Célkitűzések
A kockázat és megbízhatóság kérdésköre a műszaki-, a technológiai- és a pénzügyi menedzsmentben egyaránt kiemelt szerepet tölt be. A tárgy keretében olyan gazdasági és megbízhatósági elemzéseket mutatunk be, amelyek a gyártmányok és folyamatok tervezéséhez, valamint üzemeltetéséhez kapcsolódnak. A tantárgy oktatásának alapvető célkitűzése a menedzsment problémamegoldási folyamatait támogató legfontosabb megbízhatóságelméleti, döntéselméleti, compliance megközelítések bemutatása. Ezeken a területeken a kockázat és a megbízhatóság alapvető szerepet játszik.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a megbízhatóságelmélet, karbantartástervezés, Total Productive Maintenance (TPM) alapfogalmait.
- Érti az üzemfenntartás során felmerülő problémák megoldási módozatait.
- Ismeri a termékek, berendezések élettartama vizsgálatának és modellezésének alapvető matematikai mutatóit és módszereit.
Képesség
- A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz.
- Alkalmazni tudja az üzemfenntartási problémák megoldásának technikáit, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel.
- Képes termék/technológiai mutatók kiszámítására és azokból következtetések levonására.
Attitűd
- Nyitott és befogadó a gazdaságtudomány és gyakorlat új eredményei iránt.
- Elkötelezett a szakmája iránt, ismeri és vállalja annak alapvető értékeit és normáit, törekszik azok kritikai értelmezésére és fejlesztésére.
- Szakmai munkája során a kíváncsiság, a tények és összefüggések megismerésének vágya hajtja.
Önállóság és felelősség
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
- Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
Oktatásmódszertan
Előadások, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom a tárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználandó az előadásokon bemutatott prezentációk. / Mandatory literature is the notes prepared for the subject, and the presentations presented at the lectures.
- Dr. Kövesi J.: Megbízhatóságelméleti alapok. Oktatási segédanyag, 2024.
- Dr. Kövesi J. (szerk): Minőség és megbízhatóság a menedzsmentben. Typotex Kiadó, Budapest, 2011
- Dr. Kövesi J. – Erdei J. – Dr. Tóth Zsuzsanna Eszter: Döntéselmélet és döntésmódszertan. Oktatási segédanyag, 2024.
- Dr. Benedek P. – Dr. Bognár F.: Kockázatértékelés. Oktatási segédanyag, 2024
- David J. Smith: Reliability, Maintainability and Risk: Practical Methods for Engineers
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése A tantárgy vizsgajeggyel zárul, amit a félév végén, írásbeli vizsgán lehet megszerezni. A vizsgára bocsáthatóság feltétele, hogy a félév során tartott gyakorlati órákon a hallgató a szükséges minimum pontszámot (10 pont) elérje. A félév során fakultatív részteljesítmény-értékeléssel (aktív részvétel) a vizsgajegybe beszámító pluszpontokat lehet szerezni.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A félév során három gyakorlati óra lesz, ezek időpontjait a félév kezdésekor kihirdetjük illetve tantárgy honlapján közzétesszük. Ezeken az órákon gyakorlati feladatok önálló (legfeljebb kiscsoportos) megoldásával a hallgatók maximum 10-10 pontot szerezhetnek. Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a hallgató a gyakorlatokból legalább 10 pontot szerezzen. Az aláírás megszerzésére más mód nincs. A gyakorlatok jellegükből adódóan nem pótolható számonkérések, ezért a TVSz szerint a három gyakorlatból az aláírás megszerzéséhez a hallgató számára legkedvezőbb két gyakorlaton elért pontszámot számítjuk be. A kontaktórákon aktív részvétellel pluszpontokat kaphatnak a hallgatók, amely pluszpontokat a vizsgaeredménybe beszámítunk. Az órai pluszpontok nem számíthatók be az aláírás megszerzésébe. Egy hallgatónál a vizsgajegy megszerzéséhez maximálisan szerezhető pontszám legfeljebb 20%-a vehető figyelembe önálló pluszpontként. Azon hallgatóknál, akik az aláírás megszerzéséhez maximálisan elérhető 20 ponton felül szereztek pontot a gyakorlati órákon - ami aktív órai munkára utal - a 20 ponton felüli részt önálló órai pontszámként beszámoljuk a vizsgajegybe. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga): A vizsgajegyet a félév végén írt írásbeli vizsgán lehet megszerezni. A végső értékelésbe beleszámít a félév során az aláírás megszerzésére kapott gyakorlati pontszám is. A vizsga esszé jellegű elméleti kérdésekből, rövid kifejtős kérdésekből, esetleg tesztekből, és gyakorlati feladatok megoldásából áll. A feladatok megoldásához a kiadott képletgyűjtemény és a tudományos kalkulátor szintjét nem meghaladó számológép használható. Más segédeszköz nem használható. A vizsga maximális pontszáma 80 pont, amihez hozzáadódik az aláírás megszerzésénél kapható maximum 20 pont. (+ az aktív órai részvétellel gyűjtött önálló pontok).
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. gyakorlat: 50
- 2. gyakorlat: 50
- Órai pluszpontok (aktív részvétel): 20
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Évközi teljesítményértékelés (gyakorlatok): 20
- Órai pluszpontok (aktív részvétel): 20
- Vizsga: 80
- Összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a hallgató a 3 gyakorlatból legalább 10 pontot szerezzen.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 86-100 |
Jeles | 80-85 |
Jó | 70-79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) Az elégtelen vizsgát a TVSZ szerinti pótvizsga lehetőségek alkalmával lehet pótolni. 2) Az aktív részvétel és az órai gyakorlatok – jellegükből adódóan – nem pótolhatók, nem javíthatók, továbbá más módon nem kiválhatók vagy helyettesíthetők.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 24 |
felkészülés az órákra | 26 |
felkészülés a vizsgára | 40 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025. 03.03-án. Érvényes 2025.03.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket szabadon ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Megbízhatóságelméleti alapok, hibamentesség. |
2. | Alapvető megbízhatósági eloszlások. |
3. | A mintavétel és következtetés során elkövethető hibák. |
4. | Helyreállítható elemek és rendszerek. |
5. | Megbízhatóság alapú karbantartás. |
6. | Döntéselméleti alapok. |
7. | Rangmódszerek. Páros összehasonlítás. |
8. | Csoportos döntések. Rangkorreláció |
9. | Kockázatmenedzsment alapok |
10. | Kockázatértékelési módszerek |
11. | Megbízhatóságelméletben használt elméleti eloszlások. |
12. | Paraméterek becslése, eloszlás vizsgálata. |
13. | Rendszermegbízhatóság. |
14. | Hibaelemzési módszerek. |
15. | Helyreállítható rendszerek vizsgálata. Javíthatóság- és tartóssági mutatók. |
16. | Alapvető karbantartási stratégiák. |
17. | Total Productive Maintenance (TPM) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kövesi János | professor emeritus | kovesi.janos@gtk.bme.hu |
Erdei János | mesteroktató | erdei.janos@gtk.bme.hu |
Fatma Aslan, PhD | postdoctor researcher | aslan.fatma@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.