Objectives
The aim of the course is to help students understand that individual global problems do not appear in isolation, but rather exist as part of a complex, interconnected system of other global challenges. Consequently, addressing and resolving these issues requires system-level interventions at global, meso, and local levels. The course also emphasizes individual responsibility and opportunities for action.
Academic results
Knowledge
- Knows and understands the possible responses to global and all-encompassing environmental problems, along with their benefits and risks.
Skills
- Has an advanced understanding of the cause-and-effect relationships behind global problems and their emergence.
- Has an advanced understanding of the interrelated cause-and-effect dynamics between global problems.
- Has an advanced understanding of certain conflicts and incompatibilities that may arise from potential responses to global problems.
- Understands and accepts the limitations of science in addressing sustainability challenges.
Attitude
- Is committed to the system-level implementation of the principle of sustainability.
- Is open to collaboration and proactive in seeking solutions to achieve sustainability goals.
- Pays attention to their own and others’ emotions reflecting on environmental issues.
- Is open to collaboration and proactive in seeking solutions to achieve sustainability goals.
Independence and responsibility
- Takes responsibility for integrating the sustainability mindset into the teaching and learning process.
- Takes responsibility for promoting the idea of sustainability at the institutional level.
Teaching methodology
Lectures, classroom exercises, written and oral communication, use of IT tools and techniques.
Materials supporting learning
- Will Steffen et al. Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science 347,1259855(2015). DOI: 10.1126/science.1259855
- Robeyns, Ingrid and Morten Fibieger Byskov.
- Bajmócy, Zoltán. A képesség-szemlélet alkalmazásának lehetőségei a regionális tudományban. In: Rechnitzer, J; Rácz, Sz (szerk.) Dialógus a regionális tudományról. Győr, Magyarország : Magyar Regionális Tudományi Társaság, Széchenyi István Egyetem Regionális- és Gazdaságtudományi Doktori Iskola (2012) 213 p. pp. 18-30. , 13 p. http://real.mtak.hu/15987/1/Dialogus_k%C3%B6tet_Bajm%C3%B3cy.pdf
- Fenyvesi, Éva. Stakeholder analízis. DOI: 10.13140/RG.2.2.36668.33920
- https://www.nfft.hu/muhelytanulmanyok
- Órai előadásanyagok.
General Rules
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények értékelését a következő teljesítményértékelési módszerek szolgálják: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (zárthelyi dolgozat), 2. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése), 3. a tananyag elsajátítását segítő, önállóan/ csoportosan elkészítendő páros/ csoportos feladatok.
Performance assessment methods
A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Kötelező,összegző értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Kötelező részteljesítményértékelés - projektfeladat: a tananyag elsajátítását szolgáló a csoport nagyságától és összetételétől függő önállóan vagy párban, esetleg csoportosan elkészítendő feladat a tananyag elsajátítására vonatkozóan (a csoport által választott fenntarthatósági kihíváshoz kapcsolódó akciótervezés megalapozását szolgáló status quo analízis és akcióterv) figyelembe véve, hogy a TVSZ 110. § (3) bekezdés c) pontja szerinti részteljesítmény értékelések együttes száma vizsgaérdemjeggyel értékelt tantárgy esetén legfeljebb kettő (111. § b) pontja alapján). 3. Kötelező részteljesítményértékelés - aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés leírása (vizsga) 1. Egyszerű vizsga: a vizsga a szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékeléseken elért eredmények teljes beszámításából adódik vagy; 2. Írásbeli teljesítményértékelés, amely a teljes tananyagot kéri számon.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 20
- 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 20
- 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 20
Percentage of exam elements within the rating
- szóbeli vizsga: 40
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
évközi eredmények beszámítása vagy írásbeli teljesítményértékelés
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 88-95 |
Good | 76-87 |
Satisfactory | 63-75 |
Pass | 50-62 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítések (házi feladat) a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
félévközi készülés órákra | 22 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 20 |
házi feladat elkészítése | 50 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
vizsgafelkészülés | 30 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 02.06.2025.
Topics covered during the term
A globális problémák megoldásainak lehetséges modelljei – globális szinten A globális problémák megoldásainak lehetséges modelljei – szupranacionális szinten A globális problémák megoldásainak lehetséges modelljei –kisregionális, helyi szinten A technológiába integrált és a „csővégi” (end-of-pipe) technológiák A körforgásos gazdaság Az ENSZ fenntartható fejlődési céljai Az ENSZ Környezetvédelmi Programja / The United Nations Environment Programme (UNEP) Egészségügyi Világszervezet / World Health Organization(WHO) Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Világszervezet / Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) Egyesült Nemzetek Szervezetének Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete / United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) Természetvédelmi Világszövetség/ International Union for Conservation of Nature (IUCN) World Wildlife Fund (WWF) Nemzetközi, kormányzati szervezetek, szervek A települési szint jelentősége a fenntarthatóság érvényesítésében - fenntarthatósági kihívásokra való reagálás akciótervezéssel
Lecture topics |
---|
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|