Versions
Jelenlegi
I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
CONTENT DEVELOMPENT: CULTURAL JOURNALISM
ID (subject code)
BMEGT43A222
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Bárány Tibor
Position
assistant professor
Contact details
barany.tibor@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Sociology and Communication
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Communication and media studies Bachelor’s Programme International and business communication specialisation from 2018

Subject Role: Elective for the specialisation

Recommended semester: 0

Programme: Communication and media studies Bachelor’s Programme Content development and the media market specialisation from 2018

Subject Role: Compulsory for the specialisation

Recommended semester: 5

Programme: Communication and media studies Bachelor’s Programme Visual communication specialisation from 2018

Subject Role: Elective for the specialisation

Recommended semester: 0

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description

Objectives

The course will introduce students to the field of cultural journalism, expand their knowledge of the genre and develop their analytical and writing skills.

Academic results

Knowledge
  1. Solid knowledge of the most important social science conceptualizations needed to study the communication phenomena
  2. Solid knowledge of conceptualization for studying communication and media phenomena
  3. Basic knowledge of social institutions (law, language, religion, etc.).
Skills
  1. Ability to recognize social and communication problems, and to choose appropriate solutions
  2. Ability to make judgements in practical tasks, ability to make independent decisions
  3. Reliable use of professional language.
Attitude
  1. Social sensitivity, solidarity
  2. Adoption of democratic and rule of law standards
  3. Professional and moral stand.
Independence and responsibility
  1. Display one’s own worldview in a professional setting
  2. Striving to create a historically and politically coherent worldview
  3. Proficiency in professional communication both in oral and written form.

Teaching methodology

Lectures

Materials supporting learning

  • Bárány Tibor, Rónai András (szerk.): Az olvasó lázadása? Kritika, vita, internet, Kalligram Kiadó –József Attila Kör, Pozsony, 2008.
  • Harle Tamás: Az újságírás mestersége és művészete. Budapest: Kék Európa Stúdió,2012.
  • Kádár Judit: A pusztába (sem) kiáltott szó. Három magyar országos napilap kulturális rovatának átalakulása www.mediakutato.hu/cikk/2001_02_nyar/03_pusztaba_kialtott/01.html.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév végi aláírás megszerzésének feltétele az órák minimum 70%-án való részvétel. Maximum 4 alkalommal lehet hiányozni. A kurzus során teljesítendő feladatok: • Vizsgacikk, 50%: kulturális témájú interjú, mely bármelyik színvonalas napilapban, magazinban, közéletilapban, kulturális folyóiratban megjelenhetne. o Pótlás, késés: a késés automatikusan elégtelent jelent! o 8000 leütés (szóközökkel együtt) • Interjúelemzés és prezentáció, 10%: a félév során egyszer példával és elemzéssel kell készülni, amit prezentálni kell a csoportnak o Beadási határidő: feliratkozás alapján o Elemzés szempontok: lásd a Drive mappában o Elemzett cikk maximális terjedelme o 3000 leütés (szóközökkel együtt), plusz/mínusz 10 % o Pótlás, késés: • Kulturális témájú cikk, kritikaírás, 15%: o Pótlás, késés: a pótlási hét végéig, az eredményből 50% levonással o 3000 leütés (szóközökkel együtt), plusz/mínusz 10 % • Vizsgacikk témabemutató: 10% o Pótlás, késés: a szorgalmi időszak végéig, az eredményből 50% levonással • Órai aktivitás és házi feladat, 15%: bekapcsolódás az órai munkába (kérdések, hozzászólások, aktív figyelem), házi feladatok beadása (a heti házi feladat kiadása az órák végén történik) o Plusz pont (1-10) szerzési lehetőség: bejegyzés írás a BME KomMédia BA és MA képzés blogjára(konzervtelefon.blog.hu).

Performance assessment methods

Lásd a 3.1. pontban.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Óralátogatás.

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 90–95
Good 80–89
Satisfactory 60–79
Pass 50–59
Fail < 50

Retake and late completion

Retake and make-up test options are defined by the valid regulations.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
56 óra 14
7 óra 14
20 óra 14
35 óra 14
32 óra 14
150 óra 14

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

A kurzus aktuális tematikája a félév során kerül kijelölésre a kurzus aktuális oktatója által.

Lecture topics
1. -

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Héder-Nádasi Eszter

Approval and validity of subject requirements