Szak: Bármely szak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tárgy kiemelt célja, hogy a hallgatóknak átfogó tudása legyen a geopolitika elméletének gyakorlatáról, a geostratégia fontosságáról, a világgazdaság és a világpolitika rendszerének működéséről, a nagyhatalmak geopolitikai stratégiáiról és ezek egyes országokra gyakorolt hatásairól. A szimulációs tréning révén a hallgatókhoz közelebb kerülnek a globális hatalmi politikák, s így a hallgatók a világpolitika és világgazdaság eseményei iránt sokkal nagyobb mértékben fognak érdeklődni, majd ennek következtében a világgazdaság és világpolitika híreit és történéseit szakszerűen lesznek képesek értelmezni.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a világgazdaság és a világpolitika működésének alapjait.
- Ismeri a nagyhatalmi geopolitikai/goökonómiai stratégiák jelentőségét és ezek hatását a globális, a megaregionális térségi szintekre és a nemzetállami folyamatokra.
- Érti a geopolitika elméletének és gyakorlatának összefüggéseit.
- Érti az aktuális világpolitikai híreket és ezek hatását a világ gazdasági és politikai rendszerére.
Képesség
- Képes értelmezni a nagyhatalmi geopolitikai stratégiákat.
- Képes elemezni a „hard power, a „soft power” és a gazdasági úton történő hatalomgyakorlás legfontosabb elemeit.
- Képes felmérni azt, hogy a nagyhatalmi geopolitikai stratégiák milyen hatással vannak az egyes országokra.
- Képes arra, hogy felmérje azt, hogy az egyes országoknak milyen lehetőségei vannak arra, hogy éljenek a nagyhatalmi stratégiák pozitív lehetőségeivel és ki tudják kerülni (vagy legalábbis csökkenteni tudják) e stratégiák negatív hatásait.
Attitűd
- Szakszerűen tudja értelmezni a világgazdasági és világpolitikai folyamatok lokális hatásait.
- Szakszerűen tudja értelmezni adott világgazdasági és világpolitikai helyzet jelentőségét.
- Aktív munkavállalási évei során és felelős értelmiségiként is képes lesz arra, hogy reálisan értelmezze az aktuális világgazdasági és világpolitikai híreket.
Önállóság és felelősség
- Képzettségének megfelelő szakterületén mindig felelőséggel tudja felmérni az aktuális világgazdasági és világpolitikai események munkahelyére történő hatásait.
- Ennek révén munkahelyét el tudja helyezni a nemzetközi térben, figyelembe véve a geopolitikai kockázatokat.
- Döntéshozóként majd felelőséggel tudja munkahelyének működését különböző térségi szinteken pozícionálni a különböző geopolitikai folyamatok hatásai alapján
Oktatásmódszertan
Interaktív előadás, szimulációs tréning, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, stratégiák és tervek.
Tanulástámogató anyagok
- A bevezető interaktív előadás prezentációjának az anyaga, amely a megfelelő időpontban a hallgatók által hozzáférhetővé válik.
- Bernek Ágnes-Andrékó Gábor-Faust Anita-Simon László (2023): 2022 – A geopolitika által uralt világ. Tények, kérdőjelek és tendenciák egy bizonytalan világban. Neumann János Egyetem, Neumann Lapkiadó és Kommunikációs Kft., Budapest. ISBN: 978-615-6435-29-3
- Agnes Bernek (2021): Geopolitics of Central and Eastern Europe in the 21st Century. From the Buffer Zone tot he Gateway Zone. Peter Lang GmbH, Berlin. 239.p. ISBN: 978-3-631-81915-9. ISSN: 2199-028X.
- Bernek Ágnes (2018): Közép- és Kelet-Európa a 21. század geopolitikai/geoökonómiai stratégiáiban. A 20. század Nyugat és Kelet közötti ütközőzónájától a 21. század eurázsiai hídtérségéig. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN: 978-963-454-198-1
- Agnes Bernek (2015): The „Grand Chessboard” of the 21st Century Geopolitical Strategies of the Multi-polar World. Nemzetbiztonsági Szemle/National Security Review MMXV. III. évf. Különszám/2015 – Special Issue/2015 (HU ISSN 2064-3756) pp. 5-28.
- Bernek Ágnes (2014): 21. századi geopolitikai stratégiák – Az ortodox geopolitika újjászületése és az egyre fokozódó biztonsági kockázatok. Nemzetbiztonsági szemle, II. évf. 3. szám, (HU ISSN 2064-3756) pp. 18-46.
Általános szabályok
A tanulási eredmények értékelése komplex módon irányul a vizsgált geopolitikai helyzet ismeretére, a csoportstratégiák és az egyéni stratégiák összeállítására, valamint a szimulációs tréning alkalmain való aktív részvétel minősítésére.
Teljesítményértékelési módszerek
A tanulási eredmények értékelése a következő három pillérre épül: (1) a vizsgált geopolitikai helyzet ismeretének számonkérése 45 perc időtartamú írásbeli teszt formájában a szimulációs tréning 2. napján, (2) a szimulációs tréning 2. és 3. napjára a csoportstratégia (10 oldal) és az egyéni stratégia (5 oldal) összeállítása, (3) a szerepnek megfelelő egyéni aktivitás értékelése a szimulációs tréning 2. és 3. napján
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- a vizsgált geopolitikai helyzet ismeretét számonkérő írásbeli teszt: 20
- a 2. tréning napra készített csoportstratégia: 20
- a 2. tréning napra készített egyéni stratégia: 10
- a 3. tréning napra készített csoportstratégia: 20
- a 3. tréning napra készített egyéni stratégia: 10
- az egyéni aktivitás mérése a 2. és 3. tréning napon:: 20
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85-89 |
Jó | 73-84 |
Közepes | 61-72 |
Elégséges | 50-60 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1. A vizsgált geopolitikai helyzet ismeretét számonkérő írásbeli teszt a pótlási időszakban díjmentesen pótolható, javítható. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 2. Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre. 3. A szimulációs tréning 2. és 3. napjára készített stratégiák és a szimulációs tréning három alkalmán való részvétel nem pótolható. Amennyiben a hallgató a szimulációs tréning három alkalma közül valamelyiken nem vesz részt, akkor a kurzus teljesítése nem lehetséges.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
a geopolitikai helyzet ismeretanyagának elsajátítása | 10 |
a szerepnek megfelelő aktív részvétel a szimulációs tréning 2. és 3. napján | 20 |
a csoport stratégia összeállítása | 40 |
az egyéni stratégiák összeállítása | 20 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | Egy adott világpolitikai helyzet/esemény geopolitikai értelmezése. |
2. | Egy adott világpolitikai helyzet/esemény hátterében álló földrajzi, történelmi és geopolitikai tényezők összefüggései. |
3. | Egy adott térség kiemelt jellemzői, világpolitikai és világgazdasági fontossága. |
4. | Egy adott térség fontossága az infrastrukturális, a logisztikai és a vállalati értéktermelési láncokban. |
5. | A nagyhatalmak geostratégiáinak hatása (és ezek összefüggése) a vizsgált térségre. |
6. | A vizsgált térség országainak vonatkozásában az önálló geostratégiák kidolgozásának és ezek megvalósításának realitásai. |
7. | A világpolitika és a világgazdaság komplex összefüggésrendszere. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.