Programme: Marketing MSc from 2017/18/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Programme: Marketing MSc from 2019/20/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Programme: Accounting Master’s Programme from 2019/20/Term 1
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 0
Programme: Master of Business Administration MSc from 2017/18 Term 1
Subject Role: Elective
Recommended semester: 0
Objectives
A tárgy az üzleti kommunikáció alapvető színhelyét jelentő verseny-, fogyasztóvédelmi- és reklámjog szabályozási területeinek rendszerét, szabályozási környezetét és gyakorlati összefüggéseit tárgyalja, betekintést enged a fogyasztói döntések jogi védelmének rendszerébe. A hallgatók a kurzus során megismerkednek az üzleti kommunikációra kialakított szabályozási rend legfontosabb elemeivel, a különböző jogterületeken megjelenő szabályozási célok és elvek rendjével, valamint a szabályozás érvényesítésének intézményrendszerével, a terület eljárási és fórumrendszerével. A kurzus a versenyjog területéről a tisztességtelen verseny elleni jogi szabályozás témakörét bontja ki. A gazdasági reklámtevékenység általános feltételeinek bemutatása körében mind a gazdasági reklámtevékenység termékfüggetlen, mind a termékspecifikus korlátai helyet kapnak. A kurzus keretében a hallgatók megismerkednek a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozó európai és hazai szabályozási kerettel. A gazdasági reklámtevékenység szabályozásán belül a kurzus bemutatja a releváns médiajogi szabályokat, illetve a médiahatóság erre vonatkozó joggyakorlatát. Külön témakörként foglalkozik kurzus a reklámszakma önszabályozási mechanizmusaival, fórumaival, valamint ehhez is kapcsoltan reklámetikai kérdésekkel.
Academic results
Knowledge
- Tisztában van a kereskedelmi kommunikáció fogalmával, el tudja helyezni a kereskedelmi kommunikáció korlátozására vonatkozó szabályozási környezetet a véleményszabadság kontextusában.
- Tisztában van a verseny- és fogyasztóvédelmi jogi valamint a reklámjogi alapfogalmakkal. Ismeri a szabályozás alapvető céljait, funkcióit.
- Ismeri a gazdasági reklámtevékenység általános feltételeit, a kereskedelmi kommunikációra vonatkozó legfontosabb versenyjogi, fogyasztóvédelmi célú és médiajogi szabályokat.
- Tisztában van az üzleti kommunikációra vonatkozó szabályok érvényesítésének eljárási és fórumrendszerével.
Skills
- Képes a gyakorlatban a gazdasági reklámtevékenységre vonatkozó szabályok megfelelő, átfogó értelmezésére, elhelyezésére.
- Képes megkülönböztetni a kereskedelmi kommunikációra vonatkozó jogi és az egyéb szabályozási eszközöket.
- Képes a kritikai gondolkodásra.
Attitude
- Megfelelően tudatos az üzleti kommunikáció jogi szabályozásának értékelése során, sokféle forrásból tájékozódik.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a tevékenységeken alapuló, aktív, tanulási módszerekre, a kísérletező stílusra.
- Elfogadja az alapjogi sztenderdek és követelmények érvényesülését.
Independence and responsibility
- -
Teaching methodology
A tárgy oktatása a szabályozás alapvető rendszerének, a különböző jogterületek összefüggéseinek bemutatására, valamint az egyes problémákat, jelenségeket, konfliktusokat illusztráló jogesetek tárgyalására épül. Az előadások interaktív formában, a hallgatók témakörhöz kapcsolódó kérdései, észrevételei mentén, esetenként gyakorlati tapasztalataira építve zajlanak. A jogesetek bemutatását multimédiás oktatási segédanyagok használata segíti.
Materials supporting learning
- Az előadások diasorai. A tantárgyhoz előkészítés alatt van Tanszék oktatói által jegyzett egyetemi jegyzet.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése félév végi, a vizsgaidőszak során teljesítendő írásbeli vizsga alapján történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a vizsgadolgozat legalább 50% teljesítése.
Performance assessment methods
Félév végi írásbeli vizsga: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
Percentage of exam elements within the rating
- Vizsga: 100
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 100-100 |
Very good | 85–90 |
Good | 76–84 |
Satisfactory | 63–75 |
Pass | 50-62 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
1) A vizsgadolgozat javítása a TVSZ szerinti határidőben történik és a Neptunon keresztül kerül hivatalos közlésre. A Tanszék a tesztekbe való betekintés időpontját esetileg, a következő vizsgára jelentkezés ha-táridejére tekintettel teszi közzé. 2) A vizsgán szerzett jegy javítására a TVSZ szerint van lehetőség. 3) A vizsgaidőszakban a TVSZ-nek megfelelő számú vizsgaalkalom meghirdetésére kerül sor. Javasolt az utolsó előtti vizsgaidőpontban az első vizsga megkísérlése.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12 |
vizsga felkészülés | 78 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezetés: Az üzleti kommunikáció jogi szabályozása – a fogyasztói döntések jogi védelmének rendszere. A tisztességtelen verseny tilalmaFogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok I.Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok II.A gazdasági reklámtevékenység szabályozásának alapjai, reklámkorlátok és tilalmak, a szabályok érvényesítésének intézményi rendjeA gazdasági reklámtevékenység médiajogi szabályaiReklám és önszabályozás, reklámetika |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Nagy Krisztina | egyetemi adjunktus | nagy.krisztina@gtk.bme.hu |