I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Kvalitatív kutatás módszerei és eszközei I.
Azonosító
BMEGT51XX60531-59
A tantárgy jellege
kontektórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Berzsenyi Emese
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs/no
Gyenge
nincs/no
Párhuzamos
nincs/no
Kizáró feltételek
nincs/no
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a kvalitatív kutatás szerepét és lehetőségeit a neveléstudományi vizsgálatokban, különös tekintettel a kvantitatív és kvalitatív megközelítések közötti különbségek, kapcsolódások és kiegészítő jelleg feltárására. A kurzus során elméleti és gyakorlati ismereteket szereznek a kvalitatív kutatás tervezéséről, adatgyűjtési technikáiról (interjú, megfigyelés, dokumentumelemzés), valamint a kutatási eredmények értelmezéséről és bemutatásáról. A képzés célja továbbá a reflexív kutatói attitűd és az etikus adatkezelés iránti elkötelezettség kialakítása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a kvalitatív kutatás alapelveit, céljait és módszertani sajátosságait. Átlátja a kvalitatív és kvantitatív kutatási megközelítések közötti különbségeket, kapcsolatokat és azok összehasonlítási lehetőségeit. Ismeri az adatgyűjtési technikák (interjú, megfigyelés, dokumentumelemzés) elméleti hátterét és alkalmazási feltételeit. Tisztában van a kvalitatív adatelemzés alapfogalmaival, a kódolás és értelmezés alapelveivel.
Képesség
  1. Képes kvalitatív kutatási tervet készíteni egy neveléstudományi probléma vizsgálatához. Képes megfelelő adatgyűjtési technikát kiválasztani és előkészíteni az adott kutatási célhoz igazítva. Képes a gyűjtött adatok rendezett dokumentálására, alapvető kódolására és előzetes értelmezésére. Képes különbséget tenni kvalitatív és kvantitatív adatok között, és tudatosan alkalmazza a megfelelő megközelítést.
Attitűd
  1. Nyitott a kutatói reflexióra, és érzékeny az etikai kérdésekre a kvalitatív kutatás minden szakaszában. Elkötelezett a hiteles, kontextusérzékeny és megalapozott tudományos adatértelmezés iránt. Értékeli a kvalitatív megközelítés mélységét és komplexitását, valamint annak pedagógiai kutatásokban betöltött szerepét.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató önállóan képes kvalitatív kutatási problémát felismerni és kutatási tervet készíteni. Felelősséget vállal az adatgyűjtés és -feldolgozás során a kutatásetikai normák betartásáért. Képes reflektálni saját kutatói szerepére és döntéseire, valamint felelősen alkalmazza a módszertani elveket az oktatáskutatás területén.

Oktatásmódszertan

A tantárgy oktatása során az oktatói magyarázatokat csoportos elemzések és közös értelmezések egészítik ki. A hallgatók önállóan végeznek kis léptékű kvalitatív vizsgálatokat, különböző módszertani típusokat (pl. interjú, megfigyelés, esettanulmány) kipróbálva. A tapasztalatokat közös reflektív megbeszélések keretében dolgozzák fel, támogatva a gyakorlati módszertani tudás mélyülését.

