Programme: Any programme
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 0
Objectives
In everyday practice unfortunately a technical and economic solution to a problem is sought sepa-rately, in extreme cases professionals in both areas do not understand each other's language. In the con-text of this subject, we are attempting to combine these two knowledge, primarily from the economic side. In doing so, we interpret several technical processes (production, innovation, raw material man-agement (costs), etc.) from an economic point of view, showing the relevant economic aspects. In addi-tion, we examine the market environment of companies, which has a decisive influence on product sales and revenue developments. Our aim is for future engineers to recognise the economic aspects of their ac-tivities, which will certainly facilitate the acceptance of their products.
Academic results
Knowledge
- The students are aware of:
- the role of production process, technology in determining costs,
- the advantages of capacity utilization and economies of scale,
- the market environment of companies and its impact on production and sales activities,
- the relationship between technology and market structures,
- the possibilities and benefits of technological innovation, innovation in the markets.
Skills
- The students are able to
- plan and organize independent learning,
- develop an independent technical strategy in different market environments,
- identify the external market environment and its changes,
- analyze and evaluate market opportunities,
- provide a theoretical basis for economic decisions.
Attitude
- collaborate with their instructors and fellow students during the learning process,
- gain knowledge and information,
- are open to the use of information technology tools,
- strives to learn the economic tools needed to solve technical problems,
- and strives for accurate and error-free task solving.
Independence and responsibility
- The students
- are open to accept reliable critical remarks,
- are able to solve practical professional problems independently,
- independently carry out an analysis of the economic problems, an assessment of the related assets,
Teaching methodology
Lectures and written communication, use of ICT tools and techniques.
Materials supporting learning
- Az előadások prezentációinak anyaga és egyéb segédanyagok, ami a félév során folyamatosan fog feltöltésre kerülni./Slideshows of the lectures and other materials which will be uploaded continously during the semester.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (két ösz-szegző teljesítményértékelés) alapján történik.
Performance assessment methods
Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önál-lóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok állnak egyrészt tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti össze-függések felismerését, valamint számítási feladatokból, melyek a problémafelismerő-megoldó képességet vizs-gálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. A jegy megszerzésének feltétele, hogy a hallgató a zárthelyi dolgozatok fele esetében ne ve-gyen igénybe pótlást (azaz az egyik zh-nál el kell érnie a Hallgatónak a 40%-ot). Amennyiben a Hallgató egyetlen félévközi dolgozaton sem vesz részt, a tantárgy értékelése: „Nem teljesítette” (TVSZ alapján).
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 91-100 |
Very good | 81-90 |
Good | 71-80 |
Satisfactory | 61-70 |
Pass | 40-60 |
Fail | 0-39 |
Retake and late completion
A zárthelyi dolgozatok egyszer pótolhatók a szorgalmi időszakban. A pótlási időszakban a mindenkori Tanul-mányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolhatók a zárthelyi dolgozatok.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 0 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 22 |
házi feladat elkészítése | 0 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
felkészülés a számonkérésre | 20 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 07.07.2024.
Topics covered during the term
Lecture topics |
---|
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|