Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A kelet-európai dokumentumfilmes hagyomány megismerése, filmelemzési módszerek elsajátítása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A dokumentumfilmes fogalmi rendszerek és módszerek magas szintű ismerete.
- Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
- Társadalomtudományi módszertanok ismerete
Képesség
- Önálló elemzés, állítások, következtetések és magyarázatok képessége.
- Jártasság a szakirodalom-kutatásban
- Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége
Attitűd
- A kultúra történeti és társadalmi meghatározottságának elfogadása
- Társadalomtörténeti nyitottság.
- Szakmai és morális hozzáállás
Önállóság és felelősség
- Önálló, konstruktív, asszertív
- Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban
- Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
Oktatásmódszertan
Közös filmelemzések
Tanulástámogató anyagok
- 1. Berlin: Symphony of a Metropolis (W. Ruttmann, 1927), Man with a Movie
- Camera (Dziga Vertov, 1929), Triumph of the Will (L. Riefenstahl, 1935),
- Budapest in Winter (János Dáloky, 1940)
- 2. Newsreels from the 1930s, 1940s and 1950s
- 3. Siege of Sarajevo (SaGA Production, 1994, excerpts), Bosansko Grahovo
- (private, 1997) The Tank and the Topolino (Zagreb TV, 1991)
- 4. Pócspetri (Judit Ember, 1983, excerpt), Recsk 1950-1953: The Story of a Secret Concentration Camp in Communist Hungary (Lívia Gyarmathy, Géza
- Böszörményi, 1988, excerpt), Life of Ernő Fisch (Judit Elek, 1988, excerpt),
- Children of the Apocalypse (Ibolya Fekete, 1991, excerpt)
- 5. Polish documentaries from the 1970s
- 6. Selection (Gyula Gazdag, 1970), Your long run can always be counted on (Schirilla film) (Gyula Gazdag, 1969), The Resolution (Judit Ember, Gyula Gazdag, 1972, excerpt)
- 7. Serbian epics (Pawel Pawlikowski, 1992)
- 8. Living together (Gyarmathy Lívia, 1983)
- 9. Photography (Pál Zolnay, 1973)
- 10. Gyuri Cséplő (Pál Schiffer, 1978)
- 11. Chico (Ibolya Fekete, 2001)
- 12. Family Nest (Béla Tarr, 1979)
Általános szabályok
Kötelező órára járás. Maximum 3 hiányzás megengedett.
Teljesítményértékelési módszerek
Órai és beadott munkák értékelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai munka: 50
- Beadott munkák: 50
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Részvétel
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 97-100 |
Jeles | 90-96 |
Jó | 80-89 |
Közepes | 70-79 |
Elégséges | 60-69 |
Elégtelen | 0-59 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Órai munka és filmnézés | 42 |
Házi feladatok | 18 |
Összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.
A félévben sorra vett témák
A kurzus a műfaj erejének és hitelességének titkával foglalkozik. Milyen eszközök és filmkészítési technikák állnak rendelkezésre, mennyire lehet meghatározó a filmkészítő hozzáállása és szándéka a valós események megörökítése során? Milyen dramaturgiai lehetőségei vannak a rögzített anyag történetté szervezésének a játékfilmmel összevetve?
Előadások témái | |
---|---|
1. | az ideológia és a dokumentumok közötti feszültség |
2. | a dokumentumfilmes felvétel hossza mint a hitelesség kulcsa |
3. | dokumentumfilm vs. újságírás |
4. | az interjú: az információ és a költészet rétegei |
5. | a politikai manifesztum |
6. | a szerző láthatatlan jelenléte I. |
7. | a történelem menetében: a szerző láthatatlan jelenléte II. |
8. | történelmi panoráma egy családi dráma mögött |
9. | a talált történetek megörökítésének varázsa |
10. | a dokumentumfilm fikcionalizálása |
11. | dokumentumanyag a fiktív elbeszélésben |
12. | a dokumentumfilm és a fikció közötti határok elmosódása, a történetmesélés buktatói |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.