I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A mérés és értékelés iskolai gyakorlata
Azonosító
BMEGT51XX56281-65
A tantárgy jellege
kontektórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Berzsenyi Emese
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs/no
Gyenge
nincs/no
Párhuzamos
nincs/no
Kizáró feltételek
nincs/no
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25) az 580466/11/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatót a statisztikai adatelemzés korszerű módszereivel, és ezek alkalmazásával a pedagógiai elemzések során. Megismerik a hazai és nemzetközi összehasonlítást lehetővé tevő mérési rendszereket, amelyek az oktatás, az intézmény és a tanuló eredményeinek eredményességét szolgálhatják.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri és alkalmazni tudja az oktatás legfontosabb, modern mérési eljárásait és rendszereit.
  2. Ismeri a mérés-értékelés fogalmait, a mérési módszereket és a mérőeszközöket. Képes a mérési eredmények átfogó értelmezésére és képes ezek tükrében fejlesztési javaslatok megfogalmazására.
Képesség
  1. Képes a pedagógiai problémafelismerésre.
  2. Képes meghatározni az adatfeldolgozásra felhasználható statisztikai eljárások körét, figyelembe venni azok előnyeit és hátrányait.
  3. Képes az összetett statisztikai eljárások végrehajtására számítógépes programok segítségével.
  4. Képes az elemzés eredményeinek statisztikai, matematikai és pedagógiai értelmezésére, ezek alapján fejlesztési javaslatok megfogalmazására.
Attitűd
  1. Nyitott a pedagógus szakma átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működésének hiteles közvetítésére, átadására.
  2. Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködve oldja meg.
  3. Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
  4. Tiszteli a tanulók személyiségét, érzékeny a tanulók problémáira, és törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
  5. Reálisan ítéli meg a pedagógus szerepét a fejlesztő értékelés folyamatában.
  6. Nyitott arra, hogy a konfliktushelyzetek, problémák feltárása, illetve megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen és elfogadjon.
  7. Elkötelezett a nemzeti értékek és azonosságtudat iránt, nyitott a demokratikus gondolkodásra, magatartásra nevelésre, valamint a környezettudatosságra.
  8. Nyitott az intézményi és országos mérési, értékelési feladatok vizsgálatára.
  9. Kezdeményező az új mérőeszközök fejlesztésében.
  10. Törekszik saját mérési és értékelési gyakorlatának folyamatos fejlesztésére.
Önállóság és felelősség
  1. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
  2. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében és elemzésében.
  3. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi.

Oktatásmódszertan

Az elméleti ismeretek előadáson történő átadása, a tanult technikai (szoftverkezelési), illetve adatfeltárási, adatelőkészítési és adatelemzési módszerek gyakorlaton és otthoni önálló munkával történő begyakorlása és elsajátítása. Az eredmények értékelésének csoportmunkában történő feldolgozása, esettanulmányok elemzése.

Tanulástámogató anyagok

  • T. Kárász Judit; Széll Krisztián (2023): Hogyan térnek el a papír-ceruza és számítógépes teszteredmények? – Szisztematikus szakirodalom áttekintés a PISA, TIMSS és PIRLS mérésekkel kapcsolatos tapasztalatokról. In: Iskolakultúra 2023/3. file:///D:/Let%C3%B6lt%C3%A9s/iskolakultura_2023_003_051-073.pdf
  • Papp Istvánné Nagy Annamária (2019): Pedagógiai mérés, értékelés - szakirodalom ajánló. OKTATÁSI HIVATAL Salgótarjáni Pedagógiai Oktatási Központ. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Salgotarjan/2019_STPOK_01SZF.pdf
  • Farkas Éva (2018): mérés-értékelés kézikönyv tanulási eredmények mérése és értékelése a szakképzési mobilitási gyakorlatokban. Tempus Közalapítvány, Budapest. https://tka.hu/docs/palyazatok/ecvet_meres_ertekeles_kezikonyv_web.pdf
  • Károly Krisztina és Homonnay Zoltán (2017): Mérési és értékelési módszerek az oktatásban és a pedagógusképzésben. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. https://www.eltereader.hu/media/2017/07/Diszciplinak_5_READER.pdf
  • Ranschburg Ágnes (2009): Az iskolák értékelési-mérési gyakorlata és a kompetenciák. OFI, https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/iskolak-ertekelesi
  • Kertesi, Gábor (2008): A közoktatási intézmények teljesítményének mérése-értékelése, az iskolák elszámoltathatósága. In: Fazekas K. (szerk.): Zöld könyv: a magyar közoktatás megújításáért, 2008. pp. 167-189. https://kti.krtk.hu/file/download/zk/zoldkonyv_oktatas_07.pdf

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő tematikus dolgozat értékelésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • A kontaktórákról való 30 %-ot meghaladó hiányzás esetén a tantárgy kreditje (a TVSZ 105. § 4. alapján) nem szerezhető meg. • A tematikus dolgozat beadása • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai aktivitás : 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsga : 60

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90-95
85-90
Közepes 80-85
Elégséges 50-80
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel kontaktórákon 8
felkészülés a vizsgára 82
Folyamatos Önreflexió készítése 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

A pedagógusi hivatás szakmai felelőssége és hiteles képviselete A pedagógiai értékelés főbb szempontjai és funkciói Hazai és nemzetközi mérési rendszerek ismerete és értelmezése Mérési eredmények értelmezése és pedagógiai alkalmazása Az értékelési gyakorlat fejlesztésére irányuló attitűd és kezdeményezőkészség Szakmaközi együttműködés, önreflexió és etikai érzékenység a pedagógiai döntésekben

Előadások témái
1. A pedagógusi hivatás szakmai felelőssége és hiteles képviselete
2. – A pedagóguspálya társadalmi szerepe, szakmai elköteleződés és reflektív gyakorlat.
3. A pedagógiai értékelés főbb szempontjai és funkciói
4. – Diagnosztikus, formatív, szummatív, fejlesztő értékelés; értékelés és tanulás kapcsolata.
5. Hazai és nemzetközi mérési rendszerek ismerete és értelmezése
6. – PISA, PIRLS, TIMSS, kompetenciamérés, érettségi – célok, módszerek, következmények.
7. Mérési eredmények értelmezése és pedagógiai alkalmazása
8. – Adatokból következtetés, visszacsatolás, fejlesztési javaslatok megfogalmazása.
9. Az értékelési gyakorlat fejlesztésére irányuló attitűd és kezdeményezőkészség
10. – Új mérőeszközök készítése, saját gyakorlat fejlesztése, nyitottság a rendszerszintű értékelésre.
11. Szakmaközi együttműködés, önreflexió és etikai érzékenység a pedagógiai döntésekben
12. – Közös problémamegoldás, szakmai párbeszéd, külső segítség elfogadása, felelős döntéshozatal.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.