
Organizational unit for the subject

Department of Sociology and Communication

Subject website
Language of teaching
magyar - HU
Curriculum role of the subject, recommended semester

Programme: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)

Subject Role: Szakirányon kötelező

Recommended semester: 2

Programme: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)

Subject Role: Szakirányon választható

Recommended semester: 2

Programme: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)

Subject Role: Szakirányon választható

Recommended semester: 2

Programme: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2016-tól)

Subject Role: Szakirányon kötelező

Recommended semester: 2

Programme: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2016-tól)

Subject Role: Kötelezően választott

Recommended semester: 2

Pre-requisites
strong
-
weak
-
paralell
-
exclusive
-
A tantárgyleírás érvényessége
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580251/13/2023 registration number. Valid from: 29.03.2023.

Objectives

The aim of the course is to show the students in a practical way how content distribution and monetization is created and realized in a digital ecosystem where the main source of income is still advertisements alongside free editorial content, but an increasingly large portion of native and branded content; and where aggregators play the main role in distributing content. In addition to understanding

Learning outcomes

Knowledge
  1. Knows the most important factors of the social, structural, economic and political processes determining the field of communication and media
  2. Knows the connections between communication and culture, the various levels of manifestations of this connection and their consequences in the context system of social communication.
Ability
  1. She is capable of a thorough and detailed analysis of the facts discovered at the communication levels and arenas learned during her theoretical and practical work and of the connections that can be extracted from the results.
  2. In the field of communication and media research, she is able to make realistic value judgments based on the processed information and formulate independent proposals based on the conclusions that can be drawn from them
  3. During her professional vocabulary, she confidently uses the vocabulary of the profession, the basic scientific concepts of the profession, and the elements of the special vocabulary set based on them.
Attitude
  1. Capable of learning communication skills and their continuous development, self-reflection in relation to your abilities in this area
Autonomy and responsibility
  1. Once in a professional work community, she is able to perform and manage complex tasks in accordance with the professional expectations there
  2. She assumes responsibility for the professional texts she prepares in her native language and in a foreign language, and is aware of their possible consequences.

Methodology of teaching

lecturing, classroom and independent assignements, planning and execution of student projects

Materials supporting learning

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév végi aláírás megszerzésének feltétele a kurzus oktatói illetve meghívott előadók által tartott órák órák 70%-án való részvétel.

Performance evaluation methods

A projektek értékelése, projektbemutató előadás, a projekt fázisairól készített jelentések értékelése

Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating

  • Órai munka és jelenlét: 50

Proportion of examination elements in the rating

  • Projektmunka: 50

The condition for obtaining the signature, validity of the signature

Az órák legalább 70 százalékán való részvétel

Grading

%
Excellent 96
Very good 90–95
Good 77–89
Satisfactory 64–76
Pass 50–63
Fail < 50

Correction and retake

Retakes and make-ups are regulated by the University’s Code on Education and Examination.

Study work required to complete the course

Work type Amount of work hours
class attendance 56
preparation for the assignements 94
total 150

Approval and validity of subject requirements

Topics discussed during the semester

A kurzus célja, hogy gyakorlati úton mutassa be a hallgatóknak, hogyan jön létre, hogyan valósul meg a tartalom-disztribúció és monetizáció egy olyan digitális ökoszisztémában, ahol a fő bevételi forrás még az ingyenes szerkesztőségi tartalom melletti hirdetéseké, de már egyre nagyobb szeletben a natív és márkázott tartalmaké; és ahol a tartalmak terjesztésében az aggregátorok játsszák a főszerepet. A megértés mellett fontos cél az is, hogy a hallgatók maguk aktívan, kreatívan tudjanak részt venni a folyamatban, és alakítani azt. Stratégiailag gondolkodjanak, tisztában legyenek a szerkesztőségi és kereskedelmi szempontokkal egyaránt, és azzal is, hogy a tartalom ma már jöhet mindkét oldalról. Egyfajta összekötő szerepre készüljenek fel, a két egyre jobban egybefonódó világ között, de egyben értsék is azokat értékeket (függetlenség, hirdetői szponzoráció feltüntetése, etc.), amelyek fontosak a minőségi, hosszú távon fenntartható és jövedelmező szerkesztőségi és branded valamint tartalommarketinges tartalmak előállításában is. Olyan kérdésekkel foglalkozunk például, hogy: hogyan kell egy közösségi platformon vagy online médiavállalatnál megtervezni a tartalommenedzsmentet, a tartalomfolyamot és -struktúrát? Hogyan kell kiválasztani a közönséget, kiszolgálni az igényeket, és megtervezni a munkafolyamatot? Ugyanezt hogyan kell végrehajtani mint hirdető, azaz tartalommal kommunikáló vállalat, vagy digitális felületeken jelenlévő, kommunikáló szereplő? Meghívott gyakorlati szakemberek számolnak be a szakmai eljárásokról, esettanulmányokat elemzünk és együtt dolgozunk – mindezt külső helyszíneken, a közreműködő médiavállalatoknál és ügynökségeknél. A gyakorlatok során saját tartalomfejlesztési projektek, stratégiák kidolgozásán és megvalósításán dolgozunk média vagy tartalommarketing területen, rendszeres beadandókkal, miközben betekintünk digitális nagyvállalatok, szerkesztőségek, archívumok gépházaiba.

Topics of lectures
1. Bevezetés; Projekttervezés 1; Projekttervezés 2; Szöveges tartalmak; Audiotartalmak; Videotartalmak; Projekttervezés 3; Projekttervezés 4; Közösségi médiatartalmak; Szerkesztőségi tartalmak; Prezentációk 1; Prezentációk 2

Lecturers participating in teaching

Name Rank Contact
Gács Anna egyetemi docens gacs.anna@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements