Programme: Communication and media studies Bachelor’s Programme compulsory subjects from 2018
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 0
Objectives
In the course, we deal with the communication aspects of the physical environment in a broad sense, more specifically with the environmental communication context of positive quality of life (happiness). Several popularizing books (see Literature below) have been published about the material-environmental context in Scandinavian societies for the fact that Scandinavian (mainly Danish and Swedish) people report greater happiness (hygge, i.e. lagom) than residents of other European countries. In the course, from the point of view of environmental communication, we will subject some books published on the subject to a critical analysis, and in the form of a mini-research, we will examine whether and, if so, how these sociophysical conditions prevail under Hungarian conditions. Students receive research assignments hour by hour. The next task is often revealed in class, as the course of the research matches the preliminary class examination process.
Academic results
Knowledge
- Basic knowledge of social science methodologies.
Skills
- Research skills.
Attitude
- Openness to social change
Independence and responsibility
- Constructiveness and assertiveness in the context of institutional operation.
Teaching methodology
lecturing, classroom discussions, presentation
Materials supporting learning
- Baudrillard, J. 1987. A tárgyak rendszere. Budapest: Gondolat.
- Brones, A. 2018. Lagom. A boldogság svéd titka.Budapest: Bookline.
- Dúll, A. 2009. Tárgyi környezet és pszichológia. In A. Dúll A környezetpszichológia alapkérdései – Helyek, tárgyak, viselkedés (pp. 135–156). Budapest: L’Harmattan.
- Dúll, A. 2014. A környezeti kommunikáció vázlata. In Szász Antónia, Kirzsa Fruzsina (Eds.) A kultúra rejtelmei (pp. 162–173). Budapest: MAKAT.
- Thomsen Brits, L. Hygge. 2017. Harmónia dán módra. Budapest: Jaffa.
- Részben saját kutatás eredménye, részben az órán kerül kiosztásra (pdf formátumban).
General Rules
A kurzus teljesítési feltételei: jelenlét az órákon a TVsz. szerint 1 választott referátum a szakirodalmakból (prezentáció készítése, és egyeztetett időpontban a szóbeli referátum megtartása) aktív részvétel az órai munkában kutatási feladatok elvégzése és beszámoló ezekről (létszámtól függően csoportos vagy egyéni munkavégzés).
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A kurzus során fontos kreatív kutatói szemlélet, az ismeretterjesztő irodalom átfordítása kutatási anyaggá szakirodalom beépítése a kutatási tervbe kutatómódszerek kreatív alkalmazása.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- classroom activity: 10
- research and presentation: 90
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 85–95 |
Good | 70–84 |
Satisfactory | 60–69 |
Pass | 50-59 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
classes | 56 |
prep. for classes | 44 |
homeworks | 10 |
prep. for presentation | 40 |
total | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A kurzuson tág értelemben a tárgyi környezet kommunikációs vonatkozásaival foglalkozunk, konkrétabban a pozitív életminőség (boldogság) környezeti kommunikációs kontextusával. Több népszerűsítő könyv (lásd alább Irodalom) is megjelent arról, hogy a skandináv társadalmakban milyen tárgyi-környezeti kontextusa van annak, hogy a skandináv (elsősorban dán és svéd) emberek nagyobb boldogságról (hygge, ill. lagom) számolnak be más európai országok lakóinál. A kurzuson környezeti kommunikációs szempontból kritikai elemzésnek vetjük alá a témában megjelent néhány könyvet, és minikutatás formájában megvizsgáljuk, hogy magyar feltételek között érvényesülnek-e és, ha igen, hogyan, ezek a szociofizikai feltételek. A kutatási feladatokat óráról órára kapják a hallgatók. A következő feladat gyakran az órán derül ki, mivel a kutatás menete illeszkedik az előzetes órai vizsgálatfolyamathoz.
Lecture topics | |
---|---|
1. | - |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Dúll Andrea |