Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA
Azonosító
BMEGT52M106
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szabó Zsolt Péter
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
szabo.zsolt.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.04.27.) az 580227/16/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.04.27-től.

Célkitűzések

A kurzus célja a meglevő szociálpszichológiai alapképzés ismereteit aktiválva, azokat bizonyos értelemben új kontextusba helyezve elmélyítse. A kurzus célja a szociálpszichológia azon alkalmazott területeinek a bemutatá-sa, amelyeknek adott esetben van munkahelyi aspektusa is. Az egyes alkalmazott területek jellemző kérdéseit, vizsgálati módszereit és eredményeit a tudományos eredményekkel vegyítve mutatja be a kurzus. A munkahelyi aspektus mellett olyan szociálpszichológiai területekkel is foglalkozik a kurzus, amelyek a kis és nagycsoportok, valamint a társadalom működésének jobb megértését teszik lehetővé.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az alkalmazott szociálpszichológiai különböző kutatási területeit.
  2. Ismeri a különböző szociálpszichológiai jelenségek elméleti alapjait, modelljeit, eszközeit és eljárásait.
Képesség
  1. Képes valamely szociálpszichológiai jelenség önálló vizsgálatára.
  2. Képes önállóan szociálpszichológiai kutatást megtervezni és lebonyolítani.
  3. Képes az alkalmazott szociálpszichológiai ismereteit a gyakorlati munkájába átfordítani.
Attitűd
  1. Nyitott a szakterület szakmai ismereteinek elsajátítására, megismerésére és hiteles közvetítésére.
  2. Törekszik a pszichológiai tudását a gyakorlatba integrálni.
  3. Törekszik arra, hogy a megszerzett ismereteket és az elsajátított készségeket magabiztosan és hatéko-nyan alkalmazza mások fejlődése, fejlesztése érdekében.
  4. Hitelesen és etikusan képviseli és műveli az elsajátított elméleti és gyakorlati ismereteit.
Önállóság és felelősség
  1. Konstruktívan és megoldás-központúan gondolkodik az elsajátított pszichológiai ismeretek, eszközök és gyakorlatok felhasználásával.
  2. A tanult ismeretek alkalmazásával képes különböző tartalmú típusú kutatási programok megtervezésére, kialakítására és lebonyolítására.
  3. Együttműködik hallgatótársaival a félévközi feladatok csoportos megoldásában.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, interaktív óraközi, valamint önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Carol Travis, Elliot Aronson (2009). Történtek hibák (de nem én tehetek róluk). Ab Ovo Kiadó.
  • Elliot Aronson (2008). A társas lény. Akadémiai Kiadó Zrt.
  • László János (2012). Történelemtörténetek. Akadémiai Kiadó Zrt.
  • Krekó Péter (2018). Tömegparanoia. Athenaeum Kiadó.
  • Diederik Stapel (2012). Ontsporing („Derailment”). Prometheus Book. Az angol verzió ingyenesen elérhető itt / English version can be downloaded from here: http://nick.brown.free.fr/stapel/FakingScience-20161115.pdf

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy év végén leadott beadandó dolgozattal és egy írásbeli vizsgával történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgyi tudás, valamint önállóság típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az önálló dolgozat elkészítése valamely, a félév során elhangzott témák valamelyikéhez kapcsolt, de szabadon választható, alkalmazott szociálpszichológiai témában. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga) a félév során tárgyalt témakörök ismereteinek számonkérése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50%
  • összesen: 50%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Írásbeli vizsga: 50%
  • összesen: 50%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.4. pontban szereplő írásbeli vizsgán a hallgató legalább 50%-os eredményt érjen el.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100-100
Jeles 85–94
75–84
Közepes 65–74
Elégséges 50–64
Elégtelen < 49

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. 2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. 3) A beadott és elfogadott házi feladat a 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható. 4) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban – első alka-lommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallga-tó számára kedvezőbbet vesszük figyelembe. 5) Amennyiben az 4) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerez-ni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
házi dolgozat elkészítése 50
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 14
vizsgafelkészülés 28
összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.04.04-én. Érvényes 2022.04.04-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Az engedelmesség vizsgálatok új fejezetei: a klasszikus engedelmesség vizsgálatok újraértelmezései és új engedelmesség vizsgálatok. Vak követés, konformitás, elkötelezett követés. Milyen üzenetei vannak ezeknek a vizsgálatoknak a munka világára?
2. Egyéni, csoport, és rendszerigazolás: Hogyan igazoljuk a világban történő eseményeket? Meritokrácia és igazságosság a szervezetekben: Valóban azok jutnak előre, akik megérdemlik?
3. „Mindig az a helyes, amit mi csinálunk”: Az önigazolás pszichológiája. Kognitív disszonancia redukció, felmentő stratégiák.
4. Dehumanizáció, infrahumanizáció és rehumanizáció. Jelen vannak-e ezek a jelenségek a szervezetek mindennapjaiban?
5. Implicit nyelvhasználat: Elbocsátás vagy alternatív karrier lehetőségek megnyitása?
6. Érzelemátélés egyénként és csoporttagként. Az érzelmek szerepe a munka világában. A szégyen és bűntudat hajlam kapcsolata az iskolai és munkahelyi sikerességgel.
7. A csoportok identitása: Büszkeség, hübrisz, áldozati tudat. Versengő áldozatiság a munka világában.
8. A csoportok identitása: A nagy történetek szerepe. A szervezet, mint történet.
9. Pszichológiai biztonság a csoportban: A devianciától a kisebbségi befolyásig, a kisebbségi befolyástól a hatékony csoportig. A diszharmónia teremtő ereje.
10. A csoporttagság és a csoportösszetétel szerepe az ultimátum, diktátum és közjavak játékában. Az altruista büntetés és a csoport hanyatlása.
11. Terror menedzsment teória: Az elmúlás és a teremtés kapcsolata.
12. Mit mond el nekünk a Diederik Stapel sztori? A kisiklás dinamikája.
13. Jobboldali rigiditás, baloldali rigiditás, a szélsőségek rigiditása: Gondolkodási sajátosságok, politikai orientáció és szubjektív jóllét kapcsolata.
14. A szociálpszichológiai vizsgálatok eredményei, mint a manipuláció eszközei: Mit tudtunk meg a befolyásolásról a szociálpszichológusoktól?

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.