Versions
Department of Technical Education
Programme: Közgazdásztanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Mérnöktanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Objectives
Learning outcomes
Knowledge
- képessé válik a jelölt a látott tanóra/tanórán kívüli tevékenységek során tapasztaltak összevetésére a didaktikai szempontokkal (így: az óra célja és tartalma, az óra felépítése és szervezése, az órán alklmazott oktatási stratégia és módszerek, a tanulók munkája és magatartása, az óra eredményessége)
- A motiváció módjainak és a tanulásirányi formák megismerése
Ability
- az elméleti és gyakorlati megfigyelések komplex és összefüggésekben történő szemlélet és értelmezés fejlődése
- a tanítási órán/tanórán kívüli tevékenységekben alkalmazható módszerek értékeklésében való jártasság megszerzése
- az osztályfőnöki- és a tanórán kívüli tevékenységek feladatainak, formáinak megismerése
- a csoportos hospitálások alkalmával kooperációs képesség erősítése
Attitude
Autonomy and responsibility
- a reflektív gondolkodás, a reflektív, szakmai elemző technika elsajátítása
- portfolió dokumentum készítés elsajátítása (hospitálási napló, feljegyzések, reflexiók, stb)
Methodology of teaching
Materials supporting learning
- Ballér Endre, Golnhofer Erzsébet, Falus Iván, Kotschy Beáta, M. Nádasi Mária, Nahalka István, Petriné Feyér Judit, Réthy Endréné, Szivák Judit, Vámos Ágnes: Didaktika Budapest, 2011. Digitális tankönyv (Az iskolai oktatómunka tervezése c. fejezet)
- https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_519_42498_2/adatok.html
- Hunyady Györgyné – M. Nádasi Mária: Pedagógiai tervezés. Comenius Bt., Pécs, 2000.
- A gyakorlati pedagógiai néhány alapkérdése Hatékony tanulás (2006) Szerk.: M. Nádasi Mária ELTE PPK Neveléstudományi Intézet (94-109) http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf
- Réthy Endréné: Motiváció, tanítás, tanulás. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003.
- Hajdú Erzsébet (szerk.): Praxis. Módszertani útmutató az iskolai gyakorlathoz és dokumentumok elkészítéséhez. ELTE, BIP, 2003.
- Benedek, András (szerk.): A szakképzés-pedagógia alapkérdései, Budapest, Magyarország: Typotex Kiadó, (2006) pp. 217 pp.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
Performance evaluation methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a pedagógiai folyamat tervezése-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dolgozat illetve hospitálási naplók, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a pedagógiai folyamat tervezése -, kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az iskolai foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg.
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40%
- összesen: 100%
Proportion of examination elements in the rating
- :
Grading
% | |
---|---|
Excellent | > 90 |
Very good | 80-90 |
Good | 70-80 |
Satisfactory | 60-70 |
Pass | 40-60 |
Fail | < 40 |
Correction and retake
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb házi feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
42 | |
14 | |
20 | |
14 | |
90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.
Topics of lectures | |
---|---|
1. | A tanórai megfigyelések és a tapasztalatok elemzési szempontjai. |
2. | A motivációs helyzetek megfigyelése, elemzése. |
3. | A tanórák és a tanórán kívüli tevékenységek didaktikai szempontú megfigyelése. |
4. | Az intézményi alapdokumentumok megismerése, elemzése |
5. | Az adott intézmény szervezeti kultúrájának megismerése |
6. | Hospitálási napló szempontrendszere és elkészítése |
7. | Tematikus terv felépítése |
8. | Óravázlat készítésének menete és formája. |
9. | Szaktárgyi tanmenetek megismerése |
10. | Az pedagógiai-pszichológiai elméleti ismeretek, tapasztalatok gyakorlati alkalmazása. |
11. | Reflektivitás a tanári munkában. |
12. | Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat előkészítése és a saját szaktanári tapasztalatok reflektív elemzése. |
13. | A megismert intézmény pedagógiai programjának elemzése |
14. | A megfigyelt foglalkozások megbeszélő elemzése, reflexiók. |
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|
Nagy Katalin | egyetemi tanársegéd | nagy.k@eik.bme.hu |