Programme: Business administration and management Bachelor’s Programme from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2018/19/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2020/21/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Finance and Accounting Bachelor’s Programme from 2019/20/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2022/23/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
The aim of the subject is to introduce students to the theoretical fundaments, most influential schools, and research areas of the sociological exploration of economical phenomena. The approach is thus interdisciplinary.
Academic results
Knowledge
- Knows the concepts, key relationships and theories needed to describe the regularity of social actions;
- know the basic theories of game theory describing interdependent social relations,
- know the theories describing the normative embeddedness of social action,
- know the main experimental results in the field of behavioural economics.
Skills
- Ability to plan, organise and carry out independent learning,
- ability to understand and use action theory, game theory, normativity,
- typical literature and library resources on influencing behaviour,
- be able to recognise in everyday life the typical social situations analysed by the theory of action and to put into practice what they have learned,
- is able to use its creativity.
Attitude
- It is open to learning and absorbing new information generated by action theory;
- collaborate with the teacher and fellow students to develop their knowledge,
- expand their knowledge through continuous learning, open to the use of information technology tools.
Independence and responsibility
- It welcomes well-founded critical comments,
- collaborate with fellow students in certain situations - as part of a team - to solve problems,
- applies the methodological individualist approach of action theory to the interpretation of social phenomena.
Teaching methodology
Lectures, exercises, guided self-learning.
Materials supporting learning
- Syi, Cselekvéselmélet dióhéjban, Budapest: Typotex, 2008
- Syi, syi.hu/cse, Könyvpont – L’Harmattan, 2014
- Max Weber, Gazdaság és társadalom, I. kötet, KJK, 1987
- S.Nagy Katalin (szerk.): Szociológia közgazdászoknak. Typotex, Budapest, 2007
- S.Nagy Katalin (szerk.): Szociológia mérnököknek. Typotex, Budapest, 2006
General Rules
The assessment of the learning outcomes formulated in point 2.2 is based on two midterm tests.
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A zh-k zárt kérdéses feladatokból állnak: szerepelnek közöttük egyszerű feleletválasztós, több helyes/helytelen választ keverve tartalmazó, párok összekapcsolásával járó, stb. kérdések. - A zh-kon a kötelező szakirodalmat és az előadások anyagát egyaránt számon kérjük. - A zh-k 30 percesek. - A korábbi félévben megszerzett zh- és jelenléti többletpontok automatikusan átkerülnek ehhez a félévhez. Órai jelenlét premizálása Az órákat rendszeresen látogató hallgatók a zh-kon elért pontjaik 25%-át (kerekítve) többletpontként megkapják.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- midterm tests: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 90-100 |
Very good | 80–89 |
Good | 65–79 |
Satisfactory | 50–64 |
Pass | 40–49 |
Fail | < 40 |
Retake and late completion
Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
classes | 28 |
prep. for assessments | 30 |
reading | 32 |
total | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
[1] Gazdaság és társadalom SZOCKG: 1. Gazdaság és társadalom (9-32) [2] Társadalmi rétegződés és mobilitás GIDDENS: 9. Társadalmi rétegződés és osztály (237-267) [3] Szegénység GIDDENS: 10. Szegénység, társadalmi kirekesztettség és jólét (269-300) [4] Kulturális és társadalmi tőke SZOCKG: 6. Társadalmi kapcsolatok, társadalmi tőke (115-131) [5] Kooperáció, bizalom SZOCKG: 7. Társadalmi dilemmák a gazdaságban (133-155) SZOCKG: 8. Emberi kapcsolatok szerepe a gazdaságban (157-174) [6] Vallás GIDDENS: 14. Vallás a modern társadalomban (413-446) [7] Globális egyenlőtlenségek GIDDENS: 11. Globális egyenlőtlenség (301-336) [8] Hatalom, uralom SZOCKG: 11. Politikai gazdaságtan (213-231) [9] Kormányzás, demokrácia GIDDENS: 20. Politika, kormányzás és terrorizmus (649-688) [10] Modellek, okság és magyarázat a szociológiában I. GIDDENS: 3. Szociológiai kérdések felvetése és megválaszolása (73-91) [11] Modellek, okság és magyarázat a szociológiában II. SZOCKG: 13. A szociológia módszertana (263-278)
Lecture topics | |
---|---|
1. | - |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Csigó Péter | ||
Dr. Janky Béla |