Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A közép-kelet-európai régió kortárs művészetének alapos megértése a hallgatók számára, tágabb kultúrtörténeti kontextusban.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A kommunikációs intézményrendszer működési mechanizmusainak történeti ismerete.
- Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
- Kommunikációs és médiajelenségek (jogi, politikai) szabályozásának ismerete
Képesség
- Társadalomtudományi külföldi és hazai források felkutatásának képessége
- Új ismeretek elsajátításának ismerete
- Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége
Attitűd
- Nyitott a nemzetközi szakmai kapcsolatok létrehozására, fenntartására
- Társadalomtörténeti nyitottság.
- A demokratikus és jogállami normák elfogadása
Önállóság és felelősség
- Történetileg és politikailag koherens társadalomfelfogását a saját és környezete fejlesztésre használja
- Önállóság
- Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében
Oktatásmódszertan
Órai aktivitás, közös elemzések, önálló prezentáció
Tanulástámogató anyagok
- Piotr Piotrowski (2009) How to Write a History of Central‐East European Art?, Third Text, 23:1, 5-14,
- Horizontal Art History: Endangered species In. Agata Jakubowska and Magdalena Radomska. Horizontal Art History and Beyond. Routledge, 2022.pp. 145–155.
- Maja and Reuben Fowkes: History of Art History in Central,Eastern, and Southeastern Europe:The Post-National in East European Art, from Socialist Internationalism to Transnational Communities In: Ana Janevski and Roxana Marcoci with Ksenia Nouril (eds): Art and Theory of Post-1989 Central and Eastern Europe: A Critical Anthology. MoMA Primary Documents. Duke University Press Books, 2018. pp. 366-371.
- The Ex-Eastern Bloc’s Position in New Critical Theories and Recent Curatorial Practice Edit András, In: Ana Janevski and Roxana Marcoci with Ksenia Nouril (eds): Art and Theory of Post-1989 Central and Eastern Europe: A Critical Anthology. MoMA Primary Documents. Duke University Press Books, 2018.
- Amy Bryzgel : Special Issue: Artistic Reenactments in East European Performance Art, 1960–present, 01/26/2018, https://artmargins.com/artistic-reenactments-in-east-europe-introduction/
- Piotrowski, Piotr: Art and Democracy in Post-Communist Europe, London, Reaktion Books, 2012.
- Fowkes, Maja and Reuben: Central and Eastern European Art Since 1950, Thames and Hudson, 2020
- Primary Documents - A Sourcebook for Eastern and Central European Art since the 1950s, Ed. Laura Hoptman and Tomás Pospiszyl, MOMA, NY, 2002
- After the Wall - Art and Culture in post- Communist Europe, Ed. Bojana Pejic and David Elliot, Moderna Museet, Stockholm, 1999
Általános szabályok
Az órai részvétel kötelező. Maximum 3 hiányzás megengedett.
Teljesítményértékelési módszerek
Aktív részvétel az órán, a félév során tárgyalt szövegek elemző befogadása és feldolgozása, záró prezentáció és záró esszé.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- aktív részvétel az órán: 15
- prezentáció : 25
- esszé: 40
- a félév során tárgyalt szövegek elemző befogadása és feldolgozása: 20
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Részvétel az órákon
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 97-100 |
Jeles | 90-96 |
Jó | 80-89 |
Közepes | 70-79 |
Elégséges | 60-69 |
Elégtelen | 0-59 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Órai részvétel | 28 |
Készülés az órára, prezentációra | 14 |
Esszéírás | 18 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.
A félévben sorra vett témák
A kurzus a kelet-európai kortárs művészeti gyakorlatra összpontosít, művészettörténeti és elméleti keretben, amely a hidegháború és a vasfüggöny leomlása utáni régióra összpontosít. A kurzus címe a posztkommunista művészet 1999-ben megrendezett, figyelemre méltó áttekintő kiállítására utal. Az ebben az időszakban végbement demokratikus változás óriási hatással volt a régió kortárs művészetére: a korábban betiltott nonkonformista művészek kiállíthatták munkáikat állami intézményekben, új, művészek által vezetett kiállítóhelyeket hoztak létre, és nagyszabású köztéri művészeti projektek valósultak meg. Ezek a kezdeményezések azért jelentősek, mert a köztereken megjelenő művészetet korábban a rezsimellenes politikai uszításnak bélyegezték, és a részvétel nemcsak illegális, hanem büntetendő is volt. A félév során az 1989 utáni művészeti/kiállítási gyakorlatban megjelenő regionalitásról fogunk beszélgetni, és arról, hogy ez a kérdés hogyan kapcsolódik a kortárs elméletekhez (pl. posztszocializmus, posztkolonializmus, horizontális művészettörténet). A magyar kortárs művészekkel és szakemberekkel való találkozás mellett izgalmas, olykor ellentmondásos műalkotásokról, tematikus kiállításokról, múzeumi gyűjteményekről és biennálékról fogunk beszélgetni.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A legfontosabb politikai és kulturális események bemutatása |
2. | Identitáskiállítások: A fal után - Művészet és kultúra a posztkommunista Európában, Moderna Museet 1999. / Ludwig Múzeum Budapest 2000 |
3. | A barátság ellenségeskedése? Interpol kiállítás: A művészeti kiállítás, amely megosztotta Keletet és Nyugatot |
4. | Látogatás a Ludwig Múzeum állandó kiállításán |
5. | A művész mint történész: archívumok, önintézményi megközelítések, reenactment a kortárs művészeti gyakorlatban |
6. | Feminista művészeti gyakorlatok a régióban 1990-től napjainkig |
7. | Kelet-európai biennálék (Bukarest/Románia, Prága/Csehország, Temesvár/Románia, OFF-Biennále Budapest) |
8. | Új intézmények, új média, új kihívások: Soros Központok a Kortárs Művészetért |
9. | Posztkoloniális diskurzusok a közép-kelet-európai múzeumokban. Roma önreprezentáció |
10. | Inside/Out: Társadalmi elkötelezettségű és részvételi művészeti gyakorlatok |
11. | Foglalkozási mozgalom |
12. | Film- és videóművészet Közép-Kelet-Európából |
13. | Prezentációk |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.