Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy bevezesse a hallgatókat az egyetemes tervezés (Design for All), az akadálymentes tervezés, valamint a speciális igényekre történő tervezés alapelveibe. A kurzus során áttekintjük a kapcsolódó műszaki ajánlásokat, tervezési irányelveket és technológiai megoldásokat, amelyek elősegítik olyan termékek, szolgáltatások és fizikai környezetek kialakítását, amelyek a lehető legszélesebb felhasználói kör számára hozzáférhetőek és használhatóak. A tantárgy középpontjában azok a fogalmak, módszerek és gyakorlati példák állnak, amelyek segítik a hallgatókat abban, hogy érzékenyen, tudatosan és szakmailag megalapozottan közelítsenek a különböző felhasználói igényekhez. Külön hangsúlyt kapnak a különböző fogyatékossági csoportok (pl. mozgás-, látás-, hallássérült személyek, kognitív vagy szenzoros eltérésekkel élők) jellemzői, valamint azok a speciális élethelyzetek (pl. sérülés, betegség, időskor, várandósság), amelyek szintén eltérő használati szempontokat generálnak. A hallgatók gyakorlati feladatokon keresztül sajátítják el, hogyan lehet technikai és tervezési eszközökkel a feltárt problémákat megoldani. A kurzus végére képesek lesznek egy konkrét felhasználói csoport számára olyan műszaki tartalmú javaslat kidolgozására, amely támogatja az önálló életvitelt, javítja az életminőséget, illetve hozzájárul a mindennapi tevékenységek vagy szituációk akadálymentesítéséhez.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik az egyetemes tervezés, az akadálymentes tervezés és a speciális igényekre történő tervezés szemléletmódjáról.
- Ezeket az ismereteket az ergonómiai tervezés szemléletébe illesztve képes értelmezni és alkalmazni.
- Megismeri az egyes speciális felhasználói csoportok (pl. fogyatékossággal élők, átmeneti állapotban lévők, különböző életkori csoportok) jellemzőit és alapvető szükségleteit a termékhasználat, az információhoz való hozzáférés és a környezeti tényezők szempontjából.
- Ismeri az egyetemes tervezés és az akadálymentesítés releváns szabványait és ajánlásait.
Képesség
- Képes kapcsolatot teremteni a speciális felhasználói csoportok tagjaival, és bevonni őket az ergonómiai tervezési folyamatokba.
- Képes az eltérő felhasználói igények azonosítására és a különbözőségek tudatos felismerésére.
- Képes olyan komplex tervezési megoldások kidolgozására, amelyek a különféle speciális igények figyelembevételével a lehető legszélesebb felhasználói kör számára akadálymentesen hozzáférhetők és használhatók.
Attitűd
- Érzékenyen reagál az emberi igényekre; gondolkodásmódját felhasználó-központú megközelítés jellemzi.
- Nyitott a folyamatos tanulásra, széles körű és megalapozott műveltségre törekszik; interdiszciplináris érdeklődés jellemzi.
- Rendszerszintű gondolkodás és szemléletmód jellemzi.
- Erős kritikai és önkritikai érzékkel rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Képes felhasználóközpontú módszerek és technikák gyakorlati alkalmazását kezdeményezni különböző szakmai problémák megoldására.
- Nyitott arra, hogy szakterületének technikai, technológiai, jogi és humán vonatkozású változásait önállóan nyomon kövesse.
- A kitűzött cél elérése érdekében önállóan és szükség esetén interdiszciplináris csoport tagjaival együttműködve képes elméleti és gyakorlati tudásának, képességeinek mozgósítására.
Oktatásmódszertan
A tantárgy oktatása előadás formájában történik, melyet esettanulmányok elemzése, gyakorlati példák feldolgozása, valamint hospitálás (megfigyelés) egészít ki speciális felhasználói igényekre szakosodott intézményekben. A kurzus során hangsúlyt kap az interaktivitás, a hallgatói reflexió és a csoportmunka.
Tanulástámogató anyagok
- Szabó Gy. (szerk.): Tervezés speciális felhasználói körök számára. DSGI kiadó Budapest 2002
- Inclusive Design: A Universal Need – Linda L. Nussbaumer (2011)
- The Design of Everyday Things – Donald A. Norman
- EN 17161:2019 – Design for All – Accessibility following a Design for All approach in products, goods and services
Általános szabályok
A tantárgy teljesítése évközi beadandók, kiscsoportos feladatmegoldás és egy projektfeladat prezentációja alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Évközi beadandó feladatok – az elméleti ismeretek alkalmazása konkrét esettanulmányokon, önálló vagy páros munkában (30%) Kiscsoportos projektmunka – egy speciális felhasználói csoport igényeire épülő tervezési javaslat kidolgozása és dokumentálása (40%) Projektprezentáció – a projekt vizuális és szóbeli bemutatása, reflektálva a Design for All és akadálymentes tervezési szempontokra (30%)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Évközi beadandó feladatok: 30
- Kiscsoportos projektmunka: 40
- Projektprezentáció : 30
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 89-85 |
Jó | 84-75 |
Közepes | 74-60 |
Elégséges | 59-50 |
Elégtelen | 49 |
Javítás és pótlás
A pótlás a TVSz szerint elvégezhető.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Órákon való jelenlét | 46 |
Évközi beadandó feladatok | 35 |
Kiscsoportos projektmunka | 59 |
Projektprezentáció | 10 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A félév során végigvett témák az alábbiak.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Speciális felhasználói csoportok bemutatása. |
2. | A segítő technológiák osztályozási rendszerének bemutatása |
3. | Rehabilitációs módszerek bemutatása |
4. | Fejlesztőpedagógiai módszerek bemutatása |
5. | Releváns prototípusgyártási additív technológiák bemutatása |
6. | Gyakorlatok |
7. | A tematikához illeszkedő intézményi hospitálás |
8. | Kiscsoportos műhelymunkák |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.