I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Fenntartható környezet- és erőforrásgazdálkodás
Azonosító
BMEGT42RRR5005-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
aláírás megszerzése
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Beszedics-Jäger Bettina Szimonetta
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
jager.szimonetta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: ESG tanácsadó részismereti képzés

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.05.28.) az 580387/26/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.05.28.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a környezeti és természeti tőkeelemek gazdálkodásával kapcsolatos főbb kihívásokkal, a gazdasági alapoktól kezdve a gyakorlati problémákon át a jövőtudatos megoldásokig.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a nem-megújuló erőforrásokkal való gazdálkodás alapösszefüggéseit, problémáit, lehetséges meg-oldásait, tisztában van a helyettesítők szerepével és a különböző költségtényezők változásainak hatásaival;
  2. Tisztában van az anyagok újrahasznosításának szükségességével, egyes kulcsfontosságú anyag- és erőforrástípusok újrahasznosításának/újrahasználatának sajátosságaival;
  3. Tisztában van a hulladékok (különös tekintettel a veszélyes és nukleáris hulladékok) előállításának, tárolásának, kezelésének generációkon átívelő gazdasági, társadalmi és környezeti következményeivel.
Képesség
  1. Képes a fenntartható fejlődés érdekében gazdasági, társadalmi és környezeti cselekvési terveket vázolni, ezeket értékelni;
  2. Képes a szennyezésből fakadó problémák felismerésére, feltárására, ezek megoldására.
Attitűd
  1. Együttműködik az oktatóval és hallgatótársaival.
  2. Törekszik komplex rendszerek megértésére.
  3. Használja az IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az erőforrásokkal való gazdálkodás elemzési, értékelési feladatait, és egyénileg is képes a felmerülő problémákra válaszokat adni;
  2. Gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Online előadás

Tanulástámogató anyagok

  • Előadásdiák / ppt slideshow

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy darab Moodle teszt alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Órai tananyag megismerésének ellenőrzése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Moodle teszt: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Aktív órai részvétel és/vagy online konzultáció az oktatóval. A tantárgy Moodle oldalán található teszt határidőre történő kitöltése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 100
100
Közepes 100
Elégséges 100
Elégtelen 100

Javítás és pótlás

Az aláírás feltételeként megadott kontaktórán való aktív részvétel az előadások felvételének utólagos megtekintésével a félév során pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Előadás 8
Háttéranyagok feldolgozása 12
Tananyag önálló elsajátítása 20
Záróvizsgára való felkészülés 20
Összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.05.05-én. Érvényes 2025.05.05-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Erőforrások használata, energiahatékonyság, energiafogyasztás, ennek elemei, meghatározása
2. Természetvédelem
3. A veszélyes anyagok használata, a vegyi anyagok regisztrálásáról, értékeléséről, engedélyezéséről és korlátozásáról (REACH), az Európai Vegyianyag-ügynökség létrehozásáról, az 1999/45/EK irányelv módosításáról, valamint a 793/93/EGK tanácsi rendelet, az 1488/94/EK bizottsági rendelet, a 76/769/EGK tanácsi irányelv, a 91/155/EGK, a 93/67/EGK, a 93/105/EK és a 2000/21/EK bizottsági irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2006. december 18-i (EU) 1907/2006 európai parlamenti és tanácsi rendelet(REACH rendelet) alkalmazása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.