I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Iránytű a gazdasági döntésekhez
Azonosító
BMEGT30BX4T003-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
évközi jegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gilányi Zsolt
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
gilanyi.zsolt@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Bármely szak

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A kurzus során megismerkedünk azzal, hogyan gondolkodnak a közgazdászok — legyen szó egyszerű vásárlási helyzetekről, vállalati árazásról vagy állami gazdaságpolitikáról. Megtanuljuk, hogyan lehet a gazdasági logikát alkalmazni olyan kérdésekben is, mint: • Mikor éri meg elhalasztani egy beruházást? • Hogyan hatnak a hitelek a gazdaság egészére? • Miért működnek másképp a digitális platformok piacai? • Hogyan reagálunk irracionálisan bizonyos pénzügyi helyzetekben? A tárgy bemutatja a klasszikus közgazdasági modelleket, de ezek korlátaira is reflektál, és betekintést nyújt mo-dern alternatív megközelítésekbe (pl. viselkedési közgazdaságtan, modern pénzelmélet). A cél, hogy a hallgatók egyfajta „gazdasági gondolkodási eszköztárat” építsenek ki maguknak, amelyet a saját életükben és későbbi szakmai pályájukon is hasznosítani tudnak.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a tudományos eljárás menetét, közgazdasági alapfogalmakat és az alapvető elméleti modellek lo-gikai rendszerét
  2. ismeri az uralkodó elmélet (általános egyensúlyelmélet) elemzési módszerét (komparatív statika, egyen-súly, alternatíva költség)
  3. ismeri a gazdasági jóléti elemzés módszerét
  4. ismeri néhány alapvető piaci forma estében az árazási stratégiákat;
  5. ismer néhány jellegzetes mikroökonómiai kérdést a piackudarcok témaköréből (kontraszelekció, jelzés, erkölcsi kockázat, környezetszennyezés, közjavak)
  6. ismeri a nemzeti számvitel logikáját, az ebből nyerhető adatokat
  7. ismeri a pénzgazdaságok Keynes által kiemelt három fő törvényszerűségét (multiplikátor hatás, megta-karítási paradoxon, kényszerű munkanélküliség)
  8. ismeri a piacgazdaság növekedési logikáját
  9. ismeri a modern (hitel)pénz- és bankrendszer működési szabályait és viselkedési törvényszerűségeit
  10. ismeri az alapvető pénzügyi döntési logikát
Képesség
  1. Képes az uralkodó elmélet elemzési módszerének alkalmazására, mind a jóléti változások becslésére, mind az adók hatásának elemzésére, mind egyéb árazási kérdések megértésére
  2. képes egyszerű vállalati gazdaságossági számítások (pl. jelenérték-számítás, költség-haszon elemzések) elvégzésére, beleértve a különböző hitelkonstrukciók értékelését (pl.: CHF hitel)
  3. képes az alapvető piaci struktúrák azonosítására, a megfelelő adatok alapján a piac, illetve a vállalat helyzetének jellemzésére alkalmas vállalati és iparági szintű mutatók kiszámítására,
  4. képes értelmezni a gazdaság egészében bekövetkező változásokat, különös tekintettel a pénzpolitikai és költségvetési politikai lépésekre
  5. képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  6. képes megérteni és használni a közgazdaságtan szakirodalmát, könyvtári forrásait,
  7. képes értelmezni a sajtóban olvasott gazdasági eseményeket, folyamatokat.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. törekszik a közgazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
  5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
  6. törekszik a gazdasági hatékonyság szempontjának a vállalati működés során való érvényesítésére, komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is képes a szempontok teljes körű figyelembevételével és mérlegelésével meghozni döntéseit.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a mikro- és makrogazdasági feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcio-nális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Pindyck, R. S.– Rubinfeld, D. L.: Microeconomics. Eighth Edition (Global Edition). Pearson, 2015.
  • Gilányi, Zs.(2020), Piacgazda(g)ság: oikonomia vagy khrematistiké?, Akadémia kiadó.
  • L-Randall Wray (2015), Modern Money Theory, Palgrave.
  • Hal. R Varian (2014), Intermediate Microeconomics with Calculus, WW Norton and Co. New York
  • Tóth-Bozó Brigitta, Bánhidi Zoltán (szerk.): Piaci játszmák - A játékelmélet és alkalmazásai a modern világ-ban, Akadémiai Kiadó Budapest, 2025. ISBN 978 963 664 121 4
  • Egyéb oktatási segédanyagok (gyakorló feladatok, mintazh stb.) a tanulmányi rendszerben, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el- other learning material (ex.: exercices for practice, sample tests) is available ont hele-arning system under the subject code.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. Plusz pont szerzési lehetőségek lehetnek a foglalkozásokon házi feladatok, csoportfeladatok megoldásával.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és fele-lősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja évközi dolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt feleletválasztós és tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak ér-telmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, esettanulmá-nyokat, amelyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tan-anyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • évközi eredmények beszámítása: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 86-90
71-85
Közepes 56-70
Elégséges 40-55
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

1) A kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban a mindenkori Tanul-mányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figye-lembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés a teljesítményértékelésre 40
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 22

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adott-ságok szerint.

Előadások témái
1. A tudományos megismerés módszere, a közgazdaságtudomány (mikro- és makroökonómia) tárgya, a közgazdasági elméletek logikai struktúrája, osztályozása, elemzés korlátai
2. Fogyasztó elmélete: árazás és jólét
3. Viselkedési közgazdaságtan
4. Vállalati viselkedés az alapvető piacszerkezetek esetén 1
5. Vállalati viselkedés az alapvető piacszerkezetek esetén 2
6. Árazási stratégiák
7. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat)
8. Piaci kudarcok
9. Pénz és pénzrendszer: aranypénztől a modern hitelpénzrendszerig
10. Nemzetgazdasági teljesítmény mérése, nemzeti számvitel logikája
11. Egyszerűsített Keynesi modell: multiplikátor-hatás, megtakarítási paradoxon és kényszerű munkanélküliség
12. Néhány jelenségről a piacgazdaságban: hatékonyság, innováció, piaci koncentráció; túlkínálati gazdasági rendszer (Kornai), növekedési kényszer
13. Gazdaságpolitika, nemzetközi gazdaságtan néhány kérdése
14. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Tóth-Bozó Brigitta egyetemi tanársegéd / assistant lecturer toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu
Hevér Boglárka egyetemi tanársegéd / assistant lecturer hever.boglarka@gtk.bme.hu
Haragh Ágnes egyetemi tanársegéd / assistant lecturer haragh.agnes@gtk.bme.hu
Kupcsik Réka egyetemi tanársegéd / assistant lecturer kupcsik.reka@gtk.bme.hu
Bánhidi Zoltán egyetemi adjunktus/assistant professor banhidi.zoltan@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.