Versions
Jelenlegi
I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
COMPETITION- CONSUMER PRO-TECTION AND ADVERTISING LAW
ID (subject code)
BMEGT55ML06
Type of subject
Contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
1
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Grad-Gyenge Anikó
Position
associate professor
Contact details
grad-gyenge.aniko@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Business Law'
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Marketing MSc from 2017/18/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 3

Programme: Marketing MSc from 2019/20/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 3

Programme: Accounting Master’s Programme from 2019/20/Term 1

Subject Role: Compulsory elective

Recommended semester: 0

Programme: Master of Business Administration MSc from 2017/18 Term 1

Subject Role: Elective

Recommended semester: 0

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description

Objectives

A tárgy az üzleti kommunikáció alapvető színhelyét jelentő verseny-, fogyasztóvédelmi- és reklámjog szabályozási területeinek rendszerét, szabályozási környezetét és gyakorlati összefüggéseit tárgyalja, betekintést enged a fogyasztói döntések jogi védelmének rendszerébe. A hallgatók a kurzus során megismerkednek az üzleti kommunikációra kialakított szabályozási rend legfontosabb elemeivel, a különböző jogterületeken megjelenő szabályozási célok és elvek rendjével, valamint a szabályozás érvényesítésének intézményrendszerével, a terület eljárási és fórumrendszerével. A kurzus a versenyjog területéről a tisztességtelen verseny elleni jogi szabályozás témakörét bontja ki. A gazdasági reklámtevékenység általános feltételeinek bemutatása körében mind a gazdasági reklámtevékenység termékfüggetlen, mind a termékspecifikus korlátai helyet kapnak. A kurzus keretében a hallgatók megismerkednek a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozó európai és hazai szabályozási kerettel. A gazdasági reklámtevékenység szabályozásán belül a kurzus bemutatja a releváns médiajogi szabályokat, illetve a médiahatóság erre vonatkozó joggyakorlatát. Külön témakörként foglalkozik kurzus a reklámszakma önszabályozási mechanizmusaival, fórumaival, valamint ehhez is kapcsoltan reklámetikai kérdésekkel.

Academic results

Knowledge
  1. Tisztában van a kereskedelmi kommunikáció fogalmával, el tudja helyezni a kereskedelmi kommunikáció korlátozására vonatkozó szabályozási környezetet a véleményszabadság kontextusában.
  2. Tisztában van a verseny- és fogyasztóvédelmi jogi valamint a reklámjogi alapfogalmakkal. Ismeri a szabályozás alapvető céljait, funkcióit.
  3. Ismeri a gazdasági reklámtevékenység általános feltételeit, a kereskedelmi kommunikációra vonatkozó legfontosabb versenyjogi, fogyasztóvédelmi célú és médiajogi szabályokat.
  4. Tisztában van az üzleti kommunikációra vonatkozó szabályok érvényesítésének eljárási és fórumrendszerével.
Skills
  1. Képes a gyakorlatban a gazdasági reklámtevékenységre vonatkozó szabályok megfelelő, átfogó értelmezésére, elhelyezésére.
  2. Képes megkülönböztetni a kereskedelmi kommunikációra vonatkozó jogi és az egyéb szabályozási eszközöket.
  3. Képes a kritikai gondolkodásra.
Attitude
  1. Megfelelően tudatos az üzleti kommunikáció jogi szabályozásának értékelése során, sokféle forrásból tájékozódik.
  2. Nyitott a kritikus önértékelésre, a tevékenységeken alapuló, aktív, tanulási módszerekre, a kísérletező stílusra.
  3. Elfogadja az alapjogi sztenderdek és követelmények érvényesülését.
Independence and responsibility
  1. -

Teaching methodology

A tárgy oktatása a szabályozás alapvető rendszerének, a különböző jogterületek összefüggéseinek bemutatására, valamint az egyes problémákat, jelenségeket, konfliktusokat illusztráló jogesetek tárgyalására épül. Az előadások interaktív formában, a hallgatók témakörhöz kapcsolódó kérdései, észrevételei mentén, esetenként gyakorlati tapasztalataira építve zajlanak. A jogesetek bemutatását multimédiás oktatási segédanyagok használata segíti.

Materials supporting learning

  • Az előadások diasorai. A tantárgyhoz előkészítés alatt van Tanszék oktatói által jegyzett egyetemi jegyzet.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése félév végi, a vizsgaidőszak során teljesítendő írásbeli vizsga alapján történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a vizsgadolgozat legalább 50% teljesítése.

Performance assessment methods

Félév végi írásbeli vizsga: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

Percentage of exam elements within the rating

  • Vizsga: 100

Issuing grades

%
Excellent 100-100
Very good 85–90
Good 76–84
Satisfactory 63–75
Pass 50-62
Fail < 50

Retake and late completion

1) A vizsgadolgozat javítása a TVSZ szerinti határidőben történik és a Neptunon keresztül kerül hivatalos közlésre. A Tanszék a tesztekbe való betekintés időpontját esetileg, a következő vizsgára jelentkezés ha-táridejére tekintettel teszi közzé. 2) A vizsgán szerzett jegy javítására a TVSZ szerint van lehetőség. 3) A vizsgaidőszakban a TVSZ-nek megfelelő számú vizsgaalkalom meghirdetésére kerül sor. Javasolt az utolsó előtti vizsgaidőpontban az első vizsga megkísérlése.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 12
vizsga felkészülés 78
összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

Lecture topics
1. Bevezetés: Az üzleti kommunikáció jogi szabályozása – a fogyasztói döntések jogi védelmének rendszere. A tisztességtelen verseny tilalmaFogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok I.Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok II.A gazdasági reklámtevékenység szabályozásának alapjai, reklámkorlátok és tilalmak, a szabályok érvényesítésének intézményi rendjeA gazdasági reklámtevékenység médiajogi szabályaiReklám és önszabályozás, reklámetika

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Nagy Krisztina egyetemi adjunktus nagy.krisztina@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements