Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Szakirányon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kulturális terek specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A kurzus a médiagazdaság, elsősorban a tömegmédia szereplőinek tartalomtermelésével foglalkozik. Nézőpontja egyszerre szociológiai és közgazdaságtani: arra a kérdésre keressük a választ, hogy milyen társadalmi tényezők, mechanizmusok határozzák meg a tömegmédia tartalomkínálatát. Elméleti alapjait tekintve a tananyag politikai médiagazdaságtan és nyilvánosságszociológia. A középpontban az érdekek, a részvétel, a reprezentáció és a társadalmi erőforrások kérdései szerepelnek. A nyilvánosság az a tér, ahol a társadalom tagjai megfogalmazzák érdekeiket, és ellenőrzés alatt tartják a hatalom birtokosait ― amennyiben ez egyáltalán lehetséges. A médiagazdaság termelési viszonyai, kapcsolata a hatalmi dimenzióval szorosan összefügg azzal, mennyire képes a nyilvánosság ezeket a funkciókat ellátni. Ha ezekkel a szempontokkal nem foglalkoznánk, akkor a médiapiacot pusztán fogyasztói igények kielégítésének tereként értelmeznénk, ahol a keresleti-kínálati viszonyok tárgyalása hatékonysági és menedzsment-kérdésekre egyszerűsödik.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
- Társadalomtudományi módszertanok ismerete
- Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
Képesség
- Jártasság a szakirodalom-kutatásban
- Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége
- Elemzési képesség.
Attitűd
- Társadalomtörténeti nyitottság
- Saját (nyugati) kulturális hagyományok akceptálása
- A demokratikus és jogállami normák elfogadása
Önállóság és felelősség
- Történetileg és politikailag koherens világnézet kialakítására való törekvés
- Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét
- Szakmai normák elfogadás és érvényesítése.
Oktatásmódszertan
előadás és órai diszkusszió
Tanulástámogató anyagok
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu) – Books, notes, downloadable materials (edu.gtk.bme.hu)
- Herman, Edward S. and Chomsky, Noam (2002) Manufacturing Consent: The Political Economy of The Mass Media, New York, Pantheon Books.
- A Propaganda Model (1-35.)
- Worthy and Unworthy Victims (37-86.)
- Conclusions (297-307.)
- Introduction (XI-XIX.)*
- Preface (LIX-LXIV.)
- Klaehn, Jeffery (2002) „A Critical Review and Assessment of Herman and Chomsky's`Propaganda Model'“. In: European Journal of Communication. 17 (2), 147-182.
- Mullen, Andrew (2010) „Twenty years on: the second-order prediction of the Herman-Chomsky Propaganda Model“. In: Media, Culture & Society. 32 (4), 673-690.
- Noelle-Neumann, Elizabeth: A hallgatásspirál elmélete. In: Angelusz Róbert, Tardos Róbert, Terestyéni Tamás (2007) Média, nyilvánosság, közvélemény. Gondolat Kiadó: Budapest, 776-800.
- Lenskyj, Helen Jefferson (2008) Olympic Industry Resistance: Challenging Olympic Power and Propaganda, Albany, SUNY Press.
- 1. Introduction and Background (1-12)
- 2. Rights and Freedoms under Threat (15-29)
- 3. Olympic Impacts on Bid and Host Cities (31-49)
- 4. Canadian Olympic Wins and Losses (55-73)
- Pricewaterhouse Coopers (2006): Budapesti olimpia, megvalósíthatósági tanulmány, PwC.
- Budapesti Olimpia Mozgalom: Olimpia Törvény tervezet ― a 2020. évi nyári Olimpiai és Paralimpiai Játékok rendezésére vonatkozó pályázatról”. Forrás: www.budapestiolimpia.hu/?page_id=28
- Centre on Housing Rights and Evictions (2007) Fair Play for Housing Rights: Mega-Events, Olympic Games and Housing Rights Opportunities for the Olympic Movement and Others, Geneva, COHRE.
- I. Mega-Events and Housing Rights (21-39)
- Lenskyj, Helen Jefferson (2008) Olympic Industry Resistance: Challenging Olympic Power and Propaganda, Albany, SUNY Press.
- 5. Education through (Olympic) Sport: Making Connections (77-112)
- 6. Olympic Education, Inc.: Colonizing Children’s Minds? (113-128)
- Lenskyj, Helen Jefferson (1994) ‘Buying and selling the Olympic Games: citizen participation in the Sydney and Toronto bids’, Proceedings of the Second International Symposium for Olympic Research, pp. 70–77.
- Lenskyj, Helen Jefferson (1999) ‘Sydney 2000, Olympic sport and the Australian media’, Journal of Australian Studies, Routledge, 23(62), pp. 76–83.
- Hammer Ferenc (2006) Közbeszéd és társadalmi igazságosság (A Fókusz szegénységábrázolásának értelmezése). Gondolat Kiadó, Budapest.
- 2. A bulvártévé forradalma (19-27)
- 3. A Fókusz témái (28-38)
- 4. Absztrakt kompozíciós utalások a szegénységriportokban (39-45)
- 5. Szubliminális-közeli utalások a szegénységriportokban (46-52)
- 6. A szegénységriportok képinek és szövegeinek értelmezése (53-86)
- 8. És akkor mi van?... ― Reprezentáció, klasszifikáció, praxis (117-150)
- 11. Reprezentáció, társadalomszerkezet és társadalmi változás (179-231)
- 12. Reprezentáció, kulturális állampolgárság és legitimáció (232-252)
- Benkő Tibor: A cigányok sporttal kapcsolatos médiareprezentációjának elemzése. MA diplomamunka, BME/GTK 2014.
- elérhető a webtárhelyen: http://moodle.szoc.bme.hu//mod/resource/view.php?id=2045
- Csepeli György (1990) …és nem is kell hozzá zsidó (Az antiszemitizmus társadalom-lélektana). Kozmosz Könyvek, Budapest.
- Politikai antiszemitizmus (52-58)
- Az antiszemitizmus lélektana (59-79)
- Antiszemitizmus Magyarországon (80-99)
- Khalidi, Rashid (2006) The Iron Cage: The Story of The Palestinian Struggle for Statehood, Oxford, Beacon Press.
- 4. The Revolt, 1948, and Afterward (105-139)
- Morris, Benny (2001) Righteous Victims: A History of the Zionist-Arab Conflict, 1881-1998, New York, Knopf Doubleday Publishing Group.
- The Six-Day War, 1967 (302-346)
- Chomsky, Noam (2006) Failed States. The Abuse of Power and The Assault on Democracy. Metropolitan Books, New York.
- 5. Supporting the Evidence: The Middle East (166-204)
- Sébastien Boussois: Izrael, szembesítve a múlttal (Tanulmány az új történelem hatásáról). L'Harmattan, Budapest, 2013
- I. rész, 3. fejezet: Demitizált történelem: 1948 valós története (az egész fejezet)
- International Court of Justice (2004) Legal Consequences of The Construction of A Wall In The Occupied Palestinian Territory. ICJ, 9 July, 2004. General List No. 131.
- Handley, R. L. and Ismail, A. (2010) ‘Territory under siege: “their” news, “our” news and “ours both” news of the 2008 Gaza crisis’, Media, War & Conflict, 3(3), pp. 279–297.
- Slater, Jerome (2012) ‘Just War Moral Philosophy and the 2008–09 Israeli Campaign in Gaza’, International Security, 37(2), pp. 44–80.
- Fisk, Robert (2006) The Great War for Civilisation (The Conquest of The Middle East). Harper Perennial, London.
- 22. The Die Is Cast (1096-1156)
- Norris, Pippa, Kern, Montague and Just, Marion R. (2003) Framing Terrorism: The News Media, The Government, and The Public, New York, Routledge.
- 14. Kern, Just, and Norris: The Lessons of Framing Terrorism (281-302)
- Paolucci, Paul (2009) ‘Public Discourse in an Age of Deception: Forging the Iraq War’, Critical Sociology, 35(6), pp. 863–886.
- Morozov, Evgeny (2012) The Net Delusion: The Dark Side of Internet Freedom, New York, PublicAffairs.
- 1. The Google Doctrine (1-31)
- 2. Texting Like It’s 1989 (33-56)
- 3. Orwell’s Favorite Lolcat (57-84)
- 4. Why the KGB Wants You to Join Facebook (143-178).
