Szak: Mentorpedagógus szak
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók átfogó képet kapjanak a mentori szerep sokrétűségéről, funkcióiról és az ezekhez kapcsolódó felelősségi körökről. A kurzus során feltérképezik a pedagógus-mentor szerep hagyományos és korszerű értelmezéseit, valamint megismerkednek a mentori tevékenység alapelveivel, céljaival és etikai kereteivel. A tantárgy hangsúlyt fektet arra, hogy a résztvevők tudatosan el tudják helyezni saját szerepvállalásukat a mentorált szakmai fejlődését támogató folyamatban. A hallgatók megismerik a mentori szerepben rejlő támogató, fejlesztő, facilitáló és értékelő funkciókat, és képessé válnak ezek között a feladatok között helyzetfüggően, reflektíven választani. A kurzus célja továbbá a mentorálás intézményi és rendszerszintű összefüggéseinek feltárása, valamint a szerephez kapcsolódó együttműködési, kommunikációs és visszajelzési készségek fejlesztése. A tantárgy hozzájárul a professzionális mentorpedagógusi identitás megerősítéséhez.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a portfólióval kapcsolatos hagyományos és online rendszereket, dokumentumokat.
- Ismeri a kompetenciafejlesztés elméletét és módszertanát.
- Ismeri a pedagógusképzés és pedagógus-továbbképzés rendszerét, követelményeit.
- Tisztában van a pedagógusi gyakorlatot meghatározó nézetek szerepével, ismeri alakításuk lehetőségeit.
- Ismeri a pedagóguspálya választásának, elhagyásának és a pályán maradásnak soktényezős hátterét.
- Ismeri a pedagógusjelöltekkel, pályakezdőkkel való foglalkozás és a felnőttképzés specifikumait, a tanácsadás szakmai követelményeit és etikai elvárásait.
- Ismeri a reflektív gondolkodás, a szakmai elemzés fejlesztésének módszereit, technikáit.
- Ismeri az intézmények szervezeti működésének sajátosságait, a szervezeti jellemzők hatását a pedagógusok munkájára.
- Ismeri a pedagógusok munkájához kapcsolódó legújabb kutatási és fejlesztési eredményeket.
- Széles körű szakmai tájékozottsággal rendelkezik, ismeri a szakterületéhez kapcsolódó szakirodalmi forrásokat, a szakirodalmi folyóiratokat, alternatív pedagógiai lehetőségeket.
Képesség
- Képes a pedagógusi kompetenciák és kompetenciafejlesztő módszertani kultúra magas szintű és tudatos alkalmazására.
- Képes a gyakornok tanórai és tanórán kívüli tapasztalatszerzésének irányítására.
- Képes a gyakornok munkájának nyomon követésére, fejlesztő értékelésére.
- Képes a gyakornok szakmai szocializációjának támogatására, segítésére.
- Képes az önbizalom, az önhatékonyság alakítására.
- Képes az adott szakterületen a korszerű, jó gyakorlat bemutatására.
- Képes a pedagógiai problémák, konfliktushelyzetek kezelésére.
- Képes minta és segítségnyújtására a pedagógiai szituációk és folyamatok tervezésé-ben, megvalósításában, elemző értékelésében.
- Képes a gyakornok önálló elképzeléseinek támogatására, szakszerű elemzésére és a megvalósítás reális értékelésére.
- Képes segíteni a gyakornokot abban, hogy megtalálja a személyiségéhez illeszkedő saját szakmai fejlődési útját.
- Képes a mentorálás szempontjából hatékony, kreatív válaszokat keresni/találni a különböző kontextusban felmerülő pedagógiai problémákra.
- Képes a szabályozók, tények, helyzetek elemzésére és értékelésére támaszkodva a gyakornok teljesítményét (eredményeit) meghatározni, illetve ezek eléréséhez tevékenységet, tartalmat, eszközt, módszert választani vagy fejleszteni, adaptálni.
- Képes a mentorálási folyamatokat a mentorálttal együttműködve megtervezni, meg-szervezni és értékelni.
