Szak: Mentorpedagógus szak
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók képesek legyenek a mentorálás során szerzett elméleti és módszertani ismereteiket gyakorlati helyzetekben tudatosan és rugalmasan alkalmazni. A kurzus során a résztvevők saját intézményi környezetükben végeznek mentori tevékenységet, melyhez támogatást, szempontokat és reflexiós lehetőséget kapnak. A tantárgy kiemelt célja a hiteles, fejlesztő szemléletű mentori attitűd erősítése, valamint a tapasztalati tanulás előtérbe helyezése. A hallgatók megismerkednek a gyakorlati mentorálás dokumentációs követelményeivel, a mentorált fejlődésének értékelési lehetőségeivel és a mentorálási folyamat tudatos nyomon követésének technikáival. A tantárgy elősegíti, hogy a hallgatók képesek legyenek a mentoráltak támogatásán túl saját mentori kompetenciáikat is reflektíven fejleszteni. A tanulási folyamat során középpontba kerül a mentorált fejlődési útjának kísérése, az együttműködés erősítése, valamint a szakmai párbeszéd támogatása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- magyarIsmeri a portfólióval kapcsolatos hagyományos és online rendszereket, dokumentumokat.
- Ismeri a kompetenciafejlesztés elméletét és módszertanát.
- Ismeri a pedagógusképzés és pedagógus-továbbképzés rendszerét, követelményeit.
- Tisztában van a pedagógusi gyakorlatot meghatározó nézetek szerepével, ismeri alakításuk lehetőségeit.
- Ismeri a pedagóguspálya választásának, elhagyásának és a pályán maradásnak soktényezős hátterét.
- Ismeri a pedagógusjelöltekkel, pályakezdőkkel való foglalkozás és a felnőttképzés specifikumait, a tanácsadás szakmai követelményeit és etikai elvárásait.
- Ismeri a reflektív gondolkodás, a szakmai elemzés fejlesztésének módszereit, technikáit.
- Ismeri az intézmények szervezeti működésének sajátosságait, a szervezeti jellemzők hatását a pedagógusok munkájára.
- Ismeri a pedagógusok munkájához kapcsolódó legújabb kutatási és fejlesztési eredményeket.
- Széles körű szakmai tájékozottsággal rendelkezik, ismeri a szakterületéhez kapcsolódó szakirodalmi forrásokat, a szakirodalmi folyóiratokat, alternatív pedagógiai lehetőségeket.
Képesség
- Képes a pedagógusi kompetenciák és kompetenciafejlesztő módszertani kultúra magas szintű és tudatos alkalmazására.
- Képes a gyakornok tanórai és tanórán kívüli tapasztalatszerzésének irányítására.
- Képes a gyakornok munkájának nyomon követésére, fejlesztő értékelésére.
- Képes a gyakornok szakmai szocializációjának támogatására, segítésére.
- Képes az önbizalom, az önhatékonyság alakítására.
- Képes az adott szakterületen a korszerű, jó gyakorlat bemutatására.
- Képes a pedagógiai problémák, konfliktushelyzetek kezelésére.
- Képes minta és segítségnyújtására a pedagógiai szituációk és folyamatok tervezésé-ben, megvalósításában, elemző értékelésében.
- Képes a gyakornok önálló elképzeléseinek támogatására, szakszerű elemzésére és a megvalósítás reális értékelésére.
- Képes segíteni a gyakornokot abban, hogy megtalálja a személyiségéhez illeszkedő saját szakmai fejlődési útját.
- Képes a mentorálás szempontjából hatékony, kreatív válaszokat keresni/találni a különböző kontextusban felmerülő pedagógiai problémákra.
- Képes a szabályozók, tények, helyzetek elemzésére és értékelésére támaszkodva a gyakornok teljesítményét (eredményeit) meghatározni, illetve ezek eléréséhez tevékenységet, tartalmat, eszközt, módszert választani vagy fejleszteni, adaptálni.
