Célkitűzések
A kurzus célja, hogy a hallgatók számára átfogó képet nyújtson a jog tudásalapú gazdasággá, információs társada-lommá alakuló világunkban betöltött szerepéről, a jogi szabályozással érintett főbb területekről. A kurzus a hatályos magyar jog számos területét érinti (alkotmányjog, adatvédelem, hírközlési jog, az elektronikus kereskedelem és a fogyasztóvédelem joga, valamint szerzői jog), és e körben a jogi szabályozás alapvető céljainak és eszközeinek be-mutatására vállalkozik amellett a gyakorlati szemléletmód mellett, aminek segítségével a hallgatók egy esetleges start-up tevékenység során az online térben biztonsággal működhetnek. A tételes jogi szabályok részletes bemutatása helyett nagyobb hangsúlyt fektet az egyes területeken a technológiai fejlődésből fakadó szabályozási igénnyel jelent-kező jelenségek, konfliktusok bemutatására, azok gyakorlati példákon, eseteken keresztül történő feldolgozására. Az újabb jelenségek kapcsán azokat a lehetséges szabályozókat és ezek összefüggéseit tárgyalja, amelyek már ma is ren-delkezésre állnak, vagy várhatóan szerepet fognak kapni a szabályozásban.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában van az információs társadalom szabályozási elveivel, az ehhez kapcsolódó szabályozási eszközökkel különösen az alapjogok, a hírközlés, az adatvédelem és az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások (elektronikus kereskedelem, szerzői jog, online médiaplatformok) területén.
- Ismeri az érintett jogterületek szakpolitikai, gazdasági, üzleti mechanizmusokban megragadható főbb sajátosságait.
- Eligazodik az online szolgáltatásokra vonatkozó különböző jogi szabályozásokban.
Képesség
- Képes a gyakorlatban az online térben jellemző szolgáltatások kategorizálására, azok szabályozásainak megfelelő értelmezésére.
- Képes jogi és gazdasági szempontból elemezni az az egyes gazdasági szereplők szerepét, motivációit, tevékenységét a szolgáltatásnyújtással kapcsolatban.
- Képes egy sokszempontú összefüggésrendszer megragadására.
- Képes a kritikai gondolkodásra.
- Képes az információs társadalommal összefüggésben megfogalmazható szabályozási kihívások megértésére és társadalmi kontextusban való elhelyezésére.
Attitűd
- Nyitott az információs társadalommal összefüggő jogi szabályozásáról való gondolkodás során az önreflexióra, a kritikai befogadásra, a kritikai gondolkodásra.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a tevékenységeken alapuló, aktív, tanulási módszerekre, a kísérletező stílusra.
- Elfogadja a szabályozás kiindulópontjaként az alapjogi/emberi jogi sztenderdek és követelmények érvényesülését.
Önállóság és felelősség
- -
Oktatásmódszertan
Előadások, interaktív órai gyakorlatok.
Tanulástámogató anyagok
- Előadásanyagok, folyóiratcikkek, policy dokumentumok, egyéb irodalomjegyzék. Kötelező irodalomként a tanulás-hoz felhasználható az előadásokon bemutatott slide show, amely a tantárgy Moodle oldaláról letölthető.
- Lecture slides, articles, policy documents, other bibliography. As compulsory literature for the lectures, the slides presented in the lectures are available, which can be downloaded from the Moodle site of the course
Általános szabályok
1. A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése félévközi, a ZH-napokra megállapított két írásbeli számonkérés, a félév során kiadott csoportmunkák , valamint egy beadandó esszé értékelése történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges mindkét ZH egyenként legalább 50%-os teljesítése, legalább két csoportfeladatban való aktív részvétel, valamint az előadások legalább 70 %-án való jelenlét.
Teljesítményértékelési módszerek
Félévközi tesztek: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló ké-pességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 30-90 perc. Csoportfeladatok: az egyes jogterületekhez tartozó alapvető elméleti tudást megalapozó előadásokat követő, e tudás elmélyítésére szolgáló, gyakorlati, interaktív órákon kiadott csoportfeladatokban (pl. policy paper elemzések, szakcikk feldolgozások, start-upokhoz kötődő stratégiák felépítése) való aktív részvétel. Esszé: a hallgatók az oktatók által megadott témakörök közül választva készítik el a beadandó esszét. Az esszé 4-5 oldal, maximum 20 ezer karakter terjedelmű, az akadémiai írás szabályainak megfelelő (lábjegyze-telt, szerkesztett) írásmű. Benyújtására a szorgalmi időszak végéig van lehetőség.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelése ZH 1.: 30
- részteljesítmény értékelése ZH 2.: 30
- Csoportmunka: 20
- Esszé: 20
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tantárgy teljesítéséhez szükséges mindkét ZH egyenként legalább 50%-os teljesítése, legalább két csoportfeladatban való aktív részvétel, valamint az előadások legalább 70 %-án való jelenlét.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 76–84 |
Közepes | 64–75 |
Elégséges | 50–63 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1. A zárthelyi dolgozatok javítása a TVSZ szerinti határidőben történik és a Neptunon keresztül kerül hivata-los közlésre. A Tanszék a tesztekbe való betekintés időpontját esetileg teszi közzé. 2. Az elmaradt ZH-k pótlására, illetve javítására a TVSZ szerinti rendben, a pótlási héten van lehetőség. 3. A Tanszék a betekintés időpontját egyedileg teszi közzé. A betekintés során a felülvizsgálat a következőkre terjedhet ki: a javítókulcshoz képest hibás javítás, a pontszámok helytelen összeadásából származó hiba. A tesztsor maga nem tárgya a betekintésnek.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 24 |
csoportos házi feladat elkészítése | 15 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 36 |
esszé elkészítése | 15 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő témakörökből áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az alapjogok jelentősége az online környezet szabályozásában |
2. | Az alapjogok jelentősége az online környezet szabályozásában II. |
3. | A hálózatok joga |
4. | A hálózatok joga II. |
5. | Adatvédelmi jog az online térben |
6. | Adatvédelmi jog az online térben II. |
7. | Büntetőjog/Fintech |
8. | Büntetőjog II./Fintech II. |
9. | Az elektronikus kereskedelem és a fogyasztóvédelem releváns jogi kérdései |
10. | Az elektronikus kereskedelem és a fogyasztóvédelem releváns jogi kérdései II. |
11. | A szerzői jog online érvényesülése és főbb szabályozási kérdései |
12. | A szerzői jog online érvényesülése és főbb szabályozási kérdései II. |
13. | Az online platformok szabályozási kérdései |
14. | Összegző előadás |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Nagy Krisztina | egyetemi adjunktus | nagy.krisztina@gtk.bme.hu |
Dr. Mezei Kitti | egyetemi adjunktus | mezei.kitti@gtk.bme.hu |
Dr. Schubauer Petra | egyetemi adjunktus | schubauer.petra@gtk.bme.hu |
Dr. Tomasovszky Edit | egyetemi adjunktus | tomasovszky.edit@gtk.bme.hu |