- Képes a pedagógiai nézetrendszer és gyakorlat változását, tökéletesítését támogató, bátorító mentorálási környezet kialakítására.
- A mentorálást tanulási helyzetnek tekinti, kihasználja az egymástól való tanulás lehetőségeit.
- Képes fejleszteni a pályakezdők reflektív gondolkodását,
- Képes a pályakezdő kompetenciáit felmérni, ezen alapuló fejlődését megtervezni és megfelelő módszertani kultúrával támogatni.
- Képes a gyakornok szakmai kompetenciáit és fejlődését szakmailag megalapozottan, a fejlődést támogatóan értékelni.
- Képes hatékony szakmai együttműködésre, egyenrangú kommunikációra, konstruktív problémamegoldásra pályakezdőkkel és kollégákkal is.
Attitűd
- Attitűdje elfogadó, támogató, türelmes.
- Hitelessége saját pedagógusi gyakorlatában és munkatapasztalatában gyökerezik.
- Felelősséget érez gyakornoka/tanárjelöltje folyamatos szakmai fejlődéséért.
- Igényli és elfogadja gyakornoka/tanárjelöltje visszajelzéseit, és felhasználja azokat folyamatos önfejlesztése érdekében.
- Fontosnak tartja a folyamatos önreflexiót a saját mentortanári fejlődése érdekében.
- Figyelemmel kíséri a mentori, támogató szereppel és a támogatás módszertanával kapcsolatos szakirodalmat, gyakorlati fejlesztéseket, és ezen a területen is folyamatosan képzi magát.
Önállóság és felelősség
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
Oktatásmódszertan
A tantárgy elsősorban előadás keretében valósul meg, ugyanakkor az elméleti ismeretek elmélyítése érdekében interaktív oktatásmódszertani megoldásokat is alkalmaz. Az előadások során a hallgatók esetelemzéseken, rövid csoportos megbeszéléseken, kérdésalapú vitákon keresztül dolgoznak fel pedagógiai helyzeteket, amelyek a mentori szerepek komplexitását és gyakorlati vonatkozásait érzékeltetik. A kurzus során hangsúlyt kap az önreflexió, a szereptudat fejlesztése és a tapasztalatmegosztás mint tanulási eszköz. A hallgatók a tanult szerepeket és feladatköröket saját pedagógiai gyakorlatukra vonatkoztatva elemzik, ezáltal elősegítve a tudás alkalmazását és a szakmai önazonosság formálódását. Az elméleti háttér feldolgozását tanári prezentációk, esettanulmányok és digitális szemléltető anyagok támogatják.
Tanulástámogató anyagok
- M. Nádasi, M. (Ed.) (2010-11). A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése, I–III. kötet. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
- Sallai, É.(2015). A mentori tevékenységek tapasztalatai. In Sallai, É. (Ed.). A pedagógusok gyakornoki rendszerének fejlesztése és értékelése. Budapest: Oktatási Hivatal.
- Kőpatakiné Mészáros Mária – Mayer József (2009): Bevezetés a mentorálás módszertanába.https://ofi.oh.gov.hu/bevezetes-mentoralas-modszertanaba
- Falus Iván - Szűcs Ida (2022): A didaktika kézikönyve. Akadémiai kiadó. Budapest
- Lengyel Zsuzsa, Szekeresné Nádudvary Ildikó(2024): 101 jógyakorlat mentortanároknak. ELTE Kiadó, Budapest.
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés).
