Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TARTALOMFEJLESZTÉS: KULTURÁLIS ÚJSÁGÍRÁS
Azonosító
BMEGT43A222
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bárány Tibor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
barany.tibor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Nemzetközi és üzleti kommunikáció specializáció 2018-tól

Tantárgy szerepe: Szakirányon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Tartalomfejlesztés és médiapiac specializáció 2018-tól

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 5

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Vizuális kommunikáció specializáció 2018-tól

Tantárgy szerepe: Szakirányon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A kurzus megismerteti a hallgatókkal a kulturális újságírás területét, bővíti műfajismereti tudásukat, és fejleszti elemzési és íráskészségüket.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete
  2. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
  3. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
Képesség
  1. Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
  2. Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége
  3. Szakmai nyelvhasználat képessége.
Attitűd
  1. Társadalmi érzékenység, szolidaritás
  2. A demokratikus és jogállami normák elfogadása
  3. Szakmai és morális hozzáállás.
Önállóság és felelősség
  1. Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése
  2. Történetileg és politikailag koherens világnézet kialakítására való törekvés
  3. Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban.

Oktatásmódszertan

Előadás

Tanulástámogató anyagok

  • Bárány Tibor, Rónai András (szerk.): Az olvasó lázadása? Kritika, vita, internet, Kalligram Kiadó –József Attila Kör, Pozsony, 2008.
  • Harle Tamás: Az újságírás mestersége és művészete. Budapest: Kék Európa Stúdió,2012.
  • Kádár Judit: A pusztába (sem) kiáltott szó. Három magyar országos napilap kulturális rovatának átalakulása www.mediakutato.hu/cikk/2001_02_nyar/03_pusztaba_kialtott/01.html.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév végi aláírás megszerzésének feltétele az órák minimum 70%-án való részvétel. Maximum 4 alkalommal lehet hiányozni. A kurzus során teljesítendő feladatok: • Vizsgacikk, 50%: kulturális témájú interjú, mely bármelyik színvonalas napilapban, magazinban, közéletilapban, kulturális folyóiratban megjelenhetne. o Pótlás, késés: a késés automatikusan elégtelent jelent! o 8000 leütés (szóközökkel együtt) • Interjúelemzés és prezentáció, 10%: a félév során egyszer példával és elemzéssel kell készülni, amit prezentálni kell a csoportnak o Beadási határidő: feliratkozás alapján o Elemzés szempontok: lásd a Drive mappában o Elemzett cikk maximális terjedelme o 3000 leütés (szóközökkel együtt), plusz/mínusz 10 % o Pótlás, késés: • Kulturális témájú cikk, kritikaírás, 15%: o Pótlás, késés: a pótlási hét végéig, az eredményből 50% levonással o 3000 leütés (szóközökkel együtt), plusz/mínusz 10 % • Vizsgacikk témabemutató: 10% o Pótlás, késés: a szorgalmi időszak végéig, az eredményből 50% levonással • Órai aktivitás és házi feladat, 15%: bekapcsolódás az órai munkába (kérdések, hozzászólások, aktív figyelem), házi feladatok beadása (a heti házi feladat kiadása az órák végén történik) o Plusz pont (1-10) szerzési lehetőség: bejegyzés írás a BME KomMédia BA és MA képzés blogjára(konzervtelefon.blog.hu).

Teljesítményértékelési módszerek

Lásd a 3.1. pontban.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Vizsgacikk:
  • Interjúelemzés és prezentáció:
  • Kulturális témájú cikk, kritikaírás:
  • Vizsgacikk témabemutató:
  • Órai aktivitás és házi feladat:
  • összesen:

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Óralátogatás.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90–95
80–89
Közepes 60–79
Elégséges 50–59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
félévközi készülés a gyakorlatokra 14
házi feladat elkészítése 14
félévközi feladatok elkészítése 14
vizsgafelkészülés 14
összesen 14

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

A kurzus aktuális tematikája a félév során kerül kijelölésre a kurzus aktuális oktatója által.

Előadások témái
1. -

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Héder-Nádasi Eszter

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége