Célkitűzések
Megismertetni a hátrányos megkülönböztetés, a diszkrimináció jogi szabályozását, a hátrányos megkülönböztetés tilalmának fogalmát, következményeit. Megismertetni: a hátrányos megkülönböztetésre vonatkozó nemzetközi és haza szabályozást, különös tekintettel a gyermekeket érintő szabályozásokra. A szegregáció köznevelésben való megjelenési formáit, az esélyegyenlőség biztosítási lehetőségeit és az integrációt segítő nevelési megoldásokat, az oktatásirányítás központi programjait. A felzárkóztatást és esélyegyenlőséget biztosító kormányzati programokat. A lemorzsolódással kapcsolatos EU-s és hazai stratégiákat.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a hátrányos megkülönböztetés nemzetközi alapelveit. Ismeri hátrányos megkülönböztetés nemzeti stratégiáit. Ismeri a hátrányos megkülönböztetés és az esélyegyenlőség magyar szabályozását. Ismeri a szegregáció és integráció megjelenését a köznevelés rendszerében. Ismeri az etnikai szegregációval kapcsolatos kérdéseket a köznevelés területén. Ismeri a köznevelési rendszer keretein belül elérhető esélyegyenlőségi programokat. Ismeri a végzettség nélküli iskolaelhagyással kapcsolatos intézményi feladatokat, a jelzőrendszer működtetésével. kapcsolatos feladatokat
Képesség
- Képes a pedagógusi kompetenciák és kompetenciafejlesztő módszertani kultúra magas szintű és tudatos alkalmazására. Képes a gyakornok tanórai és tanórán kívüli tapasztalatszerzésének irányítására. Képes a gyakornok munkájának nyomon követésére, fejlesztő értékelésére. Képes a gyakornok szakmai szocializációjának támogatására, segítésére. Képes az önbizalom, az önhatékonyság alakítására. Képes az adott szakterületen a korszerű, jó gyakorlat bemutatására. Képes a pedagógiai problémák, konfliktushelyzetek kezelésére. Képes minta és segítségnyújtására a pedagógiai szituációk és folyamatok tervezésé-ben, megvalósításában, elemző értékelésében. Képes a gyakornok önálló elképzeléseinek támogatására, szakszerű elemzésére és a megvalósítás reális értékelésére. Képes segíteni a gyakornokot abban, hogy megtalálja a személyiségéhez illeszkedő saját szakmai fejlődési útját. Képes a mentorálás szempontjából hatékony, kreatív válaszokat keresni/találni a különböző kontextusban felmerülő pedagógiai problémákra. Képes a szabályozók, tények, helyzetek elemzésére és értékelésére támaszkodva a gyakornok teljesítményét (eredményeit) meghatározni, illetve ezek eléréséhez tevékenységet, tartalmat, eszközt, módszert választani vagy fejleszteni, adaptálni. Képes a mentorálási folyamatokat a mentorálttal együttműködve megtervezni, meg-szervezni és értékelni. Képes a pedagógiai nézetrendszer és gyakorlat változását, tökéletesítését támogató, bátorító mentorálási környezet kialakítására. A mentorálást tanulási helyzetnek tekinti, kihasználja az egymástól való tanulás lehetőségeit. Képes fejleszteni a pályakezdők reflektív gondolkodását, Képes a pályakezdő kompetenciáit felmérni, ezen alapuló fejlődését megtervezni és megfelelő módszertani kultúrával támogatni. Képes a gyakornok szakmai kompetenciáit és fejlődését szakmailag megalapozottan, a fejlődést támogatóan értékelni. Képes hatékony szakmai együttműködésre, egyenrangú kommunikációra, konstruktív problémamegoldásra pályakezdőkkel és kollégákkal is.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival, Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását, Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- • dr. Kalicz Éva: Esélyegyenlőség - Diszkrimináció – Szegregáció – Integráció, BME Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019. (jegyzet)
- • Magyarország Alaptörvénye
- • Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV törvény
- • A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény
- • Befogadó oktatással az iskolai szegregáció ellen Európában – letölthető: https://www.ajbh.hu
- • Magyar nemzeti társadalmi felzárkózási stratégia II. Tartósan rászorulók – szegény l családban élő gyermekek - romák https://www.kormany.hu/download/1/9c/20000/Magyar%20NTFS%20II%20_2%20mell%20_NTFS%20II.pdf. https://www.oktatas.hu/kozneveles/vegzettseg_nelkuli_iskolaelhagyas
- • Nanszákné dr. habil Cserfalvi Ilona professzor emerita: A vezetői munka jellemzői a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók körében, BME APPI MPT, 2012
- • Friss és aktuális weblapok, blogok magyar és angol nyelven
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő tematikus dolgozat értékelésével.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • A kontaktórák legalább 70 %-án való részvétel (a TVSZ 105. § 3. alapján) kötelező. • A tematikus dolgozat beadása • A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai aktivitás : 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga : 60
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-95 |
Jó | 85-90 |
Közepes | 80-85 |
Elégséges | 50-80 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel kontaktórákon | 8 |
felkészülés a vizsgára | 82 |
Folyamatos Önreflexió készítése | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
A hátrányos megkülönböztetés értelmezése, fogalmak Nemzetközi alapelvek, a nemzetközi kodifikáció okmányai: Szabályozás a magyar jogrendszerben: Esélyegyenlőség, az egyenlő bánásmód biztosítása a magyar köznevelésben Etnikai alapú szegregáció
Előadások témái | |
---|---|
1. | A hátrányos megkülönböztetés értelmezése, fogalmak: |
2. | • diszkrimináció |
3. | • előítélet |
4. | • esélyegyenlőségi politika |
5. | • fogyatékosság |
6. | • hátrányos helyzet |
7. | • hátrányos megkülönböztetés |
8. | • integráció |
9. | • korai iskolaelhagyás |
10. | • másság |
11. | • szegénység |
12. | • szegregáció, társadalmi kirekesztés. |
13. | Nemzetközi alapelvek, a nemzetközi kodifikáció okmányai: |
14. | • Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata |
15. | • Egyezmény a Gyermek Jogairól |
16. | • Értelmi Fogyatékos Személyek Jogainak Deklarációja |
17. | • Fogyatékossággal Élő Személyek Esélyegyenlőségére vonatkozó Alapvető Szabályok |
18. | • Salamancai Nyilatkozat |
19. | • Európai Unió kodifikációs okmányai |
20. | Szabályozás a magyar jogrendszerben: |
21. | • Köznevelés-fejlesztés Stratégia |
22. | • Esélyteremtő, felzárkózást, tehetséget segítő programok |
23. | • Végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni középtávú stratégia |
24. | • Második esélyt biztosító programok |
25. | • Komplex visszasegítő programok |
26. | Esélyegyenlőség, az egyenlő bánásmód biztosítása a magyar köznevelésben |
27. | • garanciális szabályok az esélyegyenlőségi törvényben |
28. | • garanciális szabályok a köznevelési törvényben |
29. | • különleges pedagógiai célok megvalósításához igazodó nevelés- és oktatásszervezési megoldások |
30. | Etnikai alapú szegregáció |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.