Teljesítményértékelési módszerek
A tantárgy teljesítményértékelése írásbeli vizsgán alapul, amely során a hallgatók elméleti tudásukról, fogalmi tisztánlátásukról és gyakorlati értelmező képességükről adnak számot. A vizsga kérdései között szerepelhetnek definíciók, rövid kifejtő feladatok, valamint komplex, helyzetelemzésre és szerepértelmezésre épülő esszékérdések. A cél, hogy a hallgatók bemutassák: képesek azonosítani és értelmezni a különböző mentori szerepeket, és megérteni azok pedagógiai-támogató funkcióit valós helyzetek tükrében. Az értékelés szempontjai közé tartozik az elméleti megalapozottság, az elemző gondolkodás, a gyakorlati alkalmazhatóság, valamint a szakmai nyelv használatának igényessége. A félév során opcionális, nem osztályozott formatív visszajelzést nyújtó feladat is beépíthető, amely a hallgatók önreflexióját támogatja a vizsgára való felkészülés során.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai aktivitás: 60
- Vizsga: 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga: 40
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az órán történő aktív részvétel és a vizsga abszolválása.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-94% |
Jó | 85-89% |
Közepes | 80-84% |
Elégséges | 51-79% |
Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
órai részvétel | 8 |
felkészülés a vizsgára | 82 |
Folyamatos Önreflexió készítése | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
1. óra: Mentori szerepek a 21. század nevelési-oktatási intézményeiben • Mentor mint bevezető, támogató, visszajelző, segítő, kritikus partner • Milyen szerepeket kíván meg az óvoda, általános iskola, középiskola? • A változó tanári pályakép és a mentor szerepének fejlődése Gyakorlat: „Szerepjátékos szituációk értelmezése intézménytípusok szerint (pl. "A pályakezdő tanító első szülői értekezlete") 2. óra: A mentor mint professzionális bevezető – a pályakezdés támogatása • A szakmai szocializáció fázisai • Óvodapedagógus, tanító és középiskolai tanár pályakezdőként – különböző kihívások • Elvárások tisztázása, mentori beavatás az intézményi kultúrába Gyakorlat: Intézményi beilleszkedést segítő mentori „start-csomag” összeállítása (három változat: óvoda, alsó tagozat, gimnázium) 3. óra: A mentor mint szakmai visszajelző – óralátogatás és visszacsatolás • Módszertani érzékenység, nyelvhasználat, objektivitás • A visszajelzés mentori minősége: motiváló, fejlesztő vagy bíráló? • Eltérő korosztályú gyerekekkel való munka értékelése (óvodai játéktevékenység vs. középiskolai szóbeli vitaóra) Gyakorlat: Három típusú tevékenységről visszajelzés megírása és elmondása szerepjátékban – intézményi specifikumokkal 4. óra: A mentor mint facilitátor – tanulási és tanítási helyzetek támogatása • Egyéni tanulási utak, adaptivitás • Módszertani segítés: differenciálás, digitális megoldások, kreatív pedagógia • Az együttgondolkodás kultúrája Gyakorlat: Kooperatív óvodai játék, differenciált alsós olvasásóra és projektalapú középiskolai tanulás elemzése: hogyan segít a mentor a tervezésben? 5. óra: A mentor mint kommunikációs és érzelmi támasz • Bizalmi légkör, empátia, támogató beszélgetések • Stresszhelyzetek, kudarcok, konfliktusok kezelése • Tanári magány – pályakezdők lelki szükségletei Gyakorlat: Szimulált beszélgetések – pályakezdő szorongása a szülői visszajelzések miatt (három intézménytípus) 6. óra: A mentor mint reflektív fejlesztő • Reflexió kultúrája a pedagógiában • A mentorált önreflexiójának segítése • Reflektív napló, közös értékelés Gyakorlat: Reflektív naplóírás három eltérő tanítási vagy nevelési helyzetről – mentori visszajelzés készítése 7. óra: A mentor mint közösségi partner – kapcsolódás tantestülethez és szülőkhöz • Szakmai integráció segítése • Közös programok, munkaközösségek, szülőkkel való kapcsolat támogatása • A mentorált érdekképviselete Gyakorlat: Intézményi szituáció: „A mentoráltat konfliktusba keveri egy szülő – hogyan segít a mentor?” – esetelemzés három szinten 8. óra: Saját mentori szerepfelfogás kialakítása és összegzése • Saját erősségek, kihívások a mentori szerepek mentén • Intézményi kontextushoz illeszkedő szerepvállalás • Személyes mentortérkép készítése
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Kattein-Pornói Rita | egyetemi adjunktus | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.