Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a szervezeti és üzleti coaching terepéül szolgáló közeggel, a szervezetek működésével és azon belül a vezető kiemelt szerepével. A hallgatók legyenek tudatában a coaching szervezeti kontextusával, és váljanak képessé a coaching szükségességének felismerésére és rendszer szemléletű megtervezésére. Megismerik a szervezetek általános működési sajátosságait és azokat a tényezőket, amelyek befolyással vannak a coaching folyamat alakulására, sikerére. Megismerik a vezetői szerep és az ahhoz kapcsoló-dó sajátos pszichológiai dinamika jellegzetességeit, megtanulják, hogyan tudják befolyásolni és alakítani a vezető szerepét a vezetővé válás folyamatának különböző szintjein. Megértik a vezetővé fejlődés folyamatához kapcsolódó sajátos kihívásokat és élethelyzeteket, valamint azt, hogy ezek kezelése és az ezekhez való rugalmas alkal-mazkodás révén miként fejleszthető a vezetői hatékonyság a coaching szemlélet keretei között. Kompetenssé válnak a vezetői, a team, a csoport és a szervezeti coaching folyamatokhoz kapcsolódó igények felmérésében és a folyamatok kivitelezésében.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri és definiálni tudja a vezetés fogalmát.
- Ismeri a vezetési modelleket.
- Ismeri a szervezeti modelleket és a szervezetfejlesztési megközelítéseket.
- Ismeri a vezetői szinteket, a vezetési funkciókat és kompetenciákat.
- Ismeri a kompetencia fogalmát, a vezetői kompetenciamodellek tartalmát, és képes azok alkalmazására a fejlődési igények felmérésében.
- Ismeri az alapvető vezetői kompetenciákat.
Képesség
- Képes kihívások elé állítani és konfrontálni az ügyfelet empatikus módon, megőrizve a tiszteletet.
- Képes szakszerűen reagálni az ügyfél erős érzelmi reakcióira.
- Képes megőrizni saját pszichológiai biztonságérzetét és szakmai autonómiáját a külső, kimondott és ki-mondatlan elvárások, nyomásgyakorlás közepette is.
- Képes tudatosan menedzselni a coach – megrendelő (szponzor) – ügyfél háromszög helyzetet.
Attitűd
- A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
- Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök és az önismereti anyagok használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom:
- Órai anyagok
- Van Nieuwerburgh, C. and Love, D (2019) Advanced Coaching Practice: Inspiring Change in Others, UK: Sage Publications Ltd.
- Ajánlott irodalom:
- Budde, C. (2017) Történetmesélés a coachingban. Z-Press Kiadó.
- Hawkins, P & Turner, E (2020). Systemic Coaching: Delivering Value Beyond the Individual. Abingdon: Routledge.
- Lawrence, P., Moore, A. (2019) Coaching in Three Dimensions. Meeting the Challenges of a Complex World. New York: Routledge.
- Louis, D. & Fatien Diochon, P. (2019). Complex situations in coaching: A critical case-based approach. New York: Routledge.
- Morgan, K. (2019). The Coach’s Survival Guide. OUP, New York.