Tanulástámogató anyagok

  • Kontra József (2011): A pedagógiai kutatások módszertana, Kaposvári Egyetem, Kaposvár
  • https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
  • Falus Iván (2004): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest
  • https://docplayer.hu/5665571-Bevezetes-a-pedagogiai-kutatas-modszereibe.html
  • Csíkos Csaba (2020): A neveléstudomány kutatásmódszertanának alapjai. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. https://www.eltereader.hu/media/2020/12/web_Csikos-Csaba_Bevezetes__.pdf
  • Majoros Pál (2004): A kutatásmódszertan alapjai. Perfekt Kiadó, Budapest
  • https://www.scribd.com/doc/272468152/Majoros-Pal-A-kutatasmodszertan-alapjai
  • Hornyacsek Júlia (2014): A tudományos kutatás elmélete és módszertana. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar, Budapest,
  • https://hhk.uni-nke.hu/document/hhk-uni-nke-hu/Teljes%20sz%C3%B6veg!.pdf
  • Boncz Imre (2015): Kutatásmódszertani alapismeretek, Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs. 8-40. oldal
  • https://www.etk.pte.hu/protected/OktatasiAnyagok/%21Palyazati/sport/Kutatasmodszertan_e.pdf
  • Earl Babbie (2003): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó
  • http://www.agr.unideb.hu/~baloghp/Books/A%20tarsadalomtudomanyi%20kutatas%20-%20Earl%20Babbie_556.pdf
  • Falus Iván - Ollé János (2008): Az empirikus kutatások gyakorlata. Adatfeldolgozás és statisztikai elemzés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
  • https://aleph.omikk.bme.hu/F/?func=find-b&request=000588476&find_code=SYS&adjacent=N&x=27&y=11&filter_code_1=WLN&filter_request_1=&filter_code_2=WYR&filter_request_2=&filter_code_3=WYR&filter_request_3=
  • Hunkár Márta (2013): A kutatás módszertana /Gyakorlati jegyzet/, Debreceni Egyetem AGTC, Debrecen
  • https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/3424/kutatas_modszertan_gyakorlati_jegyzet.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Kontra József (2011): A pedagógiai kutatások módszertana. Kaposvári egyetem, Jegyzet
  • https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
  • Szabó Katalin (2002): Kommunikáció felsőfokon. Kossuth Kiadó, Budapest
  • https://docplayer.hu/19080427-Kommunikacio-felsofokon.html
  • Umbert Eco (2008): Hogyan írjunk szakdolgozatot? Kairosz Kiadó, Budapest
  • Elektronikus adatbázisok:
  • Doktori Iskolák: http://www.doktori.hu
  • Elektronikus Információszolgáltatás: http://www.eisz.hu/hu
  • Európai Bizottság EUROSTAT: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/
  • Európai Unió kutatás – fejlesztési keretprogramok: http://cordis.europa.eu
  • Központi Statisztikai Hivatal: http://www.ksh.hu/
  • Magyar Tudományos Akadémia (MTA): http://mta.hu
  • MATARKA: Magyar folyóiratok tartalomjegyzékeinek kereshető adatbázisa: http://www.matarka.hu/
  • MTA Könyvtár: http://minerva.mtak.hu
  • Nemzeti Innovációs Hivatal: http://www.nih.gov.hu
  • Google tudós: https://scholar.google.hu/schhp?hl=hu
  • MTMT Magyar Tudományos Művek Tára: https://www.mtmt.hu/

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő tematikus dolgozat értékelésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • A kontaktórákról való 30 %-ot meghaladó hiányzás esetén a tantárgy kreditje (a TVSZ 105. § 4. alapján) nem szerezhető meg. • A tematikus dolgozat beadása • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai aktivitás: 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsga: 60

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90-95
85-90
Közepes 80-85
Elégséges 50-85
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel kontaktórákon 8
felkészülés a vizsgára 82
Folyamatos Önreflexió készítése 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

A kvalitatív kutatás sajátosságai és helye az empirikus pedagógiai kutatásban Kérdésfeltevés és kutatási terv kvalitatív megközelítésben Kvalitatív adatgyűjtési technikák: interjú, megfigyelés, dokumentumelemzés A kutatói szerep, szubjektivitás és etikai kérdések Kódolás és kezdeti elemzés kvalitatív adatokkal A kutatási eredmények interpretációja és bemutatása

Előadások témái
1. 1. A kvalitatív kutatás szerepe és jellemzői a pedagógiai kutatásban
2. Áttekintést ad a kvalitatív kutatás alapelveiről, céljáról és arról, hogyan különbözik kvantitatív megközelítésektől. Bemutatja a mélység, értelmezés és kontextus szerepét.
3. 2. Kutatási kérdés és tervezés kvalitatív szemlélettel
4. Az előadás során a hallgatók megismerkednek a kutatási probléma megfogalmazásával, a célkitűzések kialakításával és a kvalitatív kutatási terv fő elemeivel.
5. 3. Adatgyűjtési technikák: interjúk, megfigyelés, dokumentumelemzés
6. A gyakorlatban is használt módszereket tárgyalja: hogyan készülünk félstrukturált interjúra, hogyan zajlik résztvevő megfigyelés és hogyan elemzünk nevelési dokumentumokat.
7. 4. A kutatói szerep és az etikai dimenziók
8. Foglalkozik a kutatói szubjektivitással, reflexivitással és a kutatásban való jelenlét kérdéseivel, valamint a kutatási etika alapelveivel (pl. anonimitás, beleegyezés).
9. 5. A kvalitatív adatfeldolgozás alapjai: kódolás és előzetes elemzés
10. Bemutatja az adatfeldolgozás első lépéseit: kódolás, kategóriák létrehozása, kezdeti mintázatok azonosítása, valamint ezek dokumentálása.
11. 6. Eredmények értelmezése és kutatási beszámoló készítése
12. Az előadás a kvalitatív adatok értelmezésére, a narratívák megfogalmazására és a beszámolók, publikációk szakmai nyelvezetére fókuszál.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.