I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Vezetői számvitel
Azonosító
BMEGT35BX4U004-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Böcskei Elvira
Beosztása
docens
Email címe
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
none
Gyenge
none
Párhuzamos
none
Kizáró feltételek
none
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A tárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók a kurzus keretében elsajátított költséggazdálkodási ismeretek birto-kában képesel legyenek minél hatékonyabban hozzájárulni a gazdasági társaság rövid- és hosszú távú eredmé-nyességének javításához. A tantárgy keretein belül a hallgatók megismerkednek a közvetlen és a közvetett költ-ségek elemzésével, az optimális termékösszetétellel, az eredménykimutatás elemzésével, fedezeti összeg és fe-dezeti pont vizsgálatával, az eredménytervezéssel, a teljesítménymutatókkal. A tantárgy specifikus célja, hogy a módszertani ismeretek nyújtásával – és a korábban megismertek felelevenítésével – olyan mértékű jártasságra tegyen szert, hogy alkalmas legyen vezetői döntések meghozatalára.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri
  2. • a költséggazdálkodás módszereit,
  3. • az önköltségszámításra vonatkozó szabályokat,
  4. • a kalkulációs eljárásokat,
  5. • a költségek elszámolásának lehetőségeit,
  6. • a költségelszámolás és az eredménykimutatás összefüggéseit,
  7. • a költségek elemzésének controlling szempontú aspektusait,
  8. • a vállalkozás jövedelmi és vagyoni helyzetének elemzésére szolgáló mutatószámrendszereket
Képesség
  1. A hallgató képes az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére, a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására, a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére, a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
  1. Nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására,
  2. a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
  3. gyarapítja tudását és tájékozódik, használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató
  2. • nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására,
  3. • a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. • önálló döntéshozatalra képes,
  5. • a számviteli, pénzügyi döntések során képes megalapozottan mérlegelni,
  6. • átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és cso-portmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
  • • Dr. Bosnyák János - Dr. Gyenge Magdolna - Dr. Pavlik Lívia - dr. Székács Péterné: Vezetői számvitel Bu-dapest, Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt., 2010.

Általános szabályok

tanulási eredmények értékelése az évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértéke-lés), és a házi feladatok alapján történik. A tárgy félévközi jeggyel zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

- Részteljesítmény értékelés:A tantárgyi tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazásá-ra helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szol-gáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. Részteljesítmény értékelés (opcionális beadandó feladat): A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemei-nek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat; a házi fel-adat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Évközi írásos ZH I.: 50
  • Évközi írásos ZH II.: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

órai részvétel

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 86-94
71-85
Közepes 60-70
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

- A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés összevont formában a pótlási időszakban - első alka-lommal - díjmentesen pótolható vagy javítható

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
házi feladat elkészítése 12
Kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 50
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.