Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
GYERMEKVÉDELEM
Azonosító
BMEGT51S369
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
6
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
molnar.gyorgy@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Köznevelési mestervezető szak 2016/17/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyva 2017 előtt, következő felülvizsgálat: 2021. szeptember

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgató átfogó, általános jellegű, de a gyakorlatban is hasznosítható ismereteket szerezzen a köznevelési intézménybe járó gyermekeket érintő gyermekvédelemről, a veszélyeztetettségről, a kezelésüket meghatározó jogi – és belső szabályozás rendszeréről, intézményi pedagógiai feladatok a veszélyeztetettség kezelésére, a gyermekvédelmi intézményrendszerrel való kapcsolatok kiépítéséről, együttműködés kialakítása és működtetése a gyermekek védelme érdekében.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a gyermeki jogokra vonatkozó nemzetközi egyezményeket
  2. Ismeri az Alaptörvény gyermeki jogokkal kapcsolatos rendelkezéseit
  3. Ismeri a magyar jogrendszer gyermeki jogokkal kapcsolatos szabályozásait
  4. Ismeri a köznevelési törvény gyermeki/tanulói jogokkal kapcsolatos rendelkezéseit
Képesség
  1. Képes egy adott köznevelési intézményben gyermeki jogok érvényesítésére
  2. Képes a veszélyeztetett gyermekkel kapcsolatos jelzőrendszer működtetésére
  3. Képes szociális érzékenységgel kezelni a hátrányos helyzetű gyermekek és törvényes képviselőik támogatására
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • 1991. évi LXIV. törvény a Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezmény kihirdetéséről – letölthető: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99100064.TV
  • 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról – letölthető: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700031.TV
  • Dr. Filó Erika – Katonáné Pehr Erika: Gyermeki jogok, gyermekvédelem, Libri, 2012.

Általános szabályok

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: a konzultációkon való aktív részvétel. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. Szóbeli vizsga. Kiváltható egy 10-12 oldalas dolgozattal, amely az elmélet és a gyakorlat integrációját elemző esettanulmánnyal, amely a hallgató tapasztalataira épülve egy adott köznevelési intézmény médiakezelési gyakorlatát mutatja be.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Érdemjegy megállapítás

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 87-100
75-87
Közepes 62-75
Elégséges 50-62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
házi feladat elkészítése
egyéb felkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti

A félévben sorra vett témák

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Gyermeki jogok, nemzetközi szerződések, a Gyermekvédelem jogi szabályozása, Intézményi feladatok a gyermeki jogok érvényesítésére.
2. Veszélyeztetettségi kategóriák (élet-testi épség, egészség, addikciók, szellemi és erkölcsi fejlődés, tanulási lemorzsolódással veszélyeztetett,
3. A média, az internet és a gyermekvédelem

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.