Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A hallgatók - megismerik a műalkotások természetének, művészi (és erkölcsi, kognitív stb.) értékének és értelmezésének megértése során felmerülő alapvető filozófiai kérdéseket; - képesek lesznek megkülönböztetni a különböző elméleti álláspontokat, és megértik azok erősségeit és gyengeségeit; - ezen elméleti eszközök alkalmazásával képesek lesznek újrafogalmazni, elméletileg és kritikailag megközelíteni a művészetről szóló kortárs nyilvános diskurzusokat; - képes lesz érvelően reflektálni a műalkotásokkal kapcsolatos személyes tapasztalatokra; - ismereteket szerez arról, hogy a technológiai és gazdasági környezet hogyan alakítja a műalkotásokhoz való társadalmi hozzáállást és a kulturális diskurzusokat irányító normákat.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A filozófiai fogalmi rendszerek és módszertanok magas szintű ismerete.
- Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
- A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete
Képesség
- Képes önálló szakmai koncepciók kidolgozására
- Kutatási képességek
- Elemzési képesség
Attitűd
- Saját szakmai ismeretei alapján felismeri e terület kommunikációs és információs sajátosságait.
- Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás más társadalomtudományok összefüggésében
- Az innovációra való kritikai nyitottság
Önállóság és felelősség
- A szakmai normákat elfogadja és érvényesíti.
- Önállóság
- Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében
Oktatásmódszertan
A kurzus három modulból áll. Minden modulban először egy központi esettanulmányt (egy érdekes nyilvános diskurzust vagy „botrányt” a műalkotásokkal kapcsolatban) mutatunk be, hogy csoportos vitát provokáljunk, és összegyűjtsük a témával kapcsolatos prefilozófiai intuíciókat és véleményeket. A vitaórákon elméleti szövegeket olvasunk és elemzünk (minden órán egy-egy tanulmány vagy könyvrészlet) csoportmunkában és közös megbeszélésen keresztül. A prezentációs órákra a hallgatók saját maguk által választott új esettanulmányokat hoznak, és a korábban megismert fogalmak és elméletek alkalmazásával újrafogalmazzák azokat. Az egyik modulban (A művészet definíciója) egy kortárs művészeti galériába látogatunk el.
Tanulástámogató anyagok
- Danto, Arthur C. (1981). The Transfiguration of the Commonplace. Ch. 1. Works of art and mere real things. Cambridge, MA: Harvard University Press. 1–32.
- Abell, Catharine (2012). Art: what it is and why it matters. Philosophy and Phenomenological Research, 85: 671–691.
- Levinson, Jerrold (1979/2004). Defining art historically. In P. Lamarque és S. H. Olsen, szerk.: Aesthetics and the philosophy of art. Blackwell, 35–46.
- Carroll, Noël (1996). Moderate moralism. British Journal of Aesthetics, 36: 223–238.
- Eaton, Anne W. (2012). Robust immoralism. Journal of Aesthetics and Art Criticism, 70: 281–292.
- Gaut, Berys (1998). The ethical criticism of art. In J. Levinson, ed.: Aesthetics and ethics. Essays at the intersection. Cambridge University Press, 182–203.
- Kieran, Matthew (2001). In defence of the ethical evaluation of narrative art. British Journal of Aesthetics, 41: 26–38.
- Hume, David (1757). Of the standard of taste.
- Goldie, Peter (2007). Towards a virtue theory of art. British Journal of Aesthetics, 47: 372–387.
- Levinson, Jerrold (2002). Hume's standard of taste. The real problem. Journal of Aesthetics and Art Criticism, 60: 227–238.
- Ross, Stephanie (2008). Humean critics: real or ideal? British Journal of Aesthetics, 48: 20–28.
Általános szabályok
Az óralátogatás kötelező. Maximum 3 hiánzás megengedett.
Teljesítményértékelési módszerek
Részvétel, házi feladatok, prezentáció és vizsga alapján.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai munka: 15
- Prezentáció: 30
- Házi feladatok: 15
- Vizsga: 40
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Részvétel.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 97-100 |
Jeles | 90-96 |
Jó | 80-89 |
Közepes | 70-79 |
Elégséges | 60-69 |
Elégtelen | 0-59 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Órai részvétel | 28 |
Házi feladatok és prezentáció | 15 |
Vizsgára készülés | 17 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.
A félévben sorra vett témák
Miért tartjuk fontosnak, hogy kifejtsük határozott véleményünket - akár a közösségi médiában, akár kulturális magazinokban -, miszerint a Trónok harca utolsó évada bukás volt? És ha mások nem értenek egyet, hogyan tudjuk eldönteni, melyik oldalnak van igaza az ilyen vitákban? A szexista vagy rasszista elemeket tartalmazó művek szükségszerűen rossz műalkotások? Milyen szakértői tudás létezik a művészet területén, és általában véve bíznunk kell-e a kritikusokban? A kurzus elsődleges célja annak feltárása, hogy a művészetről szóló kortárs közbeszéd hogyan alakul - a közösségi médiaplatformokon zajló kommentháborúktól a kritikai vitákig, a nagy visszhangot kiváltó kulturális „botrányoktól” az égető finanszírozási kérdésekig. A kurzus a művészetfilozófia kortárs elemző nézeteivel foglalkozva és azokat esettanulmányokra alkalmazva (amelyeket az oktatók és a hallgatók közösen választanak ki) azt vizsgálja, hogy a művészettel kapcsolatos filozófiai kérdések hogyan jelennek meg a kulturális termelés és fogyasztás mindennapi valóságában, és hogyan befolyásolják a művészeti kommunikáció gyakorlatát. A kurzus a művészetfilozófia kulcsfontosságú problémáit tárja fel, miközben olyan elemzési módszereket és fogalmi eszközöket mutat be, amelyek lehetővé teszik a művészet alapvető kérdéseinek világos megfogalmazását és vizsgálatát elméleti szövegek elemzésén és konkrét művészeti viták és „botrányok” megvitatásán keresztül. A fogalmi elemzés mellett nagy hangsúlyt fektetünk a művészet társadalmi kontextusára, a kortárs művészeti intézmények működésére és a kulturális diskurzusokat irányító kommunikációs normákra - amelyek közül sokat a változó technológiai környezet alakít át.
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1-4: A művészet meghatározása: Mit értünk művészet alatt? |
2. | 5-8: Művészet és erkölcs: Mikor jogosak az erkölcsi érzések (a műalkotások által kiváltott) erkölcsi érzések? |
3. | 9-12: Művészet és értelmezés: Mikor jogosak az ízlésbeli ítéletek (a műalkotásokkal kapcsolatban)? |
4. | 13: Vizsga |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.