Verziók
Jelenlegi
I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VERSENY- FOGYASZTÓVÉDELMI ÉS REKLÁMJOG
Azonosító
BMEGT55ML06
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Grad-Gyenge Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
grad-gyenge.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Üzleti Jog Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Marketing MSc 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Marketing MSc 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Számvitel mesterszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Szak: Master of Business Administration MSc 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A tárgy az üzleti kommunikáció alapvető színhelyét jelentő verseny-, fogyasztóvédelmi- és reklámjog szabályozási területeinek rendszerét, szabályozási környezetét és gyakorlati összefüggéseit tárgyalja, betekintést enged a fogyasztói döntések jogi védelmének rendszerébe. A hallgatók a kurzus során megismerkednek az üzleti kommunikációra kialakított szabályozási rend legfontosabb elemeivel, a különböző jogterületeken megjelenő szabályozási célok és elvek rendjével, valamint a szabályozás érvényesítésének intézményrendszerével, a terület eljárási és fórumrendszerével. A kurzus a versenyjog területéről a tisztességtelen verseny elleni jogi szabályozás témakörét bontja ki. A gazdasági reklámtevékenység általános feltételeinek bemutatása körében mind a gazdasági reklámtevékenység termékfüggetlen, mind a termékspecifikus korlátai helyet kapnak. A kurzus keretében a hallgatók megismerkednek a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozó európai és hazai szabályozási kerettel. A gazdasági reklámtevékenység szabályozásán belül a kurzus bemutatja a releváns médiajogi szabályokat, illetve a médiahatóság erre vonatkozó joggyakorlatát. Külön témakörként foglalkozik kurzus a reklámszakma önszabályozási mechanizmusaival, fórumaival, valamint ehhez is kapcsoltan reklámetikai kérdésekkel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában van a kereskedelmi kommunikáció fogalmával, el tudja helyezni a kereskedelmi kommunikáció korlátozására vonatkozó szabályozási környezetet a véleményszabadság kontextusában.
  2. Tisztában van a verseny- és fogyasztóvédelmi jogi valamint a reklámjogi alapfogalmakkal. Ismeri a szabályozás alapvető céljait, funkcióit.
  3. Ismeri a gazdasági reklámtevékenység általános feltételeit, a kereskedelmi kommunikációra vonatkozó legfontosabb versenyjogi, fogyasztóvédelmi célú és médiajogi szabályokat.
  4. Tisztában van az üzleti kommunikációra vonatkozó szabályok érvényesítésének eljárási és fórumrendszerével.
Képesség
  1. Képes a gyakorlatban a gazdasági reklámtevékenységre vonatkozó szabályok megfelelő, átfogó értelmezésére, elhelyezésére.
  2. Képes megkülönböztetni a kereskedelmi kommunikációra vonatkozó jogi és az egyéb szabályozási eszközöket.
  3. Képes a kritikai gondolkodásra.
Attitűd
  1. Megfelelően tudatos az üzleti kommunikáció jogi szabályozásának értékelése során, sokféle forrásból tájékozódik.
  2. Nyitott a kritikus önértékelésre, a tevékenységeken alapuló, aktív, tanulási módszerekre, a kísérletező stílusra.
  3. Elfogadja az alapjogi sztenderdek és követelmények érvényesülését.
Önállóság és felelősség
  1. -

Oktatásmódszertan

A tárgy oktatása a szabályozás alapvető rendszerének, a különböző jogterületek összefüggéseinek bemutatására, valamint az egyes problémákat, jelenségeket, konfliktusokat illusztráló jogesetek tárgyalására épül. Az előadások interaktív formában, a hallgatók témakörhöz kapcsolódó kérdései, észrevételei mentén, esetenként gyakorlati tapasztalataira építve zajlanak. A jogesetek bemutatását multimédiás oktatási segédanyagok használata segíti.

Tanulástámogató anyagok

  • Az előadások diasorai. A tantárgyhoz előkészítés alatt van Tanszék oktatói által jegyzett egyetemi jegyzet.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése félév végi, a vizsgaidőszak során teljesítendő írásbeli vizsga alapján történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a vizsgadolgozat legalább 50% teljesítése.

Teljesítményértékelési módszerek

Félév végi írásbeli vizsga: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsga: 100

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 85–90
76–84
Közepes 63–75
Elégséges 50-62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A vizsgadolgozat javítása a TVSZ szerinti határidőben történik és a Neptunon keresztül kerül hivatalos közlésre. A Tanszék a tesztekbe való betekintés időpontját esetileg, a következő vizsgára jelentkezés ha-táridejére tekintettel teszi közzé. 2) A vizsgán szerzett jegy javítására a TVSZ szerint van lehetőség. 3) A vizsgaidőszakban a TVSZ-nek megfelelő számú vizsgaalkalom meghirdetésére kerül sor. Javasolt az utolsó előtti vizsgaidőpontban az első vizsga megkísérlése.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12
vizsga felkészülés 78
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Bevezetés: Az üzleti kommunikáció jogi szabályozása – a fogyasztói döntések jogi védelmének rendszere. A tisztességtelen verseny tilalmaFogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok I.Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok II.A gazdasági reklámtevékenység szabályozásának alapjai, reklámkorlátok és tilalmak, a szabályok érvényesítésének intézményi rendjeA gazdasági reklámtevékenység médiajogi szabályaiReklám és önszabályozás, reklámetika

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Nagy Krisztina egyetemi adjunktus nagy.krisztina@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége