Programme: Psychology Master’s Programme - Work and organisational psychology specialisation from 2020/21/Term 1
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 2
Objectives
The aim of the course is to acquaint psychology students with the basic legal relations related to employment, work and collective labor protection. The elaboration of the topic of labor law provides an opportunity to examine the (professional) political and economic motivations behind labor law as a system of rules related to work, and the individual and community consequences of the choice of its means. The course covers an overview of legal issues related to labor law, such as employment contracts, company contracts, their possible tax differences, however, it basically focuses on individual employment relationships and gives only a brief overview of the world of collective labor law rules. It identifies the actors and those legally relevant behaviors and phenomena that have a role in labor law. The topic is processed in an activity-centric framework, in the form of interactive exercises, based primarily on Hungarian language sources.
Academic results
Knowledge
- Is aware of the social and economic functions of labor law regulation.
- Knows the main features of the legal areas influencing work in political, economic and business mechanisms
- Is familiar with relevant approaches that illustrate the impact of regulators on certain segments of work-related legislation.
- Knows the analysis methods and aspects of the legal regulation that has an impact on work.
Skills
- Is able to interpret and place the regulations of work in practice.
- Able to analyze the role, motivations and activities of individual economic actors in relation to work from a legal and economic point of view.
- Able to capture a multi-faceted system of correlation, to model public policy strategic planning in relation to the examined topic.
- Able to think critically.
Attitude
- Sufficiently conscious during the evaluation of the regulation of work, he / she is informed from various sources, he / she consciously seeks alternative solutions.
- Open to self-reflection, critical inclusion, critical thinking when thinking about the legal regulation of work
- Open to critical self-assessment, activity-based, active, learning methods, experimental style.
- Accepts the enforcement of fundamental rights / human rights standards and requirements as a starting point for regulation.
Independence and responsibility
- -
Teaching methodology
Lectures, interactive lessons.
Materials supporting learning
- Előadásanyagok, tankönyv, folyóiratcikkek, policy dokumentumok. Kötelező irodalom a tanuláshoz felhasználható az előadásokon bemutatott slide show, amely a tantárgy Moodle oldaláról letölthető.
- Bodzási – Grad-Gyenge – Pázmándi (szerk.): Gazdasági Civiljog c. tankönyv (szerkesztette: dr. Lehóczki Zsófia, lektorálta: dr. Sárközy Tamás) Munkajog fejezet (elektronikusan elérhető a Moodle-ban)
- Az aláírás feltétele a magyar nyelvű kurzusokon a hallgatók számára a Moodle-ben heti rendszerességgel, az adott témához kapcsolódóan rendelkezésre bocsátott önellenőrző kérdések megválaszolása
General Rules
A tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszak során teljesítendő zárthelyi dolgozatok alapján történik. A teljesítményértékeléssel megszerezhető összes ponton felül házi feladatok készítésével a hallgatók további pontokat szerezhetnek. A TVSZ-re tekintettel a tanszék elvárja az órák 70%-án való jelenlétet.
Performance assessment methods
Félévközi tesztek: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló ké-pességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 30-90 perc;
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Zárthelyi 1.: 50
- Zárthelyi 2.: 50
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
| % | |
|---|---|
| Excellent | 91-100 |
| Very good | 85–90 |
| Good | 76–84 |
| Satisfactory | 64–75 |
| Pass | 50–63 |
| Fail | 0-49 |
Retake and late completion
A zárthelyi dolgozatok javítására és pótlására a TVSZ szerint van lehetőség.
Coursework required for the completion of the subject
| Nature of work | Number of sessions per term |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 24 |
| házi feladat elkészítése | 10 |
| felkészülés a teljesítményértékelésre | 26 |
| összesen | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 10.11.2025.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő témakörökből áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint
| Lecture topics | |
|---|---|
| 1. | A munkajogi szabályozás áttekintése. A munkaviszony szereplői. |
| 2. | A munkajog körében érvényesülő általános alapelvek rendszere |
| 3. | Az egyenlő bánásmód a munkajogban |
| 4. | A munkajogi nyilatkozatok érvényessége, hatályossága. |
| 5. | A munkaszerződés megkötése – próbaidő, munkaköri leírás |
| 6. | Munkavállalói és munkáltatói személyiségi jogok |
| 7. | Félévközi számonkérés |
| 8. | A munkaszerződés teljesítése, munkavégzésre irányuló más szerződések |
| 9. | A munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás |
| 10. | A munkabérre vonatkozó előírások |
| 11. | A munkavállaló és a munkáltató felelőssége |
| 12. | A munkaviszony megszüntetése |
| 13. | Kollektív munkajog, összefoglalás, kérdések |
| 14. | Félévközi számonkérés |
Additional lecturers
| Name | Position | Contact details |
|---|---|---|
| Dr. Pap Péter | egyetemi tanársegéd | pap.peter@gtk.bme.hu |