I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓS PROJEKTEK
Azonosító
BMEGT43A242
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Fiáth Henrietta
Beosztása
egyetemi tanársegéd
Email címe
fiath.henrietta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Nemzetközi és üzleti kommunikáció specializáció 2018-tól

Tantárgy szerepe: Szakirányon választható

Ajánlott félév: 5

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Vizuális kommunikáció specializáció 2018-tól

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 5

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja a komplex képi gondolkodás alapvető lépéseinek megismerése, a vizuális kommunikációs projektek gyakorlatának és folyamatának megértése és elsajátítása. A hallgatók a félév során az általuk választott projekt tervezési folyamatán haladnak végig, az egyes állomásoknál elsajátítják a kapcsolódó elméleti tudnivalókat, illetve csoportosan összegezzük a tapasztalatokat, tanulságokat. A kurzus során a hallgatók megtapasztalják a tervezésmódszertan klasszikus lépéseit – a projektek személyre szabhatók és egyénileg vagy kétfős csapatokban is végezhetők.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
  2. Társadalomtudományi módszertanok ismerete
  3. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
Képesség
  1. Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége
  2. Elemzési képesség
  3. Akadémiai jellegű feladatoknál ítélőképesség, önálló döntés képessége.
Attitűd
  1. Társadalomtörténeti nyitottság.
  2. Önkritikára és önfejlesztésre való nyitottság
  3. Saját képességek önreflexiója.
Önállóság és felelősség
  1. Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése
  2. Történetileg és politikailag koherens világnézet kialakítására való törekvés
  3. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése.

Oktatásmódszertan

Előadás, illetve egy komplett projekt végigvitele a hallgató részéről, és annak haladásáról szóló reflektív beszámolók és azok közös megvitatása

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu) – Books, notes, downloadable materials are available on Moodle site of the course A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)

Általános szabályok

A félév végi aláírás feltétele az órák 30%-át meg nem haladó hiányzás. A jelenlétet az oktató katalógussal ellenőrzi. A vizsgára jelentkezés feltétele a szorgalmi időszakban kapott feladatok mindegyikének teljesítése és a kapható pontok legalább felének megszerzése.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Prezentációk: A félév során a hallgatóknak három alkalommal kell prezentációt készíteniük, ill. kb. 10-15 percben előadniuk, melyet – minden alkalommal és minden hallgató esetében – részletes csoportos megbeszélés, elemzés követ. Prezentáció1: Az ideális projekt Egy a hallgató által kiválasztott, meghatározott, jól definiálható szempontrendszer (az oktató által javasolt támpontok) alapján elemzett vizuális projekt bemutatása, mely nincs műfajhoz kötve, azonban kommunikációját tekintve működő, ideális példaként kell szolgáljon. Prezentáció2: Saját projekt_első kör: A hallgatónak a közös és egyéni gyűjtés, ötletelés során kialakuló, legjobbnak ítélt ötlet kiválasztásával egy saját projekt (elméleti, vagy gyakorlati) megvalósítását kell kidolgoznia és ezt a 8. óráig jutott fázisában bemutatnia. Prezentáció3: Saját projekt_második kör: A hallgatónak az órai közös megbeszéléseket követő bíráló szempontrendszer alapján meg kell vizsgálnia saját prokejtjét és előbbiek alapján ajánlott módosítania, továbbfejlesztenie azt, mely esetlegesen akár teljesen új irányt, további következtetéseket indukál. 2. Egyéni dolgozat: A szemeszter második felében előkészített és megvalósított, két körben/fázisában is prezentált saját projekt összefoglaló, min. 6000 karakteres leírása, melynek kötelező részét képezi az önreflexió, a hallgató rálátása a saját munkájára az órai előadások, megbeszélések tükrében. A dolgozat leadási határideje a pótlási hét vége.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • prezentációk: 30
  • esszé: 20
  • összesen: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsgaprezentáció: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele az órák 30%-át meg nem haladó hiányzás, valamint a szorgalmi időszakban teljesítendő feladatokra kapható pontok legalább felének megszerzése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85–94
70–84
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. A prezentációk pótlására a tervezett tantervi időpont utáni 2 órán, a kurzus órarendi időpontjában van lehetőség. Amennyiben ebben a két órában nincs előadás (kiállításlátogatás, feladatbeadás miatt), akkor a következő előadáson még pótolható a prezentáció. A határidőre nem teljesített feladatok javítására és pótlására legkésőbb az utolsó órán személyesen, valamint a pótlási hét utolsó napjáig elektronikus úton van lehetőség. A késve érkezett feladatokra minden megkezdett héten 10% pontlevonás jár.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 52
félévközi feladatok 58
vizsgaprezentáció 40
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

1. A csapatmunka alapelvei, kötelességek és felelősségek 2. A projektek menedzselésének alapelvei, tipikus és gyakori hibák és kivédésük lehetőségei 3. A megrendelő, a tervező és a projektmenedzser szerepei, kapcsolataik jellegzetességei 4. A vizualitáshoz köthető projektek jellegzetességei, gyakori problémái és azok kiküszöbölési lehetőségei 5. A projektekről szóló beszámolók, prezentációk kritériumai, jó gyakorlatai

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Lantos Csenge

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.