Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a kvalitatív kutatás szerepét és lehetőségeit a neveléstudományi vizsgálatokban, különös tekintettel a kvantitatív és kvalitatív megközelítések közötti különbségek, kapcsolódások és kiegészítő jelleg feltárására. A kurzus során elméleti és gyakorlati ismereteket szereznek a kvalitatív kutatás tervezéséről, adatgyűjtési technikáiról (interjú, megfigyelés, dokumentumelemzés), valamint a kutatási eredmények értelmezéséről és bemutatásáról. A képzés célja továbbá a reflexív kutatói attitűd és az etikus adatkezelés iránti elkötelezettség kialakítása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a kvalitatív kutatás alapelveit, céljait és módszertani sajátosságait. Átlátja a kvalitatív és kvantitatív kutatási megközelítések közötti különbségeket, kapcsolatokat és azok összehasonlítási lehetőségeit. Ismeri az adatgyűjtési technikák (interjú, megfigyelés, dokumentumelemzés) elméleti hátterét és alkalmazási feltételeit. Tisztában van a kvalitatív adatelemzés alapfogalmaival, a kódolás és értelmezés alapelveivel.
Képesség
- Képes kvalitatív kutatási tervet készíteni egy neveléstudományi probléma vizsgálatához. Képes megfelelő adatgyűjtési technikát kiválasztani és előkészíteni az adott kutatási célhoz igazítva. Képes a gyűjtött adatok rendezett dokumentálására, alapvető kódolására és előzetes értelmezésére. Képes különbséget tenni kvalitatív és kvantitatív adatok között, és tudatosan alkalmazza a megfelelő megközelítést.
Attitűd
- Nyitott a kutatói reflexióra, és érzékeny az etikai kérdésekre a kvalitatív kutatás minden szakaszában. Elkötelezett a hiteles, kontextusérzékeny és megalapozott tudományos adatértelmezés iránt. Értékeli a kvalitatív megközelítés mélységét és komplexitását, valamint annak pedagógiai kutatásokban betöltött szerepét.
Önállóság és felelősség
- A hallgató önállóan képes kvalitatív kutatási problémát felismerni és kutatási tervet készíteni. Felelősséget vállal az adatgyűjtés és -feldolgozás során a kutatásetikai normák betartásáért. Képes reflektálni saját kutatói szerepére és döntéseire, valamint felelősen alkalmazza a módszertani elveket az oktatáskutatás területén.
Oktatásmódszertan
A tantárgy oktatása során az oktatói magyarázatokat csoportos elemzések és közös értelmezések egészítik ki. A hallgatók önállóan végeznek kis léptékű kvalitatív vizsgálatokat, különböző módszertani típusokat (pl. interjú, megfigyelés, esettanulmány) kipróbálva. A tapasztalatokat közös reflektív megbeszélések keretében dolgozzák fel, támogatva a gyakorlati módszertani tudás mélyülését.
Tanulástámogató anyagok
- Kontra József (2011): A pedagógiai kutatások módszertana, Kaposvári Egyetem, Kaposvár
- https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
- Falus Iván (2004): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest
- https://docplayer.hu/5665571-Bevezetes-a-pedagogiai-kutatas-modszereibe.html
- Csíkos Csaba (2020): A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. https://www.eltereader.hu/media/2020/12/web_Csikos-Csaba_Bevezetes__.pdf
- Majoros Pál (2004): A kutatásmódszertan alapjai. Perfekt Kiadó, Budapest
- https://www.scribd.com/doc/272468152/Majoros-Pal-A-kutatasmodszertan-alapjai
- Hornyacsek Júlia (2014): A tudományos kutatás elmélete és módszertana. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar, Budapest,
- https://hhk.uni-nke.hu/document/hhk-uni-nke-hu/Teljes%20sz%C3%B6veg!.pdf
- Boncz Imre (2015): Kutatásmódszertani alapismeretek, Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs. 8-40. oldal
- https://www.etk.pte.hu/protected/OktatasiAnyagok/%21Palyazati/sport/Kutatasmodszertan_e.pdf
- Earl Babbie (2003): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó
- http://www.agr.unideb.hu/~baloghp/Books/A%20tarsadalomtudomanyi%20kutatas%20-%20Earl%20Babbie_556.pdf
- Falus Iván - Ollé János (2008): Az empirikus kutatások gyakorlata. Adatfeldolgozás és statisztikai elemzés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
