Verziók
Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A kurzus célja a meglevő szociálpszichológiai alapképzés ismereteit aktiválva, azokat bizonyos értelemben új kontextusba helyezve elmélyítse. A kurzus célja a szociálpszichológia azon alkalmazott területeinek a bemutatá-sa, amelyeknek adott esetben van munkahelyi aspektusa is. Az egyes alkalmazott területek jellemző kérdéseit, vizsgálati módszereit és eredményeit a tudományos eredményekkel vegyítve mutatja be a kurzus. A munkahelyi aspektus mellett olyan szociálpszichológiai területekkel is foglalkozik a kurzus, amelyek a kis és nagycsoportok, valamint a társadalom működésének jobb megértését teszik lehetővé.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az alkalmazott szociálpszichológiai különböző kutatási területeit.
- Ismeri a különböző szociálpszichológiai jelenségek elméleti alapjait, modelljeit, eszközeit és eljárásait.
Képesség
- Képes valamely szociálpszichológiai jelenség önálló vizsgálatára.
- Képes önállóan szociálpszichológiai kutatást megtervezni és lebonyolítani.
- Képes az alkalmazott szociálpszichológiai ismereteit a gyakorlati munkájába átfordítani.
Attitűd
- Nyitott a szakterület szakmai ismereteinek elsajátítására, megismerésére és hiteles közvetítésére.
- Törekszik a pszichológiai tudását a gyakorlatba integrálni.
- Törekszik arra, hogy a megszerzett ismereteket és az elsajátított készségeket magabiztosan és hatéko-nyan alkalmazza mások fejlődése, fejlesztése érdekében.
- Hitelesen és etikusan képviseli és műveli az elsajátított elméleti és gyakorlati ismereteit.
Önállóság és felelősség
- Konstruktívan és megoldás-központúan gondolkodik az elsajátított pszichológiai ismeretek, eszközök és gyakorlatok felhasználásával.
- A tanult ismeretek alkalmazásával képes különböző tartalmú típusú kutatási programok megtervezésére, kialakítására és lebonyolítására.
- Együttműködik hallgatótársaival a félévközi feladatok csoportos megoldásában.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, interaktív óraközi, valamint önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Carol Travis, Elliot Aronson (2009). Történtek hibák (de nem én tehetek róluk). Ab Ovo Kiadó.
- Elliot Aronson (2008). A társas lény. Akadémiai Kiadó Zrt.
- László János (2012). Történelemtörténetek. Akadémiai Kiadó Zrt.
- Krekó Péter (2018). Tömegparanoia. Athenaeum Kiadó.
- Diederik Stapel (2012). Ontsporing („Derailment”). Prometheus Book. Az angol verzió ingyenesen elérhető itt / English version can be downloaded from here: http://nick.brown.free.fr/stapel/FakingScience-20161115.pdf
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy év végén leadott beadandó dolgozattal és egy írásbeli vizsgával történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgyi tudás, valamint önállóság típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az önálló dolgozat elkészítése valamely, a félév során elhangzott témák valamelyikéhez kapcsolt, de szabadon választható, alkalmazott szociálpszichológiai témában. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga) a félév során tárgyalt témakörök ismereteinek számonkérése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50%
- összesen: 50%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga: 50%
- összesen: 50%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.4. pontban szereplő írásbeli vizsgán a hallgató legalább 50%-os eredményt érjen el.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100-100 |
Jeles | 85–94 |
Jó | 75–84 |
Közepes | 65–74 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | < 49 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. 2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. 3) A beadott és elfogadott házi feladat a 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható. 4) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban – első alka-lommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallga-tó számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 5) Amennyiben az 4) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerez-ni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
házi dolgozat elkészítése | 50 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 14 |
vizsgafelkészülés | 28 |
összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.04.04-én. Érvényes 2022.04.04-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az engedelmesség vizsgálatok új fejezetei: a klasszikus engedelmesség vizsgálatok újraértelmezései és új engedelmesség vizsgálatok. Vak követés, konformitás, elkötelezett követés. Milyen üzenetei vannak ezeknek a vizsgálatoknak a munka világára? |
2. | Egyéni, csoport, és rendszerigazolás: Hogyan igazoljuk a világban történő eseményeket? Meritokrácia és igazságosság a szervezetekben: Valóban azok jutnak előre, akik megérdemlik? |
3. | „Mindig az a helyes, amit mi csinálunk”: Az önigazolás pszichológiája. Kognitív disszonancia redukció, felmentő stratégiák. |
4. | Dehumanizáció, infrahumanizáció és rehumanizáció. Jelen vannak-e ezek a jelenségek a szervezetek mindennapjaiban? |
5. | Implicit nyelvhasználat: Elbocsátás vagy alternatív karrier lehetőségek megnyitása? |
6. | Érzelemátélés egyénként és csoporttagként. Az érzelmek szerepe a munka világában. A szégyen és bűntudat hajlam kapcsolata az iskolai és munkahelyi sikerességgel. |
7. | A csoportok identitása: Büszkeség, hübrisz, áldozati tudat. Versengő áldozatiság a munka világában. |
8. | A csoportok identitása: A nagy történetek szerepe. A szervezet, mint történet. |
9. | Pszichológiai biztonság a csoportban: A devianciától a kisebbségi befolyásig, a kisebbségi befolyástól a hatékony csoportig. A diszharmónia teremtő ereje. |
10. | A csoporttagság és a csoportösszetétel szerepe az ultimátum, diktátum és közjavak játékában. Az altruista büntetés és a csoport hanyatlása. |
11. | Terror menedzsment teória: Az elmúlás és a teremtés kapcsolata. |
12. | Mit mond el nekünk a Diederik Stapel sztori? A kisiklás dinamikája. |
13. | Jobboldali rigiditás, baloldali rigiditás, a szélsőségek rigiditása: Gondolkodási sajátosságok, politikai orientáció és szubjektív jóllét kapcsolata. |
14. | A szociálpszichológiai vizsgálatok eredményei, mint a manipuláció eszközei: Mit tudtunk meg a befolyásolásról a szociálpszichológusoktól? |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.