- Képes a mentorálási folyamatokat a mentorálttal együttműködve megtervezni, meg-szervezni és értékelni.
- Képes a pedagógiai nézetrendszer és gyakorlat változását, tökéletesítését támogató, bátorító mentorálási környezet kialakítására.
- A mentorálást tanulási helyzetnek tekinti, kihasználja az egymástól való tanulás lehetőségeit.
- Képes fejleszteni a pályakezdők reflektív gondolkodását,
- Képes a pályakezdő kompetenciáit felmérni, ezen alapuló fejlődését megtervezni és megfelelő módszertani kultúrával támogatni.
- Képes a gyakornok szakmai kompetenciáit és fejlődését szakmailag megalapozottan, a fejlődést támogatóan értékelni.
- Képes hatékony szakmai együttműködésre, egyenrangú kommunikációra, konstruktív problémamegoldásra pályakezdőkkel és kollégákkal is.
Attitűd
- Attitűdje elfogadó, támogató, türelmes.
- Hitelessége saját pedagógusi gyakorlatában és munkatapasztalatában gyökerezik.
- Felelősséget érez gyakornoka/tanárjelöltje folyamatos szakmai fejlődéséért.
- Igényli és elfogadja gyakornoka/tanárjelöltje visszajelzéseit, és felhasználja azokat folyamatos önfejlesztése érdekében.
- Fontosnak tartja a folyamatos önreflexiót a saját mentortanári fejlődése érdekében.
- Figyelemmel kíséri a mentori, támogató szereppel és a támogatás módszertanával kapcsolatos szakirodalmat, gyakorlati fejlesztéseket, és ezen a területen is folyamatosan képzi magát.
Önállóság és felelősség
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
Oktatásmódszertan
A tantárgy a tapasztalati tanulásra, esetelemzésre és reflektív gyakorlatokra épül. A hallgatók saját mentori tevékenységükre reflektálnak strukturált naplóírás, esetmegbeszélések és csoportos konzultációk segítségével. A kurzus során a kooperatív tanulás, a portfólió-alapú dokumentálás és a valós mentorálási helyzetek feldolgozása áll a középpontban. Az oktatás fókuszában a gyakorlati tapasztalatok közös értelmezése és a szakmai fejlődést elősegítő visszacsatolás áll. A hallgatók mentorálási gyakorlatuk során felmerülő dilemmákat hoznak a képzésbe, amelyeket közösen elemeznek és megoldási stratégiákat dolgoznak ki.
Tanulástámogató anyagok
- M. Nádasi, M. (Ed.) (2010-11). A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése, I–III. kötet. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
- Sallai, É.(2015). A mentori tevékenységek tapasztalatai. In Sallai, É. (Ed.). A pedagógusok gyakornoki rendszerének fejlesztése és értékelése. Budapest: Oktatási Hivatal.
- Kőpatakiné Mészáros Mária – Mayer József (2009): Bevezetés a mentorálás módszertanába.https://ofi.oh.gov.hu/bevezetes-mentoralas-modszertanaba
- Lengyel Zsuzsa, Szekeresné Nádudvary Ildikó(2024): 101 jógyakorlat mentortanároknak. ELTE Kiadó, Budapest.
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés).
