I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezetgazdaságtan
Azonosító
BMEGT42RRR5020-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
13
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
aláírás megszerzése
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Horváth György Ádám
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
horvath.gyorgy@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: ESG tanácsadó részismereti képzés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.05.28.) az 580387/26/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.05.28.-tól

Célkitűzések

A tantárgya célja a hallgatók megismertetése a környezetgazdaságtan, a fenntarthatóság elméleti és gyakorlati alkalmazásával, a környezeti szabályozáspolitika európai uniós és magyar rendszerével.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató rendelkezik a környezetgazdaságtan alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, tényeinek, nemzetgazdasági és nemzetközi összefüggéseinek ismeretével;
  2. elsajátította a környezetgazdaságtan alapvető információ-gyűjtési és elemző módszereit, ismeri jellemző indikátorait;
  3. ismeri a szakterületéhez kapcsolódó környezetvédelmi szakterületek alapjait;
  4. Ismeri a káros környezeti hatások, terhelések, szennyezések,víz-, levegő-, talajszennyezés és zajterhelés fogalmait és képes ezeket műszaki és gazdasági szempontból elemezni;
  5. ismeri a környezetpolitikai beavatkozás legjelentősebb normatív elméleteit: a Pigou-tételt és a Coase-hagyományt;
  6. ismeri a környezetpolitikai beavatkozási megoldások típusait, azok előnyeit és hátrányait. Ismeri azokat a szempontokat, amik szerint egy adott környezeti problémára a megfelelő beavatkozási eszköz kiválasztható;
  7. ismeri a kormányzati kudarcok lehetőségeit a környezetpolitikai beavatkozások tervezésében;
  8. ismeri a gyakrabban használt környezetgazdaságtani elemzési módszereket: a természeti tőke és ökoszisztéma-szolgáltatási értékelési eljárásokat, költség-haszon elemzési megoldásokat.
  9. ismeri és készségszerűen képes művelni a következőket: a biodiverzitás védelme, biológiai sokféleség és az ökoszisztémák védelme, a működésből fakadó káros hatások ellentételezése, carbon offset;
  10. ismeri és készségszerűen képes alkalmazni a következőket: Hulladékgazdálkodás, körforgásos gazdaság, termékdíj, EPR díj.
Képesség
  1. A hallgató a tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes adott, tetszőleges környezethasználati probléma társadalmi jóléti, közgazdasági következményeinek értékelésére, az értékeléshez szükséges tények és adatok szükséges körének meghatározására;
  2. Adott, tetszőleges környezethasználati probléma jellemzőinek értékelése után képes meghatározni a probléma megoldására alkalmas környezetpolitikai beavatkozások lehetséges alternatíváit, ezen alternatívák összehasonlító elemzése, értékelése után képes önálló adott, tetszőleges környezethasználati probléma jellemzőinek értékelése után képes meghatározni a probléma megoldására alkalmas környezetpolitikai beavatkozások lehetséges alternatíváit, ezen alternatívák összehasonlító elemzése, értékelése után képes önálló javaslatot tenni a megfelelő vállalati válasz vagy közpolitikai beavatkozás módjára;
  3. követi és értelmezi a világgazdasági, nemzetközi, EU-s és nemzeti gazdaságpolitikai és szakpolitikai folyamatokat, ezek alapján képes értelmezni a változások hatásait a természeti erőforrások jövőbeli állapotára;
  4. képes a gazdasági folyamatok, szervezeti események komplex következményeinek meghatározására;
  5. alkalmazni tudja a környezeti problémák megoldásának technikáit, a probléma megoldási módszereket, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel;
  6. képes együttműködni más szakterületek képviselőivel;
  7. képes a szakterületi, tudományos, üzleti, közpolitikai információk közérthető megfogalmazására, a szélesebb közvélemény számára érthetővé tételére.
Attitűd
  1. A hallgató a minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, kezdeményező;
  2. fogékony az új információk befogadására, az új szakmai ismeretekre és módszertanokra, nyitott az új, önálló és együttműködést igénylő feladatok, felelősségek vállalására. Törekszik tudásának és munkakapcsolatainak fejlesztésére;
  3. nyitott az adott munkakör, munkaszervezet, vállalkozás tágabb gazdasági, társadalmi környezetének változásai iránt, törekszik a változások követésére és megértésére;
  4. befogadó mások véleménye, az ágazati, regionális, nemzeti és európai értékek iránt (ideértve a társadalmi, szociális és ökológiai, fenntarthatósági szempontokat is).
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal;
  2. felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan, Pázmány Press, Budapest, 2014 (https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf)
  • Valkó László - Kósi Kálmán: Környezetmenedzsment, Typotex Kiadó, 2008
  • Gábor Bartus - Ákos Szalai: Environment, Law, Economics, Pázmány Press, Budapest, 2014 (https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy darab Moodle teszt alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Órai tananyag megismerésének ellenőrzése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Moodle teszt: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Aktív órai részvétel és/vagy online konzultáció az oktatóval. A tantárgy Moodle oldalán található kérdőív határidőre történő kitöltése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 100
100
Közepes 100
Elégséges 100
Elégtelen 0

Javítás és pótlás

Az aláírás feltételeként megadott kontaktórán való aktív részvétel az előadások felvételének utólagos megtekintésével a félév során pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Előadás 13
Háttéranyagok feldolgozása 27
Tananyag önálló elsajátítása 25
Záróvizsgára való felkészülés 25
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.05.05-én. Érvényes 2025.05.05-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Káros környezeti hatások, terhelések, szennyezések,víz-, levegő-, talajszennyezés és zajterhelés
2. Hulladékgazdálkodás, körforgásos gazdaság, termékdíj, EPR díj
3. Biodiverzitás védelme, biológiai sokféleség és az ökoszisztémák védelme, a működésből fakadó káros hatások ellentételezése, carbon offset

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.