I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Kelet-közép-európai film
Azonosító
BMEGT43XZZZ
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gács Anna
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
gacs.anna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A kurzus elvégzése során a hallgatók - Megismerik az 1950 óta készült fontos filmeket és trendeket társadalmi-kulturális kontextusukban - Filmes példák segítségével megvitatják a szocializmus és a posztszocializmus sajátosságait a régióban - megismerkednek a filmekről szóló tudományos irodalommal.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A kommunikációs és médiatudományok tudományelméleti és -történeti ismerete.
  2. Társadalomtudományi módszertanok ismerete
  3. A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete
Képesség
  1. Önálló elemzés, állítások, következtetések és magyarázatok képessége.
  2. Kutatási képességek
  3. Elemzési képesség
Attitűd
  1. A kultúra történeti és társadalmi meghatározottságának elfogadása
  2. Társadalomtörténeti nyitottság.
  3. Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás más tudományterületek összefüggésében
Önállóság és felelősség
  1. Önálló, konstruktív, asszertív.
  2. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
  3. Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét

Oktatásmódszertan

A kurzus előadás-alapú formában kerül megtartásra, amelyet kollektív filmelemzés és tanórai megbeszélések egészítenek ki. A hallgatóknak minden héten meg kell nézniük egy filmet, és el kell olvasniuk egy-két tudományos cikket vagy könyvfejezetet a heti témához kapcsolódóan.

Tanulástámogató anyagok

  • Arens, Katherine.
  • Hames, Peter (ed.) The Cinema of Central Europe. Wallflower Press, 2004.
  • Imre, Anikó. (ed.) A companion to Eastern European cinemas (2012): 1-21.
  • Iordanova, Dina. Cinema of the other Europe: the industry and artistry of East Central European film. Wallflower Press, 2003.
  • Kalmár, György. Formations of masculinity in post-communist Hungarian cinema: labyrinthian men. Springer, 2017.
  • Kovács, András Bálint. Screening modernism: European art cinema, 1950-1980. University of Chicago Press, 2007.
  • Mazierska, Ewa.
  • Mazierska, Ewa. Polish Postcommunist Cinema: From Pavement Level. Peter Lang, 2007.
  • Ostrowska, Elżbieta, and Joanna Rydzewska.
  • Ostrowska, Elzbieta.
  • Parvulescu, Constantin. Orphans of the East: Postwar Eastern European Cinema and the Revolutionary Subject. Indiana University Press, 2015.
  • Strausz, László. Hesitant histories on the Romanian screen. Springer, 2017.

Általános szabályok

Az órai részvétel kötelező, maximum 3 hiányzás megengedett.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai munka: 10
  • házi feladatok: 30
  • félévközi vizsga: 20
  • dolgozat: 40
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Órai részvétel

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 97-100
Jeles 90-96
80-89
Közepes 70-79
Elégséges 60-69
Elégtelen 0-59

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
órai részvétel 28
beadandók 6
vizsgakészülés 8
dolgozat 18
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.

A félévben sorra vett témák

A kurzus a közép- és kelet-európai filmművészet (nevezetesen a cseh, szlovák, lengyel, magyar és román filmkultúra) főbb témáit, irányzatait és alkotóit vizsgálja a szocializmus alatt és után. A régió filmkultúrájának a társadalmi és politikai változásokkal összefüggő változásaira összpontosítunk: a kurzus a kelet-közép-európai szocializmust a filmkultúrán keresztül mutatja be.

Előadások témái
1. 1. hét. Bevezetés
2. A témák és feladatok megbeszélése. Bevezetés a kurzusba. Hol van Közép-Európa? Kontextusok és kultúrák.
3. Fekete Ibolya: Bolshe Vita (1995)
4. 2. hét. A szocialista projekt Kelet-Közép-Európában.
5. A kelet-európai sztálinizmus és annak filmes tükörképe.
6. Bacsó Péter: A tanú (1969)
7. 3. hét. A második világháború újragondolása
8. A traumatikus történelmi emlékezet kérdései a második világháború utáni közép-európai moziban. Hősies áldozatok és törvényen kívüli hősök.
9. Andrzej Wajda: (1956)
10. 4. hét. Az 1960-as évek új hullámai.
11. Az 1960-as évek modernista, újhullámos filmjei. Irónia, szabadság, ifjúsági kultúra. Szocializmus alulról.
12. Milos Forman: Egy szőke szerelmei (Csehszlovákia (1965)
13. 5. hét. 1970s: Erkölcsi zsákutcák és a mindennapi élet dokumentálása
14. A mindennapi küzdelmek, a nemek közötti egyenlőtlenség és a társadalmi felemelkedés problémái - a szocializmus ábrázolásának kihívásai és a társadalom átalakulása.
15. Mészáros Márta: Örökbefogadás (1975)
16. 6. hét. Emlékezet és történelem
17. Európa-kép a közép-európai filmművészetben, avagy hol van Európa közepe?
18. Szabó István: Redl ezredes (1985)
19. 7. hét. A késő szocializmus perspektívái
20. A szocializmus végének kezdete: életjátékok, vak véletlen és elágazó utak.
21. Kieslowski: Vakszerencse (1982)
22. 8. hét. Ki csinálta a forradalmakat? A politikai változások változó ábrázolása
23. Amikor a fal leomlik... A kelet-európai szocializmus végének komikus, drámai és ironikus ábrázolása.
24. Cristian Mungiu: 4 hónap, 3 hét és 2 nap (2007)
25. 9. hét. Posztszocialista nosztalgia
26. Napsugár szocializmus: a posztszocialista nosztalgia változata.
27. Jan Sverak: Kolya (1996)
28. 10. hét. Transznacionális szerzők, új generációk
29. Kortárs filmesek a nemzetközi piacon: kinek, miért és hogyan érdekes ma Közép-Európa?
30. Mundruczó Kornél: Fehér Isten (2014)
31. 11. hét. Az illiberális Kelet-Közép-Európa víziói
32. Illiberalizmus, populizmus, az átalakuló és bezáruló Kelet-Közép-Európa drámái.
33. Agnieszka Holland: Zöld határ (2023)
34. 12. hét.
35. Záróviták.
36. Enyedi Ildikó: Test és lélek (2017)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.