- https://aleph.omikk.bme.hu/F/?func=find-b&request=000588476&find_code=SYS&adjacent=N&x=27&y=11&filter_code_1=WLN&filter_request_1=&filter_code_2=WYR&filter_request_2=&filter_code_3=WYR&filter_request_3=
- Hunkár Márta (2013): A kutatás módszertana /Gyakorlati jegyzet/, Debreceni Egyetem AGTC, Debrecen
- https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/3424/kutatas_modszertan_gyakorlati_jegyzet.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Kontra József (2011): A pedagógiai kutatások módszertana. Kaposvári egyetem, Jegyzet
- https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
- Szabó Katalin (2002): Kommunikáció felsőfokon. Kossuth Kiadó, Budapest
- https://docplayer.hu/19080427-Kommunikacio-felsofokon.html
- Umbert Eco (2008): Hogyan írjunk szakdolgozatot? Kairosz Kiadó, Budapest
- Elektronikus adatbázisok:
- Doktori Iskolák: http://www.doktori.hu
- Elektronikus Információszolgáltatás: http://www.eisz.hu/hu
- Európai Bizottság EUROSTAT: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/
- Európai Unió kutatás – fejlesztési keretprogramok: http://cordis.europa.eu
- Központi Statisztikai Hivatal: http://www.ksh.hu/
- Magyar Tudományos Akadémia (MTA): http://mta.hu
- MATARKA: Magyar folyóiratok tartalomjegyzékeinek kereshető adatbázisa: http://www.matarka.hu/
- MTA Könyvtár: http://minerva.mtak.hu
- Nemzeti Innovációs Hivatal: http://www.nih.gov.hu
- Google tudós: https://scholar.google.hu/schhp?hl=hu
- MTMT Magyar Tudományos Művek Tára: https://www.mtmt.hu/
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő tematikus dolgozat értékelésével.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • A kontaktórákról való 30 %-ot meghaladó hiányzás esetén a tantárgy kreditje (a TVSZ 105. § 4. alapján) nem szerezhető meg. • A tematikus dolgozat beadása • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai aktivitás: 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga: 60
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-95 |
Jó | 85-90 |
Közepes | 80-85 |
Elégséges | 50-85 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel kontaktórákon | 8 |
felkészülés a vizsgára | 82 |
Folyamatos Önreflexió készítése | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
A kvalitatív kutatás sajátosságai és helye az empirikus pedagógiai kutatásban Kérdésfeltevés és kutatási terv kvalitatív megközelítésben Kvalitatív adatgyűjtési technikák: interjú, megfigyelés, dokumentumelemzés A kutatói szerep, szubjektivitás és etikai kérdések Kódolás és kezdeti elemzés kvalitatív adatokkal A kutatási eredmények interpretációja és bemutatása
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1. A kvalitatív kutatás szerepe és jellemzői a pedagógiai kutatásban |
2. | Áttekintést ad a kvalitatív kutatás alapelveiről, céljáról és arról, hogyan különbözik kvantitatív megközelítésektől. Bemutatja a mélység, értelmezés és kontextus szerepét. |
3. | 2. Kutatási kérdés és tervezés kvalitatív szemlélettel |
4. | Az előadás során a hallgatók megismerkednek a kutatási probléma megfogalmazásával, a célkitűzések kialakításával és a kvalitatív kutatási terv fő elemeivel. |
5. | 3. Adatgyűjtési technikák: interjúk, megfigyelés, dokumentumelemzés |
6. | A gyakorlatban is használt módszereket tárgyalja: hogyan készülünk félstrukturált interjúra, hogyan zajlik résztvevő megfigyelés és hogyan elemzünk nevelési dokumentumokat. |
7. | 4. A kutatói szerep és az etikai dimenziók |
8. | Foglalkozik a kutatói szubjektivitással, reflexivitással és a kutatásban való jelenlét kérdéseivel, valamint a kutatási etika alapelveivel (pl. anonimitás, beleegyezés). |
9. | 5. A kvalitatív adatfeldolgozás alapjai: kódolás és előzetes elemzés |
10. | Bemutatja az adatfeldolgozás első lépéseit: kódolás, kategóriák létrehozása, kezdeti mintázatok azonosítása, valamint ezek dokumentálása. |
11. | 6. Eredmények értelmezése és kutatási beszámoló készítése |
12. | Az előadás a kvalitatív adatok értelmezésére, a narratívák megfogalmazására és a beszámolók, publikációk szakmai nyelvezetére fókuszál. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.