Programme: Communication and media studies Bachelor’s Programme from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 5
Objectives
The aim of the course is to introduce the regulatory solutions to the social risks of the information society and the main areas of regulation. Topics covered include data protection, consumer protection, electronic commerce, media law, intellectual property rights, criminal law issues in the digital environment, and regulatory issues related to artificial intelligence.
Academic results
Knowledge
- The student will be aware of the fundamental social risks associated with technological development in the information society and the regulatory issues involved in addressing them.
- The student will be aware of the regulatory principles of the information society and the most important regulatory instruments related to it, especially in the areas of data protection, information society-related services and the application of artificial intelligence.
- The student will be familiar with the system of protection of intellectual works, especially in the fields of copyright and industrial property rights.
Skills
- The student will be able to understand the social risks and regulatory challenges of the information society.
- The student will be able to distinguish between legal and other regulatory instruments relating to information society services and the application of artificial intelligence.
- The student will be able of critical thinking.
Attitude
- The student will be appropriately aware and responsible in assessing the social risks arising as a result of technological developments, and will be informed by a wide range of sources.
- The student will be open to critical self-evaluation, activity-based, active learning methods, and an experimental style.
- The student will be accepts the enforcement of fundamental rights standards and requirements.
Independence and responsibility
- Responsible, professionally based professional presence.
Teaching methodology
The teaching of the subject is based on the presentation of the basic system of regulation, the interrelationships between the different areas of law, and the discussion of cases illustrating specific problems, phenomena and conflicts. Lectures will be interactive, based on questions and comments from students, sometimes drawing on their practical experience. The presentation of cases will be supported by the use of multimedia teaching aids. The institutional visit will offer experiential learning.
Materials supporting learning
- Az előadások diasorai, rövid összefoglalói, irodalomjegyzék.
General Rules
A tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszak során teljesítendő zárthelyi dolgozatok alapján és az órán, valamint a tanórán kívül elvégzett feladatok értékelése alapján történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a zárthelyi dolgozatok legalább 50%-os teljesítése.
Performance assessment methods
A zárthelyi dolgozatok: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő max 60 perc.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Zárthelyi dolgozatok: 50
- Órai munka + Házi feladat: 50
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Az aláírás feltétele a foglalkozások 50%-án való részvétel.
Issuing grades
| % | |
|---|---|
| Excellent | 91-100 |
| Very good | 85 - 90% |
| Good | 76 - 84% |
| Satisfactory | 64 - 75% |
| Pass | 50 - 63% |
| Fail | 50% alatt |
Retake and late completion
A zárthelyi dolgozatok javítására és pótlására a TVSZ szerint van lehetőség. Az órai munkával és a házi feladatokkal elért eredmény nem javítható vagy pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
| Nature of work | Number of sessions per term |
|---|---|
| részvétel a kontakt órákon | 56 |
| kijelölt írásos tananyag, szakirodalom önálló elsajátítása | 40 |
| házi feladat | 20 |
| felkészülés zárthelyi dolgozatokra | 64 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 10.11.2025.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő témakörökből áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
| Lecture topics | |
|---|---|
| 1. | Adatvédelem |
| 2. | Médiajog |
| 3. | Információs társadalommal összefüggő szolgáltatások – Digitális szolgáltatási rendelet |
| 4. | Fogyasztóvédelem |
| 5. | Kereskedelmi kommunikáció |
| 6. | Intézménylátogatás |
| 7. | Szellemi tulajdonjogok |
| 8. | Büntetőjog |
| 9. | Mesterséges intelligencia |
Additional lecturers
| Name | Position | Contact details |
|---|---|---|
| dr. Bárány Viktória Fanny | egyetemi adjunktus | barany.viktoria.fanny@gtk.bme.hu |
| dr. Grad-Gyenge Anikó | egyetemi docens | grad-gyenge.aniko@gtk.bme.hu |
| dr. Puskás Tamás | egyetemi tanársegéd | puskas.tamas@gtk.bme.hu |
| dr. Tomasovszky Edit | egyetemi adjunktus | tomasovszky.edit@gtk.bme.hu |
| dr. Badacsonyi Katalin Tegza | egyetemi tanársegéd | badacsonyi.katalin.tegza@gtk.bme.hu |
| dr. Cseporán Zsolt | egyetemi adjunktus | cseporan.zsolt@gtk.bme.hu |