Versions

I. COURSE DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Course name
CONTENT DEVELOMPENT: CULTURAL JOURNALISM
Course code
BMEGT43A222
Course type
contact lessons
Kurzustípusok és óraszámok
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam
Number of credits
5
Course leader
Name
Dr. Bárány Tibor
Position
assistant professor
Email adress
barany.tibor@gtk.bme.hu
Organizational unit for the subject

Department of Sociology and Communication

Subject website
Language of teaching
magyar - HU
Curriculum role of the subject, recommended semester

Programme: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Nemzetközi és üzleti kommunikáció specializáció 2018-tól

Subject Role: Szakirányon választható

Recommended semester: 0

Programme: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Tartalomfejlesztés és médiapiac specializáció 2018-tól

Subject Role: Szakirányon kötelező

Recommended semester: 5

Programme: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Vizuális kommunikáció specializáció 2018-tól

Subject Role: Szakirányon választható

Recommended semester: 0

Pre-requisites
strong
None
weak
None
paralell
None
exclusive
None
A tantárgyleírás érvényessége

Objectives

The course will introduce students to the field of cultural journalism, expand their knowledge of the genre and develop their analytical and writing skills.

Learning outcomes

Knowledge
  1. Solid knowledge of the most important social science conceptualizations needed to study the communication phenomena
  2. Solid knowledge of conceptualization for studying communication and media phenomena
  3. Basic knowledge of social institutions (law, language, religion, etc.).
Ability
  1. Ability to recognize social and communication problems, and to choose appropriate solutions
  2. Ability to make judgements in practical tasks, ability to make independent decisions
  3. Reliable use of professional language.
Attitude
  1. Social sensitivity, solidarity
  2. Adoption of democratic and rule of law standards
  3. Professional and moral stand.
Autonomy and responsibility
  1. Display one’s own worldview in a professional setting
  2. Striving to create a historically and politically coherent worldview
  3. Proficiency in professional communication both in oral and written form.

Methodology of teaching

Lectures

Materials supporting learning

  • Bárány Tibor, Rónai András (szerk.): Az olvasó lázadása? Kritika, vita, internet, Kalligram Kiadó –József Attila Kör, Pozsony, 2008.
  • Harle Tamás: Az újságírás mestersége és művészete. Budapest: Kék Európa Stúdió,2012.
  • Kádár Judit: A pusztába (sem) kiáltott szó. Három magyar országos napilap kulturális rovatának átalakulása www.mediakutato.hu/cikk/2001_02_nyar/03_pusztaba_kialtott/01.html.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév végi aláírás megszerzésének feltétele az órák minimum 70%-án való részvétel. Maximum 4 alkalommal lehet hiányozni. A kurzus során teljesítendő feladatok: • Vizsgacikk, 50%: kulturális témájú interjú, mely bármelyik színvonalas napilapban, magazinban, közéletilapban, kulturális folyóiratban megjelenhetne. o Pótlás, késés: a késés automatikusan elégtelent jelent! o 8000 leütés (szóközökkel együtt) • Interjúelemzés és prezentáció, 10%: a félév során egyszer példával és elemzéssel kell készülni, amit prezentálni kell a csoportnak o Beadási határidő: feliratkozás alapján o Elemzés szempontok: lásd a Drive mappában o Elemzett cikk maximális terjedelme o 3000 leütés (szóközökkel együtt), plusz/mínusz 10 % o Pótlás, késés: • Kulturális témájú cikk, kritikaírás, 15%: o Pótlás, késés: a pótlási hét végéig, az eredményből 50% levonással o 3000 leütés (szóközökkel együtt), plusz/mínusz 10 % • Vizsgacikk témabemutató: 10% o Pótlás, késés: a szorgalmi időszak végéig, az eredményből 50% levonással • Órai aktivitás és házi feladat, 15%: bekapcsolódás az órai munkába (kérdések, hozzászólások, aktív figyelem), házi feladatok beadása (a heti házi feladat kiadása az órák végén történik) o Plusz pont (1-10) szerzési lehetőség: bejegyzés írás a BME KomMédia BA és MA képzés blogjára(konzervtelefon.blog.hu).

Performance evaluation methods

Lásd a 3.1. pontban.

Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating

  • article:
  • interview analysis and presentation:
  • cultural article, review writing:
  • article presentation:
  • performance in class and home work:
  • total:

Proportion of examination elements in the rating

  • :

The condition for obtaining the signature, validity of the signature

Óralátogatás.

Grading

%
Excellent 95
Very good 90–95
Good 80–89
Satisfactory 60–79
Pass 50–59
Fail < 50

Correction and retake

Retake and make-up test options are defined by the valid regulations.

Study work required to complete the course

Work type Amount of work hours
56 óra 14
7 óra 14
20 óra 14
35 óra 14
32 óra 14
150 óra 14

Approval and validity of subject requirements

Topics discussed during the semester

A kurzus aktuális tematikája a félév során kerül kijelölésre a kurzus aktuális oktatója által.

Topics of lectures
1. -

Lecturers participating in teaching

Name Rank Contact
Dr. Héder-Nádasi Eszter

Approval and validity of subject requirements