Versions
Department of Sociology and Communication
Programme: Műszaki menedzser alapszak 2010
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 4
Objectives
The aim of the subject is to introduce students to the action theory approach to the key concepts in sociology.
Learning outcomes
Knowledge
- Knows the concepts, key relationships and theories needed to describe the regularity of social actions;
- know the basic theories of game theory describing interdependent social relations,
- know the theories describing the normative embeddedness of social action,
- know the main experimental results in the field of behavioural economics.
Ability
- Ability to plan, organise and carry out independent learning,
- ability to understand and use action theory, game theory, normativity,
- typical literature and library resources on influencing behaviour,
- be able to recognise in everyday life the typical social situations analysed by the theory of action and to put into practice what they have learned,
- is able to use its creativity.
Attitude
- It is open to learning and absorbing new information generated by action theory;
- collaborate with the teacher and fellow students to develop their knowledge,
- expand their knowledge through continuous learning, open to the use of information technology tools.
Autonomy and responsibility
- It welcomes well-founded critical comments,
- collaborate with fellow students in certain situations - as part of a team - to solve problems,
- applies the methodological individualist approach of action theory to the interpretation of social phenomena.
Methodology of teaching
Lectures, exercises.
Materials supporting learning
- Syi, Cselekvéselmélet dióhéjban, Budapest: Typotex, 2008
- Syi, syi.hu/cse, Könyvpont – L’Harmattan, 2014
- Max Weber, Gazdaság és társadalom, I. kötet, KJK, 1987
- S.Nagy Katalin (szerk.): Szociológia közgazdászoknak. Typotex, Budapest, 2007
- S.Nagy Katalin (szerk.): Szociológia mérnököknek. Typotex, Budapest, 2006
General Rules
The assessment of the learning outcomes formulated in point 2.2 is based on two 45-minutes long midterm tests on the 7th and 14th weeks.
Performance evaluation methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1) A tárgy teljesítéséhez mindkét ZH-ból minimum 7-7 pont megszerzése szükséges a maximális 20-20 pontból. 2) A tárgy végső jegye a két részkurzus során szerzett jegy átlaga, felfelé kerekítve. Ha bármelyik részkurzus végeredménye elégtelen, a végső jegy is elégtelen. 3) A zárthelyi dolgozatok értékelése-kor a definíciós, kifejtős kérdésekre adott válaszok rövid, értelmező kifejtése a fontos.
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- midterm tests: 100
Proportion of examination elements in the rating
- :
Grading
% | |
---|---|
Excellent | 90 |
Very good | 80–89 |
Good | 65–79 |
Satisfactory | 50–64 |
Pass | 40–49 |
Fail | < 40 |
Correction and retake
Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
classes | 28 |
preparation for assessment | 32 |
reading | 30 |
total | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
1) módszertani bevezető, a nyelvi megnyilatkozások típusai, vélemény- és cselekvésbefolyásolás, értékítélet, tényítélet, cselekvéselmélet, a cselekvések motívumai, a szabályszerű társadalmi cselekvések példái. 2) az ideáltípus fogalma, használata a tudományos magyarázatokban, tudás, hit, egyéni és kollektív tudat, racionalitás, preferenciafogalmak (archimédeszi és lexikografikus preferencia), az értékek, érzelmek megnyilvánulása az attitűdökben, altruizmus, egoizmus, a norma összetevői, a társadalmi szerepek és a komplementaritás, reciprocitás, társadalmi helyzetek, közösség/kooperáció, harc/versengés, koordináció, cselekvés és döntés kapcsolata. 3) kétféle szabályszerűség (rend és szokás), a normatív cselekvések értelmezése, a társadalmi norma fogalma, deontikus logikai kitekintés, a norma típusai, normasértés, társadalmi szankció, jog, konvenció, erkölcs. 4) kényszermentes és kényszervezérelt társadalmi kapcsolat, a hatalom és uralom fogalma, hatalomforrások, hatalmi helyzetek. 5) uralomtípusok (karizmatikus, tradicionális, átértelmezett karizmatikus, racionális uralom), bürokráciaelmélet, hatalom és uralom kapcsolata. 6) a politikai cselekvések szabályszerűségei, hatalomkoncentrálódás, a hatalomkorlátozás történelmi formái, állam, államforma, demokráciaértelmezések, párt, civiltársadalom, kormányzat, önkormányzatiság, választási rendszerek. 7) 1. zh. 8) a racionális döntések elmélete, a játékelmélet modellje, fogalomkészlete, egy játszma mint prototípus bemutatása, alapmodell jellemzése, komplementer játékok, szimmetrikus játékok. 9-10) alapjátékok bemutatása, sok példával: fogolydilemma, mártír, gyáva nyúl, önkéntes, hős, vezér, szarvasvadászat, háztulajdonos, két koordinációs és két harmónia játék. 11) a modell kiterjesztése, társadalmi szankció játékelméleti értelmezése, magasabbrendű játékok, aszimmetrikus játékok, többszereplős játékok, társadalmi dilemmák, evolúciós magyarázatok, szimulációs módszerek. 12) ismételt játékok, a reciprocitás stratégiájának karrierje, direkt reciprocitás, a stratégia fogalma, különböző stratégiák értékelése. indirekt reciprocitás, reputáció fogalma, reputációs értékelési módszerek bemutatása, presztízs. 13) méltányosságelméletek, erősreciprocitás; empirikus játékelmélet; viselkedési közgazdaságtan kisérleti játékai: ultimátumjáték, diktátorjáték, nyilvános javak játéka, bizalomjáték; állatkísérletek. 14) 2. zh.
Topics of lectures |
---|
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|