Teljesítményértékelési módszerek
A tantárgy során a hallgatók teljesítményének értékelése folyamatos, fejlesztő szemléletű és több szemponton alapul. A gyakorlati jegy kialakításában szerepet játszik a hallgató aktív részvétele a szemináriumokon, a mentori tevékenység dokumentálása (pl. mentorálási napló, fejlesztési terv, reflexiók), valamint egy záró esettanulmány vagy portfólió beadása. A teljesítményértékelés során előnyben részesül a reflektív gondolkodás, a módszerek tudatos alkalmazása, és a mentorálási helyzetek elemzésének mélysége. Az értékelés kiegészülhet ön- és társértékeléssel, amely elősegíti a szakmai fejlődési folyamat tudatosítását. A tantárgy célja nemcsak a tudás ellenőrzése, hanem a mentori kompetenciák formálása és megerősítése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Beadandó munka: 40
- Órai aktivitás: 60
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Órai aktivitás: 60
- Beadandó munka: 40
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az órákon való aktivitás és a beadandó dolgozat leadása.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-94% |
Jó | 85-89% |
Közepes | 80-84% |
Elégséges | 51-79% |
Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel kontaktórákon | 8 |
felkészülés a beadandó dolgozatra | 82 |
Gyakorlati beszámoló készítése | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
1. óra: A mentorálás helyzetei és formái a nevelési-oktatási intézményekben • Intézménytípus-specifikus kihívások (óvoda, általános iskola, középiskola) • A mentorálás típusai: egyéni, csoportos, formális, informális • A mentor és mentorált kapcsolatának dinamikája – intézményi szerepek tükrében 2. óra: Belépés a mentorált világába – ismerkedés és helyzetelemzés • A mentorált pedagógus vagy hallgató indulási helyzetének feltérképezése • Kompetencia- és motivációalapú megközelítés • Diagnosztikus mentorálási eszközök (pl. interjú, kérdőív, megfigyelési lap) Gyakorlat: Saját intézményükben gyakorlatos hallgató/új kolléga profiljának szimulált feltérképezése (személyiségkártya-készítés) 3. óra: Óralátogatás és visszacsatolás mentorált számára – gyakorlati modell • Megfigyelési szempontok (szakmai, pedagógiai, kommunikációs) • A visszajelzés struktúrája: erősségek, lehetőségek, kérdések • Eltérő életkorú tanulócsoportok (óvoda – játék; alsó tagozat – tanulási stílusok; középiskola – önállóság) Gyakorlat: 3 fiktív tanóra/tevékenység visszajelzésének kidolgozása (óvoda, alsó tagozat, gimnázium) 4. óra: Mentorálás tanórán kívül – informális tanulási helyzetek támogatása • Tanulói megfigyelés, iskolai szociális tér, napközi, szakkör, iskolai élet • Óvodai játéktevékenység, iskolaudvari helyzet, középiskolai projekt • Mentorálás a „rejtett tanterv” mentén Gyakorlat: Egy adott tanórán kívüli helyzet elemzése – hogyan adna visszajelzést a mentor a megfigyeltek alapján? 5. óra: Mentorálás pedagógiai tervezés mentén • Egyéni fejlesztési célok beépítése tanmenetbe, foglalkozástervbe • Mentori segédanyagok: hospitálási napló, felkészítési tervek, közös tervezési lap • Differenciálás, tanulói sokféleség pedagógiai kezelése Gyakorlat: Egy mentorált által készített foglalkozás-/óraterv javítása mentori szemmel (3 intézményi szint) 6. óra: A reflektív beszélgetés mint a fejlődés kulcsa • Reflektív kérdések, coaching szemléletű mentorálás • A hibák konstruktív feldolgozása • A mentorált önértékelésének támogatása Gyakorlat: Szimulált beszélgetés mentor–mentorált között: reflektív beszélgetés forgatókönyv óvoda, általános iskola, középiskola esetére 7. óra: Konfliktuskezelés, érzékeny témák megbeszélése mentori helyzetekben • Tipikus nehéz helyzetek: motiválatlanság, tanulócsoport problémák, pedagógiai kudarc • Asszertív kommunikáció, határok meghúzása • Az empátia és szakmai felelősség egyensúlya Gyakorlat: Esetfeldolgozás: „A mentorált nem fogadja el a kritikát” – három különböző intézményi szint példáján 8. óra: Intézményi szintű mentorálási gyakorlatok tervezése • Mentorterv és intézményi mentorálási gyakorlat kidolgozása • A mentorálás dokumentálása – eszközök és példák • A mentor szerepe a szakmai közösségben
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Kattein-Pornói Rita | egyetemi adjunktus | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.