Szak: Marketing MSc 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Marketing MSc 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Számvitel mesterszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Szak: Master of Business Administration MSc 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tárgy az üzleti kommunikáció alapvető színhelyét jelentő verseny-, fogyasztóvédelmi- és reklámjog szabályozási területeinek rendszerét, szabályozási környezetét és gyakorlati összefüggéseit tárgyalja, betekintést enged a fogyasztói döntések jogi védelmének rendszerébe. A hallgatók a kurzus során megismerkednek az üzleti kommunikációra kialakított szabályozási rend legfontosabb elemeivel, a különböző jogterületeken megjelenő szabályozási célok és elvek rendjével, valamint a szabályozás érvényesítésének intézményrendszerével, a terület eljárási és fórumrendszerével. A kurzus a versenyjog területéről a tisztességtelen verseny elleni jogi szabályozás témakörét bontja ki. A gazdasági reklámtevékenység általános feltételeinek bemutatása körében mind a gazdasági reklámtevékenység termékfüggetlen, mind a termékspecifikus korlátai helyet kapnak. A kurzus keretében a hallgatók megismerkednek a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozó európai és hazai szabályozási kerettel. A gazdasági reklámtevékenység szabályozásán belül a kurzus bemutatja a releváns médiajogi szabályokat, illetve a médiahatóság erre vonatkozó joggyakorlatát. Külön témakörként foglalkozik kurzus a reklámszakma önszabályozási mechanizmusaival, fórumaival, valamint ehhez is kapcsoltan reklámetikai kérdésekkel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában van a kereskedelmi kommunikáció fogalmával, el tudja helyezni a kereskedelmi kommunikáció korlátozására vonatkozó szabályozási környezetet a véleményszabadság kontextusában.
- Tisztában van a verseny- és fogyasztóvédelmi jogi valamint a reklámjogi alapfogalmakkal. Ismeri a szabályozás alapvető céljait, funkcióit.
- Ismeri a gazdasági reklámtevékenység általános feltételeit, a kereskedelmi kommunikációra vonatkozó legfontosabb versenyjogi, fogyasztóvédelmi célú és médiajogi szabályokat.
- Tisztában van az üzleti kommunikációra vonatkozó szabályok érvényesítésének eljárási és fórumrendszerével.
Képesség
- Képes a gyakorlatban a gazdasági reklámtevékenységre vonatkozó szabályok megfelelő, átfogó értelmezésére, elhelyezésére.
- Képes megkülönböztetni a kereskedelmi kommunikációra vonatkozó jogi és az egyéb szabályozási eszközöket.
- Képes a kritikai gondolkodásra.
Attitűd
- Megfelelően tudatos az üzleti kommunikáció jogi szabályozásának értékelése során, sokféle forrásból tájékozódik.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a tevékenységeken alapuló, aktív, tanulási módszerekre, a kísérletező stílusra.
- Elfogadja az alapjogi sztenderdek és követelmények érvényesülését.
Önállóság és felelősség
- -
Oktatásmódszertan
A tárgy oktatása a szabályozás alapvető rendszerének, a különböző jogterületek összefüggéseinek bemutatására, valamint az egyes problémákat, jelenségeket, konfliktusokat illusztráló jogesetek tárgyalására épül. Az előadások interaktív formában, a hallgatók témakörhöz kapcsolódó kérdései, észrevételei mentén, esetenként gyakorlati tapasztalataira építve zajlanak. A jogesetek bemutatását multimédiás oktatási segédanyagok használata segíti.
Tanulástámogató anyagok
- Az előadások diasorai. A tantárgyhoz előkészítés alatt van Tanszék oktatói által jegyzett egyetemi jegyzet.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése félév végi, a vizsgaidőszak során teljesítendő írásbeli vizsga alapján történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a vizsgadolgozat legalább 50% teljesítése.
Teljesítményértékelési módszerek
Félév végi írásbeli vizsga: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga: 100
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 100-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 76–84 |
Közepes | 63–75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) A vizsgadolgozat javítása a TVSZ szerinti határidőben történik és a Neptunon keresztül kerül hivatalos közlésre. A Tanszék a tesztekbe való betekintés időpontját esetileg, a következő vizsgára jelentkezés ha-táridejére tekintettel teszi közzé. 2) A vizsgán szerzett jegy javítására a TVSZ szerint van lehetőség. 3) A vizsgaidőszakban a TVSZ-nek megfelelő számú vizsgaalkalom meghirdetésére kerül sor. Javasolt az utolsó előtti vizsgaidőpontban az első vizsga megkísérlése.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12 |
vizsga felkészülés | 78 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés: Az üzleti kommunikáció jogi szabályozása – a fogyasztói döntések jogi védelmének rendszere. A tisztességtelen verseny tilalmaFogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok I.Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok II.A gazdasági reklámtevékenység szabályozásának alapjai, reklámkorlátok és tilalmak, a szabályok érvényesítésének intézményi rendjeA gazdasági reklámtevékenység médiajogi szabályaiReklám és önszabályozás, reklámetika |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Nagy Krisztina | egyetemi adjunktus | nagy.krisztina@gtk.bme.hu |