- Pliopas, A. (2017). Drawing the Triangle: How Coaches Manage Ambiguities Inherited in Executive Coaching. Brazilian Administration Review, 14(4), 1-23.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismere-tekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyéni-leg a moodle felületen, vagyis e-learning formában készített házi feladat, amely kapcsolódik az előadások témáihoz. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Részteljesítmény értékelés (e-learning házi feladatok) : 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga: 60
- Összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Félévközi feladatok teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 96-100 |
| Jeles | 86–95 |
| Jó | 75–85 |
| Közepes | 65–74 |
| Elégséges | 50–64 |
| Elégtelen | 50 alatt |
Javítás és pótlás
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 20 |
| félévközi készülés az órákra | 20 |
| felkészülés az összegző tanulmányi telje-sítményértékelésre | 10 |
| házi (e-learning) feladat elkészítése | 10 |
| kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
| vizsgafelkészülés | 50 |
| TOTAL | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a szervezeti és üzleti coaching terepéül szolgáló közeggel, a szervezetek működésével és azon belül a vezető kiemelt szerepével. A hallgatók legyenek tudatában a coaching szervezeti kontextusával, és váljanak képessé a coaching szükségességének felismerésére és rendszer szemléletű megtervezésére. Megismerik a szervezetek általános működési sajátosságait és azokat a tényezőket, amelyek befolyással vannak a coaching folyamat alakulására, sikerére. Megismerik a vezetői szerep és az ahhoz kapcsoló-dó sajátos pszichológiai dinamika jellegzetességeit, megtanulják, hogyan tudják befolyásolni és alakítani a vezető szerepét a vezetővé válás folyamatának különböző szintjein. Megértik a vezetővé fejlődés folyamatához kapcso-lódó sajátos kihívásokat és élethelyzeteket, valamint azt, hogy ezek kezelése és az ezekhez való rugalmas alkal-mazkodás révén miként fejleszthető a vezetői hatékonyság a coaching szemlélet keretei között. Kompetenssé válnak a vezetői, a team, a csoport és a szervezeti coaching folyamatokhoz kapcsolódó igények felmérésében és a folyamatok kivitelezésében.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | A vezetés meghatározása. |
| 2. | A leadership és a menedzsment különbsége. |
| 3. | Kulturális különbségek a vezetési felfogásokban. |
| 4. | Korai és modern vezetési irányzatok áttekintése. |
| 5. | A vezetést alakító tényezők. |
| 6. | A vezető szerepe, vezetői szintek szerint. |
| 7. | Vezetési funkciók és kompetenciák. |
| 8. | A kompetencia fogalma, a vezetői kompetenciamodellek tartalma és alkalmazása a fejlődési igények felmérésében. |
| 9. | Az alapvető vezetői kompetenciák áttekintése: tervezés, feladat- és időszervezés, célkitűzés, delegálás, ellenőrzés, visszajelzés adás, értékelés, problémamegoldás, döntéshozatal, kommunikáció, konfliktuskezelés, teamek vezetése, energia menedzsment és stressz kezelés, változáskezelés és önfejlesztés. |
| 10. | A vezetői identitás alakulása, átmenetek a vezetővé válás során. |
| 11. | A diszfunkcionális vezetés típusai. |
| 12. | A vezetés hatásának mérése. |
| 13. | Vezetői etika. |
| 14. | A vezetői és a coach szerep hasonlóságai. |
| 15. | A vezetés kihívásai napjainkban. |
| 16. | Vezetésfejlesztési irányzatok. |
| 17. | A coaching, mint vezetésfejlesztési eszköz indikációja. |
| 18. | A szervezet, mint szocio-technikai rendszer. |
| 19. | Szervezeti metaforák. |
| 20. | Szervezeti stratégia és kultúra összhangja. |
| 21. | A rendszerszemlélet szerepe a coachingban. |
| 22. | A CYNEFIN modell. |
| 23. | Komplexitás és káosz megközelítések. |
| 24. | Bowen rendszerszemléletű megközelítése. |
| 25. | Rétegződés modellek, beavatkozási és logikai szintek. |
| 26. | A tanuló szervezet. Szervezetfejlesztési modellek. |
| 27. | A csoportok fejlődése és dinamikája. |
| 28. | A bizalom és a hatalom alakulása a munkacsoportokban és szervezetekben. |
| 29. | A hatékony munkahelyi teamek. |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Dr. Juhász Márta | egyetemi docens | juhasz.marta@gtk.bme.hu |
| Dr. Kun Ágota | egyetemi docens | kun.agota@gtk.bme.hu |
| Gerákné Dr. Krasz Katalin Olga | egyetemi adjunktus | krasz.kata@gtk.bme.hu |
| Kis-Tamás Loránd | Megbízott oktató | kistamas.lorand@gmail.com |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.