Szak: Mentorpedagógus szak
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a résztvevő pedagógusok elmélyítsék és rendszerezzék a mentorálással kapcsolatos ismereteiket, valamint fejlesszék azokat a gyakorlati készségeiket, amelyek hatékony szakmai támogatást tesznek lehetővé pályakezdő kollégák, gyakornokok és hallgatók számára. A kurzus során a hallgatók megismerkednek a mentori szerep komplexitásával, a mentorálás típusainak pedagógiai és pszichológiai alapjaival, valamint a mentorálási folyamat tervezésének és dokumentálásának módszereivel. Külön hangsúlyt kap a reflektív gyakorlat, a visszajelzés technikája, valamint a fejlesztő értékelés és a bizalmi légkör kialakításának jelentősége. A tantárgy célja továbbá, hogy fejlessze a hallgatók kommunikációs, konfliktuskezelő és támogató attitűdjét, elősegítve ezáltal a professzionális mentorpedagógusi identitás kialakulását. A tantárgy gyakorlati fókuszú, saját mentorálási tapasztalatokra és szituációs gyakorlatokra építve biztosít teret a képességek tudatosítására és fejlesztésére.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- magyarIsmeri a portfólióval kapcsolatos hagyományos és online rendszereket, dokumentumokat.
- Ismeri a kompetenciafejlesztés elméletét és módszertanát.
- Ismeri a pedagógusképzés és pedagógus-továbbképzés rendszerét, követelményeit.
- Tisztában van a pedagógusi gyakorlatot meghatározó nézetek szerepével, ismeri alakításuk lehetőségeit.
- Ismeri a pedagóguspálya választásának, elhagyásának és a pályán maradásnak soktényezős hátterét.
- Ismeri a pedagógusjelöltekkel, pályakezdőkkel való foglalkozás és a felnőttképzés specifikumait, a tanácsadás szakmai követelményeit és etikai elvárásait.
- Ismeri a reflektív gondolkodás, a szakmai elemzés fejlesztésének módszereit, technikáit.
- Ismeri az intézmények szervezeti működésének sajátosságait, a szervezeti jellemzők hatását a pedagógusok munkájára.
- Ismeri a pedagógusok munkájához kapcsolódó legújabb kutatási és fejlesztési eredményeket.
- Széles körű szakmai tájékozottsággal rendelkezik, ismeri a szakterületéhez kapcsolódó szakirodalmi forrásokat, a szakirodalmi folyóiratokat, alternatív pedagógiai lehetőségeket.
Képesség
- Képes a pedagógusi kompetenciák és kompetenciafejlesztő módszertani kultúra magas szintű és tudatos alkalmazására.
- Képes a gyakornok tanórai és tanórán kívüli tapasztalatszerzésének irányítására.
- Képes a gyakornok munkájának nyomon követésére, fejlesztő értékelésére.
- Képes a gyakornok szakmai szocializációjának támogatására, segítésére.
- Képes az önbizalom, az önhatékonyság alakítására.
- Képes az adott szakterületen a korszerű, jó gyakorlat bemutatására.
- Képes a pedagógiai problémák, konfliktushelyzetek kezelésére.
- Képes minta és segítségnyújtására a pedagógiai szituációk és folyamatok tervezésé-ben, megvalósításában, elemző értékelésében.
- Képes a gyakornok önálló elképzeléseinek támogatására, szakszerű elemzésére és a megvalósítás reális értékelésére.
- Képes segíteni a gyakornokot abban, hogy megtalálja a személyiségéhez illeszkedő saját szakmai fejlődési útját.
- Képes a mentorálás szempontjából hatékony, kreatív válaszokat keresni/találni a különböző kontextusban felmerülő pedagógiai problémákra.
- Képes a szabályozók, tények, helyzetek elemzésére és értékelésére támaszkodva a gyakornok teljesítményét (eredményeit) meghatározni, illetve ezek eléréséhez tevékenységet, tartalmat, eszközt, módszert választani vagy fejleszteni, adaptálni.
- Képes a mentorálási folyamatokat a mentorálttal együttműködve megtervezni, meg-szervezni és értékelni.
- Képes a pedagógiai nézetrendszer és gyakorlat változását, tökéletesítését támogató, bátorító mentorálási környezet kialakítására.
- A mentorálást tanulási helyzetnek tekinti, kihasználja az egymástól való tanulás lehetőségeit.
- Képes fejleszteni a pályakezdők reflektív gondolkodását,
- Képes a pályakezdő kompetenciáit felmérni, ezen alapuló fejlődését megtervezni és megfelelő módszertani kultúrával támogatni.
- Képes a gyakornok szakmai kompetenciáit és fejlődését szakmailag megalapozottan, a fejlődést támogatóan értékelni.
