Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZAKMÓDSZERTANI ISKOLAI GYAKORLAT
Azonosító
BMEGT51M564
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
0
Laboratórium
14
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Molnár György
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
molnar.gyorgy@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 580.559/2/2020 számú határozatával, érvényes 2020.09.01-től.

Célkitűzések

A szakmai tanári szakirány szempontjából adekvát szakképesítések szakképzö intézményi szervezetének megismerése, iskolai alapdokumentumok értelmező elemzése. A szaktárgyi tanórák és a tanórán kívüli tevékenységek didaktikai szempontú megfigyelése, elemzése, az pedagógiai-pszichológiai elméleti ismeretek gyakorlati tapasztalatokkal történő integrálása, valamint – a részidejű képzés időtartamát és szakmai tanárképzés szakrendszerű sajátosságait szem előtt tartva - az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat előkészítése és a saját szaktanári tapasztalatok reflektív elemzése.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. képessé válik a jelölt a látott tanóra/tanórán kívüli tevékenységek során tapasztaltak összevetésére a didaktikai szempontokkal (így: az óra célja és tartalma, az óra felépítése és szervezése, az órán alklmazott oktatási stratégia és módszerek, a tanulók munkája és magatartása, az óra eredményessége)
  2. A motiváció módjainak és a tanulásirányi formák megismerése
Képesség
  1. az elméleti és gyakorlati megfigyelések komplex és összefüggésekben történő szemlélet és értelmezés fejlődése
  2. a tanítási órán/tanórán kívüli tevékenységekben alkalmazható módszerek értékeklésében való jártasság megszerzése
  3. az osztályfőnöki- és a tanórán kívüli tevékenységek feladatainak, formáinak megismerése
  4. a csoportos hospitálások alkalmával kooperációs képesség erősítése
Attitűd
Önállóság és felelősség
  1. a reflektív gondolkodás, a reflektív, szakmai elemző technika elsajátítása
  2. portfolió dokumentum készítés elsajátítása (hospitálási napló, feljegyzések, reflexiók, stb)

Oktatásmódszertan

Saját élményű tapasztalatszerzés, órai megfigyelések és elemzések készítése. Egyéni munkák, kommunikáció írásban és szóban, IKT-alapú eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Ballér Endre, Golnhofer Erzsébet, Falus Iván, Kotschy Beáta, M. Nádasi Mária, Nahalka István, Petriné Feyér Judit, Réthy Endréné, Szivák Judit, Vámos Ágnes: Didaktika Budapest, 2011. Digitális tankönyv (Az iskolai oktatómunka tervezése c. fejezet)
  • https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/2011_0001_519_42498_2/adatok.html
  • Hunyady Györgyné – M. Nádasi Mária: Pedagógiai tervezés. Comenius Bt., Pécs, 2000.
  • A gyakorlati pedagógiai néhány alapkérdése Hatékony tanulás (2006) Szerk.: M. Nádasi Mária ELTE PPK Neveléstudományi Intézet (94-109) http://mek.niif.hu/05400/05446/05446.pdf
  • Réthy Endréné: Motiváció, tanítás, tanulás. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003.
  • Hajdú Erzsébet (szerk.): Praxis. Módszertani útmutató az iskolai gyakorlathoz és dokumentumok elkészítéséhez. ELTE, BIP, 2003.
  • Benedek, András (szerk.): A szakképzés-pedagógia alapkérdései, Budapest, Magyarország: Typotex Kiadó, (2006) pp. 217 pp.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a pedagógiai folyamat tervezése-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dolgozat illetve hospitálási naplók, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a pedagógiai folyamat tervezése -, kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az iskolai foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60%
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 80-90
70-80
Közepes 60-70
Elégséges 40-60
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb házi feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
félévközi készülés a gyakorlatokra
házi feladat elkészítése
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes, érvényes 2020. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.

Előadások témái
1. A tanórai megfigyelések és a tapasztalatok elemzési szempontjai.
2. A motivációs helyzetek megfigyelése, elemzése.
3. A tanórák és a tanórán kívüli tevékenységek didaktikai szempontú megfigyelése.
4. Az intézményi alapdokumentumok megismerése, elemzése
5. Az adott intézmény szervezeti kultúrájának megismerése
6. Hospitálási napló szempontrendszere és elkészítése
7. Tematikus terv felépítése
8. Óravázlat készítésének menete és formája.
9. Szaktárgyi tanmenetek megismerése
10. Az pedagógiai-pszichológiai elméleti ismeretek, tapasztalatok gyakorlati alkalmazása.
11. Reflektivitás a tanári munkában.
12. Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat előkészítése és a saját szaktanári tapasztalatok reflektív elemzése.
13. A megismert intézmény pedagógiai programjának elemzése
14. A megfigyelt foglalkozások megbeszélő elemzése, reflexiók.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Nagy Katalin egyetemi tanársegéd nagy.k@eik.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.