I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TERVEZÉS SPECIÁLIS FELHASZNÁLÓK SZÁMÁRA
Azonosító
BMEGT52BX4T001-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Pulay Márk Ágoston
Beosztása
egyetemi tanársegéd
Email címe
pulay.mark@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy bevezesse a hallgatókat az egyetemes tervezés (Design for All), az akadálymentes tervezés, valamint a speciális igényekre történő tervezés alapelveibe. A kurzus során áttekintjük a kapcsolódó műszaki ajánlásokat, tervezési irányelveket és technológiai megoldásokat, amelyek elősegítik olyan termékek, szolgáltatások és fizikai környezetek kialakítását, amelyek a lehető legszélesebb felhasználói kör számára hozzáférhetőek és használhatóak. A tantárgy középpontjában azok a fogalmak, módszerek és gyakorlati példák állnak, amelyek segítik a hallgatókat abban, hogy érzékenyen, tudatosan és szakmailag megalapozottan közelítsenek a különböző felhasználói igényekhez. Külön hangsúlyt kapnak a különböző fogyatékossági csoportok (pl. mozgás-, látás-, hallássérült személyek, kognitív vagy szenzoros eltérésekkel élők) jellemzői, valamint azok a speciális élethelyzetek (pl. sérülés, betegség, időskor, várandósság), amelyek szintén eltérő használati szempontokat generálnak. A hallgatók gyakorlati feladatokon keresztül sajátítják el, hogyan lehet technikai és tervezési eszközökkel a feltárt problémákat megoldani. A kurzus végére képesek lesznek egy konkrét felhasználói csoport számára olyan műszaki tartalmú javaslat kidolgozására, amely támogatja az önálló életvitelt, javítja az életminőséget, illetve hozzájárul a mindennapi tevékenységek vagy szituációk akadálymentesítéséhez.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az egyetemes tervezés, az akadálymentes tervezés és a speciális igényekre történő tervezés szemléletmódjáról.
  2. Ezeket az ismereteket az ergonómiai tervezés szemléletébe illesztve képes értelmezni és alkalmazni.
  3. Megismeri az egyes speciális felhasználói csoportok (pl. fogyatékossággal élők, átmeneti állapotban lévők, különböző életkori csoportok) jellemzőit és alapvető szükségleteit a termékhasználat, az információhoz való hozzáférés és a környezeti tényezők szempontjából.
  4. Ismeri az egyetemes tervezés és az akadálymentesítés releváns szabványait és ajánlásait.
Képesség
  1. Képes kapcsolatot teremteni a speciális felhasználói csoportok tagjaival, és bevonni őket az ergonómiai tervezési folyamatokba.
  2. Képes az eltérő felhasználói igények azonosítására és a különbözőségek tudatos felismerésére.
  3. Képes olyan komplex tervezési megoldások kidolgozására, amelyek a különféle speciális igények figyelembevételével a lehető legszélesebb felhasználói kör számára akadálymentesen hozzáférhetők és használhatók.
Attitűd
  1. Érzékenyen reagál az emberi igényekre; gondolkodásmódját felhasználó-központú megközelítés jellemzi.
  2. Nyitott a folyamatos tanulásra, széles körű és megalapozott műveltségre törekszik; interdiszciplináris érdeklődés jellemzi.
  3. Rendszerszintű gondolkodás és szemléletmód jellemzi.
  4. Erős kritikai és önkritikai érzékkel rendelkezik.
Önállóság és felelősség
  1. Képes felhasználóközpontú módszerek és technikák gyakorlati alkalmazását kezdeményezni különböző szakmai problémák megoldására.
  2. Nyitott arra, hogy szakterületének technikai, technológiai, jogi és humán vonatkozású változásait önállóan nyomon kövesse.
  3. A kitűzött cél elérése érdekében önállóan és szükség esetén interdiszciplináris csoport tagjaival együttműködve képes elméleti és gyakorlati tudásának, képességeinek mozgósítására.

Oktatásmódszertan

A tantárgy oktatása előadás formájában történik, melyet esettanulmányok elemzése, gyakorlati példák feldolgozása, valamint hospitálás (megfigyelés) egészít ki speciális felhasználói igényekre szakosodott intézményekben. A kurzus során hangsúlyt kap az interaktivitás, a hallgatói reflexió és a csoportmunka.

Tanulástámogató anyagok

  • Szabó Gy. (szerk.): Tervezés speciális felhasználói körök számára. DSGI kiadó Budapest 2002
  • Inclusive Design: A Universal Need – Linda L. Nussbaumer (2011)
  • The Design of Everyday Things – Donald A. Norman
  • EN 17161:2019 – Design for All – Accessibility following a Design for All approach in products, goods and services

Általános szabályok

A tantárgy teljesítése évközi beadandók, kiscsoportos feladatmegoldás és egy projektfeladat prezentációja alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Évközi beadandó feladatok – az elméleti ismeretek alkalmazása konkrét esettanulmányokon, önálló vagy páros munkában (30%) Kiscsoportos projektmunka – egy speciális felhasználói csoport igényeire épülő tervezési javaslat kidolgozása és dokumentálása (40%) Projektprezentáció – a projekt vizuális és szóbeli bemutatása, reflektálva a Design for All és akadálymentes tervezési szempontokra (30%)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Évközi beadandó feladatok: 30
  • Kiscsoportos projektmunka: 40
  • Projektprezentáció : 30
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 89-85
84-75
Közepes 74-60
Elégséges 59-50
Elégtelen 49

Javítás és pótlás

A pótlás a TVSz szerint elvégezhető.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Órákon való jelenlét 46
Évközi beadandó feladatok 35
Kiscsoportos projektmunka 59
Projektprezentáció 10
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

A félév során végigvett témák az alábbiak.

Előadások témái
1. Speciális felhasználói csoportok bemutatása.
2. A segítő technológiák osztályozási rendszerének bemutatása
3. Rehabilitációs módszerek bemutatása
4. Fejlesztőpedagógiai módszerek bemutatása
5. Releváns prototípusgyártási additív technológiák bemutatása
6. Gyakorlatok
7. A tematikához illeszkedő intézményi hospitálás
8. Kiscsoportos műhelymunkák

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.