- Képes hatékony szakmai együttműködésre, egyenrangú kommunikációra, konstruktív problémamegoldásra pályakezdőkkel és kollégákkal is.
Attitűd
- Attitűdje elfogadó, támogató, türelmes.
- Hitelessége saját pedagógusi gyakorlatában és munkatapasztalatában gyökerezik.
- Felelősséget érez gyakornoka/tanárjelöltje folyamatos szakmai fejlődéséért.
- Igényli és elfogadja gyakornoka/tanárjelöltje visszajelzéseit, és felhasználja azokat folyamatos önfejlesztése érdekében.
- Fontosnak tartja a folyamatos önreflexiót a saját mentortanári fejlődése érdekében.
- Figyelemmel kíséri a mentori, támogató szereppel és a támogatás módszertanával kapcsolatos szakirodalmat, gyakorlati fejlesztéseket, és ezen a területen is folyamatosan képzi magát.
Önállóság és felelősség
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
Oktatásmódszertan
A tantárgy során a hallgatók reflektív és kooperatív tanulási formákon keresztül sajátítják el a mentorálás módszertani alapjait. A tanulás egyéni tapasztalatokra, esetmegbeszélésekre, szerepjátékokra és csoportmunkára épül, elősegítve a gyakorlati készségek tudatos fejlesztését. Kiemelt szerepet kap az önreflexió, a visszajelzés adása és fogadása, valamint a tanult technikák kipróbálása szimulált és valós pedagógiai helyzetekben. A kurzus támogatja az önálló tanulási utak kialakítását és a mentorálási gyakorlat kritikus elemzését is.
Tanulástámogató anyagok
- M. Nádasi, M. (Ed.) (2010-11). A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése, I–III. kötet. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
- Sallai, É.(2015). A mentori tevékenységek tapasztalatai. In Sallai, É. (Ed.). A pedagógusok gyakornoki rendszerének fejlesztése és értékelése. Budapest: Oktatási Hivatal.
- Kőpatakiné Mészáros Mária – Mayer József (2009): Bevezetés a mentorálás módszertanába.https://ofi.oh.gov.hu/bevezetes-mentoralas-modszertanaba
- Lengyel Zsuzsa, Szekeresné Nádudvary Ildikó(2024): 101 jógyakorlat mentortanároknak. ELTE Kiadó, Budapest.
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés).
Teljesítményértékelési módszerek
A hallgatók teljesítményének értékelése többkomponensű, a tantárgy gyakorlatorientált jellegéhez illeszkedően. Az értékelés részét képezi egy egyéni írásbeli feladat (pl. mentorálási terv vagy esetelemzés), amelyben a hallgató bizonyítja a tanult módszerek alkalmazásának képességét. Ezen túlmenően a tanórákon való aktív részvétel, a szituációs gyakorlatokban tanúsított hozzáállás, valamint a társas és önreflexiós készségek fejlődése is értékelési szempont. A tanulási folyamatot formatív értékelés kíséri, míg a tantárgy zárása gyakorlati beszámolóval történik, amelyben a hallgatók egy konkrét mentorálási helyzet feldolgozásán keresztül mutatják be kompetenciáikat.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Beadandó munka: 40
- Órai aktivitás: 60
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Beadandó munka: 40
- Órai aktivitás: 60
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az órai aktivitás és a beadandó dolgozat elkészítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-94% |
Jó | 85-89% |
Közepes | 79-84% |
Elégséges | 51-78% |
Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel kontaktórákon | 8 |
felkészülés a beadandó dolgozatra | 82 |
Gyakorlati beszámoló készítése | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
1. Reflektív gyakorlat és önismeret a mentorálásban- Saját mentori stílus feltérképezése, önreflexiós eszközök alkalmazása. 2. Kommunikáció és aktív figyelem mentorhelyzetekben- Dialogikus technikák, asszertív kommunikáció, visszajelzési modellek gyakorlása. 3. Digitális mentorálás – platformok és online támogatás- Digitális eszközök és hibrid mentorálási technikák kipróbálása. 4. Tanulási utak egyénre szabása – mentorálás differenciáltan- Személyre szabott fejlesztési tervek és célkitűzések kidolgozása. 5. Mentorálás interkulturális és inkluzív környezetben- Érzékenyítő gyakorlatok, diverzitás- és interkulturális kompetenciák fejlesztése. 6. Problémamegoldás és kríziskezelés mentoráltakkal- Életszerű szituációk feldolgozása, megoldási stratégiák gyakorlása. 7. Csoportos mentorálás és együttműködés támogatása- Kiscsoportos technikák, facilitálás, együttműködő tanulás mentorálása. 8. Mentori eszköztár – módszerek és gyakorlatok összeállítása- Saját mentori eszköztár kidolgozása, módszerek adaptálása különféle helyzetekre.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Kattein-Pornói Rita | egyetemi adjunktus | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.