I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Vállalati információrendszerek (MIS)
Azonosító
BMEGT20MN68
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kis Gergely
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kis.gergely@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pénzügy MSc

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 3

Szak: Vezetés és szervezés MSc

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 3

Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven)

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 4

Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)

Tantárgy szerepe:

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs/There isn't
Gyenge
Nincs/There isn't
Párhuzamos
Nincs/There isn't
Kizáró feltételek
Nincs/There isn't
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.05.28.) az 580387/26/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.05.28.-tól.

Célkitűzések

Az informatika a közepes és nagyobb cégeknél olyan „fekete-doboz”, amelynek a belsejébe nem látnak bele a különféle üzleti egységek munkatársai. A tantárgy fő célkitűzése ezért, hogy a hallgatók megértsék, hogyan is működik egy vállalat informatikája, és mi történik a „doboz” belsejében. Vezetői szempontból komoly hangsúlyt fektetünk arra, hogy a hallgatók lássák, hogyan növelhetik a vállalatok versenyképességüket informatikai megoldásokkal, illetve hogyan érhetnek el hatékonyságjavulást bizonyos funkcionális területeken. Áttekintjük azokat a technológiai innovációkat, amelyekkel új üzleti modellek hozhatók létre, illetve azokat a mechanizmusokat, amelyeken keresztül folyamatosan változik a vezetői döntéshozatal és szervezetirányítás. Az előadások során egyrészt elméleti alapokat adunk információmenedzsment megközelítéssel. Másrészt sok példával, eseteken keresztül bemutatjuk, hogy hol tart a világ az informatika tekintetében, milyen új rendszertípusok vannak, illetve mit is jelent napjaink legfontosabb fogalma, a digitális transzformáció. Az évközi házi feladat során a hallgatóknak lehetőségük van arra, hogy a saját projektet konkrét vállalati digitális transzformációt vizsgáljanak meg, és magas szintű stratégiát dolgozzanak ki ennek megvalósítására.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a vállalati informatika alapvető, átfogó fogalmainak, elméleteinek, összefüggéseinek ismeretével
  2. Elsajátította az alapvető rendszerfejlesztési és működtetési módszereket.
  3. Megismerte a világ kurrens informatikai eszközeit, amelyekkel támogathatók a vállalati folyamatok.
  4. Megértette, hogy mit jelent a digitális transzformáció.
  5. Megértette, hogy miért válik egyre fontosabbá az adatvezérelt szemlélet az üzleti folyamatokban.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával képes a saját vállalatának és vállalkozásának informatikai működését kritikusan szemlélni, értékelni, megújítani.
  2. Képes javaslatokat készíteni új informatikai stratégia kidolgozására.
  3. Képes megfogalmazni a digitális transzformáció előnyeit és magas szintű tervet készíteni a transzformáció végigvitelére.
  4. Képes együttdolgozni az informatikus kollégákkal a jelenlegi folyamatok javításában
Attitűd
  1. Fogékony lesz az új informatikai eszközök használatára.
  2. Megérti a 21. század technológiai újításainak alkalmazási lehetőségeit.
Önállóság és felelősség
  1. Általános szakmai felügyelet mellett, önállóan tanul és végzi el a meghatározott feladatokat.
  2. Aktívan részt vesz órákon és a projektfeladatban.
  3. Az elemzéseiért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata az előadáson és az önállóan elkészítendő opcionális feladatok során.

Tanulástámogató anyagok

  • Nemeslaki András (2012): Vállalati Internetstratégia, Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 9789630591898 (this is not applicable in the English programs)
  • Laudon and Laudon (2019): Management Information Systems: Managing the Digital Firm, Pearson, New-York. ISBN-13: 978-0135191798
  • Digitális transzformációról szóló HBR tanulmányok, valamint HBS esettanulmányok (case studies). (HBR papers and HBS case studies along with study notes and handouts by the instructors.)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat és fakultatív extra feladat teljesítése alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A) Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A tantárgy számonkérése egy zárthelyi dolgozaton keresztül történik. A zárthelyi dolgozat megírására online van lehetőség és teljesítésével max. 100 pont gyűjthető. A 100 ponton felül 25 pluszpont gyűjthető a félév során, mely hozzáadásra kerül a ZH pontszámhoz a minimum 50% elérését követően. A pluszpontok az előadások során órai aktivitással vagy beadandó feladat eredményeként gyűjthetőek (melyek követelményeit az oktató a félév elején kihirdeti).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Zárthelyi dolgozat: 100
  • Extra feladatokkal szerezhető pontok: 25
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Nincs aláírás megszerzési kötelezettség.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 88-90
75-87
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A zárthelyi dolgozat pótlási időszakban kétszer pótolható (javítható), másodszor pótpótZH keretében, pótdíj megfizetése mellett. A fakultatív számonkérés (extra feladatokkal szerezhető pontok) jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel az órákon 42
Felkészülés az órákra 16
Projektfeladat elkészítése 16
Kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása és vizsgafelkészülés 16
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.05.05-én. Érvényes 2025.05.05-től.

A félévben sorra vett témák

A megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Az információrendszerek szerepe a globális gazdaságban.
2. Az információrendszerek a vállatoknál: szervezési és stratégia kérdések.
3. Technológia és Társadalom: az információmenedzsment konstruktivista megközelítése.
4. Az IT infrastruktúra és a feltörekvő technológiák áttekintése.
5. Az üzleti intelligencia és az információmenedzsment: az adatoktól az információig.
6. Hálózatok és a beágyazódó technológia.
7. Az informatikai biztonság és az információvédelem. Paradoxonok.
8. Vállalati rendszerek: működés támogatás és hatékonyság.
9. Vállalati rendszerek: Vevőkapcsolatok.
10. Vállalati rendszerek: Digitális termék és piacok – e-kereskedelem.
11. Vállalati rendszerek: Tudásmenedzsment és döntéstámogatás.
12. Információrendszerek fejlesztése, bevezetése és projektje.
13. Az információrendszerekkel kapcsolatos vezetői kérdések – a vezetés és az IT.
14. Összefoglalás, vizsgafelkészülés

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Nemeslaki András egyetemi tanár / university professor nemeslaki@mvt.bme.hu
Kulcsár Imre Gábor Ph.D. hallgató imre.kulcsar@outlook.com

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.