Célkitűzések
A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatót a statisztikai adatelemzés korszerű módszereivel, és ezek alkalmazásával a pedagógiai elemzések során. Megismerik a hazai és nemzetközi összehasonlítást lehetővé tevő mérési rendszereket, amelyek az oktatás, az intézmény és a tanuló eredményeinek eredményességét szolgálhatják.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri és alkalmazni tudja az oktatás legfontosabb, modern mérési eljárásait és rendszereit.
- Ismeri a mérés-értékelés fogalmait, a mérési módszereket és a mérőeszközöket. Képes a mérési eredmények átfogó értelmezésére és képes ezek tükrében fejlesztési javaslatok megfogalmazására.
Képesség
- Képes a pedagógiai problémafelismerésre.
- Képes meghatározni az adatfeldolgozásra felhasználható statisztikai eljárások körét, figyelembe venni azok előnyeit és hátrányait.
- Képes az összetett statisztikai eljárások végrehajtására számítógépes programok segítségével.
- Képes az elemzés eredményeinek statisztikai, matematikai és pedagógiai értelmezésére, ezek alapján fejlesztési javaslatok megfogalmazására.
Attitűd
- Nyitott a pedagógus szakma átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati működésének hiteles közvetítésére, átadására.
- Törekszik arra, hogy a problémákat lehetőleg másokkal együttműködve oldja meg.
- Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
- Tiszteli a tanulók személyiségét, érzékeny a tanulók problémáira, és törekszik az egészséges személyiségfejlesztés feltételeit biztosítani minden tanuló számára.
- Reálisan ítéli meg a pedagógus szerepét a fejlesztő értékelés folyamatában.
- Nyitott arra, hogy a konfliktushelyzetek, problémák feltárása, illetve megoldása érdekében szakmai segítséget kérjen és elfogadjon.
- Elkötelezett a nemzeti értékek és azonosságtudat iránt, nyitott a demokratikus gondolkodásra, magatartásra nevelésre, valamint a környezettudatosságra.
- Nyitott az intézményi és országos mérési, értékelési feladatok vizsgálatára.
- Kezdeményező az új mérőeszközök fejlesztésében.
- Törekszik saját mérési és értékelési gyakorlatának folyamatos fejlesztésére.
Önállóság és felelősség
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében és elemzésében.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi.
Oktatásmódszertan
Az elméleti ismeretek előadáson történő átadása, a tanult technikai (szoftverkezelési), illetve adatfeltárási, adatelőkészítési és adatelemzési módszerek gyakorlaton és otthoni önálló munkával történő begyakorlása és elsajátítása. Az eredmények értékelésének csoportmunkában történő feldolgozása, esettanulmányok elemzése.
Tanulástámogató anyagok
- T. Kárász Judit; Széll Krisztián (2023): Hogyan térnek el a papír-ceruza és számítógépes teszteredmények? – Szisztematikus szakirodalom áttekintés a PISA, TIMSS és PIRLS mérésekkel kapcsolatos tapasztalatokról. In: Iskolakultúra 2023/3. file:///D:/Let%C3%B6lt%C3%A9s/iskolakultura_2023_003_051-073.pdf
- Papp Istvánné Nagy Annamária (2019): Pedagógiai mérés, értékelés - szakirodalom ajánló. OKTATÁSI HIVATAL Salgótarjáni Pedagógiai Oktatási Központ. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Salgotarjan/2019_STPOK_01SZF.pdf
- Farkas Éva (2018): mérés-értékelés kézikönyv tanulási eredmények mérése és értékelése a szakképzési mobilitási gyakorlatokban. Tempus Közalapítvány, Budapest. https://tka.hu/docs/palyazatok/ecvet_meres_ertekeles_kezikonyv_web.pdf
- Károly Krisztina és Homonnay Zoltán (2017): Mérési és értékelési módszerek az oktatásban és a pedagógusképzésben. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. https://www.eltereader.hu/media/2017/07/Diszciplinak_5_READER.pdf
- Ranschburg Ágnes (2009): Az iskolák értékelési-mérési gyakorlata és a kompetenciák. OFI, https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/iskolak-ertekelesi
- Kertesi, Gábor (2008): A közoktatási intézmények teljesítményének mérése-értékelése, az iskolák elszámoltathatósága. In: Fazekas K. (szerk.): Zöld könyv: a magyar közoktatás megújításáért, 2008. pp. 167-189. https://kti.krtk.hu/file/download/zk/zoldkonyv_oktatas_07.pdf
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő tematikus dolgozat értékelésével.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • A kontaktórákról való 30 %-ot meghaladó hiányzás esetén a tantárgy kreditje (a TVSZ 105. § 4. alapján) nem szerezhető meg. • A tematikus dolgozat beadása • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai aktivitás : 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga : 60
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-95 |
Jó | 85-90 |
Közepes | 80-85 |
Elégséges | 50-80 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel kontaktórákon | 8 |
felkészülés a vizsgára | 82 |
Folyamatos Önreflexió készítése | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
A pedagógusi hivatás szakmai felelőssége és hiteles képviselete A pedagógiai értékelés főbb szempontjai és funkciói Hazai és nemzetközi mérési rendszerek ismerete és értelmezése Mérési eredmények értelmezése és pedagógiai alkalmazása Az értékelési gyakorlat fejlesztésére irányuló attitűd és kezdeményezőkészség Szakmaközi együttműködés, önreflexió és etikai érzékenység a pedagógiai döntésekben
Előadások témái | |
---|---|
1. | A pedagógusi hivatás szakmai felelőssége és hiteles képviselete |
2. | – A pedagóguspálya társadalmi szerepe, szakmai elköteleződés és reflektív gyakorlat. |
3. | A pedagógiai értékelés főbb szempontjai és funkciói |
4. | – Diagnosztikus, formatív, szummatív, fejlesztő értékelés; értékelés és tanulás kapcsolata. |
5. | Hazai és nemzetközi mérési rendszerek ismerete és értelmezése |
6. | – PISA, PIRLS, TIMSS, kompetenciamérés, érettségi – célok, módszerek, következmények. |
7. | Mérési eredmények értelmezése és pedagógiai alkalmazása |
8. | – Adatokból következtetés, visszacsatolás, fejlesztési javaslatok megfogalmazása. |
9. | Az értékelési gyakorlat fejlesztésére irányuló attitűd és kezdeményezőkészség |
10. | – Új mérőeszközök készítése, saját gyakorlat fejlesztése, nyitottság a rendszerszintű értékelésre. |
11. | Szakmaközi együttműködés, önreflexió és etikai érzékenység a pedagógiai döntésekben |
12. | – Közös problémamegoldás, szakmai párbeszéd, külső segítség elfogadása, felelős döntéshozatal. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.