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: Aláírás + vizsgaosztályzat a végső osztályzatban 1/3-os, illetve 2/3-os súllyal. Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége a) aláírást érő órai kérdés érdemi megválaszolása; b) az a) hiányában a félév végi zárthelyi dolgozat legalább elégséges teljesítése.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 2. Aláírás kétféleképpen szerezhető: 3. a) Aláírást érő órai kérdés 4. Nem minden oktatói kérdés megválaszolásáért jár aláírás, csak azokéért, amelyekkel kapcsolatban előre jelzem, hogy aláírás jár értük. Az aláírás feltétele, hogy a válaszon átjöjjön a téma mindennapi sztereotípiákat meghaladó ismerete, illetve elvárható alaposságú indoklás. Nem feltétel, hogy a témáról "ugyanazt" tudjuk; az sem, hogy egyetértsünk. 5. Aláírást érő kérdést mindig az éppen tárgyalt témára vonatkozóan teszek fel, és csak egyszer. Ha óra közben senki nem válaszolta meg, később (pl. óra vége felé, e-mailben, a következő héten, stb.) nem lehetséges visszatérni rá, az a lehetőség elmúlt. Továbbá csak a még aláírást nem szerzett hallgatók válaszolhatnak ― a katalógus alapján mindig tudom, kik a lehetséges válaszadók. (Aláírást már ― akár korábbi félévben ― szerzett hallgatónak nem ér egy ilyen kérdést felszólítás nélkül elsőnek megválaszolni. Abban az esetben, ha nincs jelentkező, előfordulhat, hogy megkérdezem, hogy az aláírással már rendelkezők közül tud-e valaki válaszolni.) 6. b) Félévvégi zárthelyi dolgozat 7. A félévvégi zárthelyi dolgozatot mindenkinek meg kell írnia. 8. Akik a félév során nem szereztek aláírást órai kérdés megválaszolásával, erre a félévvégi zh megírásával tehetnek próbát. Esetükben az aláírás feltétele a legalább elégséges zárthelyi. 9. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 10. Itt két lehetőség van: 11. akiknek zh-tól függetlenül van aláírásuk (órán érdemben megválaszolt kérdés után, lásd fentebb: 1.a) megírhatnak egy "haladó" félévvégi zh-t, amelyre kapott osztályzatukat, amennyiben az legalább elégséges megkapják megajánlott végleges osztályzatként; 12. azoknak az esetében, akik nem kaptak aláírást órai válasz után (lásd fentebb: 1.b) a zh- és az írásbeli vizsgaosztályzatuk súlyozott átlagából számítjuk a végleges osztályzatot: 13. jegy=(zh+(vizsga x 2))/3 14. Megjegyzés: a 2.b kategóriába tartozó hallgatók, amennyiben az első próbálkozási lehetőség alkalmával írt zh-juk legalább elégséges, a pót zh-n választhatják a "haladó" zh-t, és az arra kapott, legalább elégséges osztályzat megajánlott vizsgaosztályzatnak minősül. Fontos különbség azonban az 1.a kategóriába tartozókhoz képest, hogy a végső osztályzat az ő esetükben csak a fenti, súlyozott átlaggal számítható ― azaz nem kérhetik az első zh-osztályzat figyelmen kívül hagyását
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- rövid válaszok / zh-k: 33
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 66
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás feltétele a félévközi zárthelyi dolgozat legalább elégséges teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 94-100 |
Jeles | 80-95 |
Jó | 70-79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 15 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 30 |
házi feladat elkészítése | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 19 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
Bevezetés: a politikai médiagazdaságtan tárgya. A tömegmédia politikai ökonómiája: a propaganda-modell. 1. A tömegmédia politikai ökonómiája: a propaganda-modell. 2. Esettanulmány: Az olimpiaipar. 1. Érdekek, költségek, hatások. Esettanulmány: Az olimpiaipar. 2. PR és szocializáció. Esettanulmány: Szegénység. 1. Médiareprezentáció. Esettanulmány: Szegénység. 2. Ideológia. Esettanulmány: Antiszemitizmus és az arab-izraeli konfliktus. 1. Történeti háttér. Esettanulmány: Antiszemitizmus és az arab-izraeli konfliktus.1. Történeti háttér (folytatás)2. Terrorizmus: tények és reprezentációk.Esettanulmány: Antiszemitizmus és az arab-izraeli konfliktus. 2. Terrorizmus: tények és reprezentációk (folytatás).Esettanulmány: Háborúk: „War on Terror” és Irak 1. Esettanulmány: Háborúk: „War on Terror” és Irak 2. „Új” vs. „régi” média és a hatalom ellenőrzése 1.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bátorfy Attila |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.