Versions

I. COURSE DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Course name
SOCIOLOGY
Course code
BMEGT43A300
Course type
class
Kurzustípusok és óraszámok
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term mark
Number of credits
3
Course leader
Name
Dr. Lakatos Zoltán
Position
assistant professor
Email adress
lakatos.zoltan@gtk.bme.hu
Organizational unit for the subject

Department of Sociology and Communication

Subject website
Language of teaching
magyar és angol; HU and EN
Curriculum role of the subject, recommended semester

Programme: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 2

Programme: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 2

Programme: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 2

Programme: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 2

Pre-requisites
strong
None
weak
None
paralell
None
exclusive
None
A tantárgyleírás érvényessége
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580251/13/2023 registration number. Valid from: 29.03.2023.

Objectives

The aim of the subject is to introduce students to the theoretical fundaments, most influential schools, and research areas of the sociological exploration of economical phenomena. The approach is thus interdisciplinary.

Learning outcomes

Knowledge
  1. Knows the concepts, key relationships and theories needed to describe the regularity of social actions;
  2. know the basic theories of game theory describing interdependent social relations,
  3. know the theories describing the normative embeddedness of social action,
  4. know the main experimental results in the field of behavioural economics.
Ability
  1. Ability to plan, organise and carry out independent learning,
  2. ability to understand and use action theory, game theory, normativity,
  3. typical literature and library resources on influencing behaviour,
  4. be able to recognise in everyday life the typical social situations analysed by the theory of action and to put into practice what they have learned,
  5. is able to use its creativity.
Attitude
  1. It is open to learning and absorbing new information generated by action theory;
  2. collaborate with the teacher and fellow students to develop their knowledge,
  3. expand their knowledge through continuous learning, open to the use of information technology tools.
Autonomy and responsibility
  1. It welcomes well-founded critical comments,
  2. collaborate with fellow students in certain situations - as part of a team - to solve problems,
  3. applies the methodological individualist approach of action theory to the interpretation of social phenomena.

Methodology of teaching

Lectures, exercises, guided self-learning.

Materials supporting learning

  • Syi, Cselekvéselmélet dióhéjban, Budapest: Typotex, 2008
  • Syi, syi.hu/cse, Könyvpont – L’Harmattan, 2014
  • Max Weber, Gazdaság és társadalom, I. kötet, KJK, 1987
  • S.Nagy Katalin (szerk.): Szociológia közgazdászoknak. Typotex, Budapest, 2007
  • S.Nagy Katalin (szerk.): Szociológia mérnököknek. Typotex, Budapest, 2006

General Rules

The assessment of the learning outcomes formulated in point 2.2 is based on two midterm tests.

Performance evaluation methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A zh-k zárt kérdéses feladatokból állnak: szerepelnek közöttük egyszerű feleletválasztós, több helyes/helytelen választ keverve tartalmazó, párok összekapcsolásával járó, stb. kérdések. - A zh-kon a kötelező szakirodalmat és az előadások anyagát egyaránt számon kérjük. - A zh-k 30 percesek. - A korábbi félévben megszerzett zh- és jelenléti többletpontok automatikusan átkerülnek ehhez a félévhez. Órai jelenlét premizálása Az órákat rendszeresen látogató hallgatók a zh-kon elért pontjaik 25%-át (kerekítve) többletpontként megkapják.

Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating

  • midterm tests: 100

Proportion of examination elements in the rating

  • :

Grading

%
Excellent 90
Very good 80–89
Good 65–79
Satisfactory 50–64
Pass 40–49
Fail < 40

Correction and retake

Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.

Study work required to complete the course

Work type Amount of work hours
classes 28
prep. for assessments 30
reading 32
total 90

Approval and validity of subject requirements

Topics discussed during the semester

[1] Gazdaság és társadalom SZOCKG: 1. Gazdaság és társadalom (9-32) [2] Társadalmi rétegződés és mobilitás GIDDENS: 9. Társadalmi rétegződés és osztály (237-267) [3] Szegénység GIDDENS: 10. Szegénység, társadalmi kirekesztettség és jólét (269-300) [4] Kulturális és társadalmi tőke SZOCKG: 6. Társadalmi kapcsolatok, társadalmi tőke (115-131) [5] Kooperáció, bizalom SZOCKG: 7. Társadalmi dilemmák a gazdaságban (133-155) SZOCKG: 8. Emberi kapcsolatok szerepe a gazdaságban (157-174) [6] Vallás GIDDENS: 14. Vallás a modern társadalomban (413-446) [7] Globális egyenlőtlenségek GIDDENS: 11. Globális egyenlőtlenség (301-336) [8] Hatalom, uralom SZOCKG: 11. Politikai gazdaságtan (213-231) [9] Kormányzás, demokrácia GIDDENS: 20. Politika, kormányzás és terrorizmus (649-688) [10] Modellek, okság és magyarázat a szociológiában I. GIDDENS: 3. Szociológiai kérdések felvetése és megválaszolása (73-91) [11] Modellek, okság és magyarázat a szociológiában II. SZOCKG: 13. A szociológia módszertana (263-278)

Topics of lectures
1. -

Lecturers participating in teaching

Name Rank Contact
Dr. Csigó Péter
Dr. Janky Béla

Approval and validity of subject requirements