I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A fal után - Kortárs művészet Közép-Kelet-Európában: diskurzusok, gyakorlatok, intézmények az 1990-es évektől napjainkig
Azonosító
BMEGT43XXXY
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Gács Anna
Beosztása
docens
Email címe
gacs.anna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A közép-kelet-európai régió kortárs művészetének alapos megértése a hallgatók számára, tágabb kultúrtörténeti kontextusban.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A kommunikációs intézményrendszer működési mechanizmusainak történeti ismerete.
  2. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
  3. Kommunikációs és médiajelenségek (jogi, politikai) szabályozásának ismerete
Képesség
  1. Társadalomtudományi külföldi és hazai források felkutatásának képessége
  2. Új ismeretek elsajátításának ismerete
  3. Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége
Attitűd
  1. Nyitott a nemzetközi szakmai kapcsolatok létrehozására, fenntartására
  2. Társadalomtörténeti nyitottság.
  3. A demokratikus és jogállami normák elfogadása
Önállóság és felelősség
  1. Történetileg és politikailag koherens társadalomfelfogását a saját és környezete fejlesztésre használja
  2. Önállóság
  3. Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében

Oktatásmódszertan

Órai aktivitás, közös elemzések, önálló prezentáció

Tanulástámogató anyagok

  • Piotr Piotrowski (2009) How to Write a History of Central‐East European Art?, Third Text, 23:1, 5-14,
  • Horizontal Art History: Endangered species In. Agata Jakubowska and Magdalena Radomska. Horizontal Art History and Beyond. Routledge, 2022.pp. 145–155.
  • Maja and Reuben Fowkes: History of Art History in Central,Eastern, and Southeastern Europe:The Post-National in East European Art, from Socialist Internationalism to Transnational Communities In: Ana Janevski and Roxana Marcoci with Ksenia Nouril (eds): Art and Theory of Post-1989 Central and Eastern Europe: A Critical Anthology. MoMA Primary Documents. Duke University Press Books, 2018. pp. 366-371.
  • The Ex-Eastern Bloc’s Position in New Critical Theories and Recent Curatorial Practice Edit András, In: Ana Janevski and Roxana Marcoci with Ksenia Nouril (eds): Art and Theory of Post-1989 Central and Eastern Europe: A Critical Anthology. MoMA Primary Documents. Duke University Press Books, 2018.
  • Amy Bryzgel : Special Issue: Artistic Reenactments in East European Performance Art, 1960–present, 01/26/2018, https://artmargins.com/artistic-reenactments-in-east-europe-introduction/
  • Piotrowski, Piotr: Art and Democracy in Post-Communist Europe, London, Reaktion Books, 2012.
  • Fowkes, Maja and Reuben: Central and Eastern European Art Since 1950, Thames and Hudson, 2020
  • Primary Documents - A Sourcebook for Eastern and Central European Art since the 1950s, Ed. Laura Hoptman and Tomás Pospiszyl, MOMA, NY, 2002
  • After the Wall - Art and Culture in post- Communist Europe, Ed. Bojana Pejic and David Elliot, Moderna Museet, Stockholm, 1999

Általános szabályok

Az órai részvétel kötelező. Maximum 3 hiányzás megengedett.

Teljesítményértékelési módszerek

Aktív részvétel az órán, a félév során tárgyalt szövegek elemző befogadása és feldolgozása, záró prezentáció és záró esszé.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • aktív részvétel az órán: 15
  • prezentáció : 25
  • esszé: 40
  • a félév során tárgyalt szövegek elemző befogadása és feldolgozása: 20
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Részvétel az órákon

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 97-100
Jeles 90-96
80-89
Közepes 70-79
Elégséges 60-69
Elégtelen 0-59

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Órai részvétel 28
Készülés az órára, prezentációra 14
Esszéírás 18
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-tól.

A félévben sorra vett témák

A kurzus a kelet-európai kortárs művészeti gyakorlatra összpontosít, művészettörténeti és elméleti keretben, amely a hidegháború és a vasfüggöny leomlása utáni régióra összpontosít. A kurzus címe a posztkommunista művészet 1999-ben megrendezett, figyelemre méltó áttekintő kiállítására utal. Az ebben az időszakban végbement demokratikus változás óriási hatással volt a régió kortárs művészetére: a korábban betiltott nonkonformista művészek kiállíthatták munkáikat állami intézményekben, új, művészek által vezetett kiállítóhelyeket hoztak létre, és nagyszabású köztéri művészeti projektek valósultak meg. Ezek a kezdeményezések azért jelentősek, mert a köztereken megjelenő művészetet korábban a rezsimellenes politikai uszításnak bélyegezték, és a részvétel nemcsak illegális, hanem büntetendő is volt. A félév során az 1989 utáni művészeti/kiállítási gyakorlatban megjelenő regionalitásról fogunk beszélgetni, és arról, hogy ez a kérdés hogyan kapcsolódik a kortárs elméletekhez (pl. posztszocializmus, posztkolonializmus, horizontális művészettörténet). A magyar kortárs művészekkel és szakemberekkel való találkozás mellett izgalmas, olykor ellentmondásos műalkotásokról, tematikus kiállításokról, múzeumi gyűjteményekről és biennálékról fogunk beszélgetni.

Előadások témái
1. A legfontosabb politikai és kulturális események bemutatása
2. Identitáskiállítások: A fal után - Művészet és kultúra a posztkommunista Európában, Moderna Museet 1999. / Ludwig Múzeum Budapest 2000
3. A barátság ellenségeskedése? Interpol kiállítás: A művészeti kiállítás, amely megosztotta Keletet és Nyugatot
4. Látogatás a Ludwig Múzeum állandó kiállításán
5. A művész mint történész: archívumok, önintézményi megközelítések, reenactment a kortárs művészeti gyakorlatban
6. Feminista művészeti gyakorlatok a régióban 1990-től napjainkig
7. Kelet-európai biennálék (Bukarest/Románia, Prága/Csehország, Temesvár/Románia, OFF-Biennále Budapest)
8. Új intézmények, új média, új kihívások: Soros Központok a Kortárs Művészetért
9. Posztkoloniális diskurzusok a közép-kelet-európai múzeumokban. Roma önreprezentáció
10. Inside/Out: Társadalmi elkötelezettségű és részvételi művészeti gyakorlatok
11. Foglalkozási mozgalom
12. Film- és videóművészet Közép-Kelet-Európából
13. Prezentációk

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.