I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Kockázat és megbízhatóság
Azonosító
BMEGT20MN67
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Benedek Petra
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
benedek.petra@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.03.26.) az 580269/9/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.03.26-tól.

Célkitűzések

A kockázat és megbízhatóság kérdésköre a műszaki-, a technológiai- és a pénzügyi menedzsmentben egyaránt kiemelt szerepet tölt be. A tárgy keretében olyan gazdasági és megbízhatósági elemzéseket mutatunk be, amelyek a gyártmányok és folyamatok tervezéséhez, valamint üzemeltetéséhez kapcsolódnak. A tantárgy oktatásának alapvető célkitűzése a menedzsment problémamegoldási folyamatait támogató legfontosabb megbízhatóságelméleti, döntéselméleti, compliance megközelítések bemutatása. Ezeken a területeken a kockázat és a megbízhatóság alapvető szerepet játszik.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a megbízhatóságelmélet, karbantartástervezés, Total Productive Maintenance (TPM) alapfogalmait.
  2. Érti az üzemfenntartás során felmerülő problémák megoldási módozatait.
  3. Ismeri a termékek, berendezések élettartama vizsgálatának és modellezésének alapvető matematikai mutatóit és módszereit.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz.
  2. Alkalmazni tudja az üzemfenntartási problémák megoldásának technikáit, ezek alkalmazási feltételeire és korlátaira tekintettel.
  3. Képes termék/technológiai mutatók kiszámítására és azokból következtetések levonására.
Attitűd
  1. Nyitott és befogadó a gazdaságtudomány és gyakorlat új eredményei iránt.
  2. Elkötelezett a szakmája iránt, ismeri és vállalja annak alapvető értékeit és normáit, törekszik azok kritikai értelmezésére és fejlesztésére.
  3. Szakmai munkája során a kíváncsiság, a tények és összefüggések megismerésének vágya hajtja.
Önállóság és felelősség
  1. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
  2. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.
  3. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.

Oktatásmódszertan

Előadások, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom a tárgyhoz készített jegyzet, a tanuláshoz felhasználandó az előadásokon bemutatott prezentációk. / Mandatory literature is the notes prepared for the subject, and the presentations presented at the lectures.
  • Dr. Kövesi J.: Megbízhatóságelméleti alapok. Oktatási segédanyag, 2024.
  • Dr. Kövesi J. (szerk): Minőség és megbízhatóság a menedzsmentben. Typotex Kiadó, Budapest, 2011
  • Dr. Kövesi J. – Erdei J. – Dr. Tóth Zsuzsanna Eszter: Döntéselmélet és döntésmódszertan. Oktatási segédanyag, 2024.
  • Dr. Benedek P. – Dr. Bognár F.: Kockázatértékelés. Oktatási segédanyag, 2024
  • David J. Smith: Reliability, Maintainability and Risk: Practical Methods for Engineers

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A tantárgy 1 zárthelyi dolgozat és kettő (a háromból) félévközi gyakorlat eredményeként teljesíthető. A félév során három gyakorlati óra lesz, ezek időpontjait a félév kezdésekor kihirdetjük illetve tantárgy honlapján közzétesszük. Ezeken az órákon gyakorlati feladatok önálló (legfeljebb kiscsoportos) megoldásával a hallgatók maximum 10-10 pontot szerezhetnek. A  három gyakorlatból a tárgy teljesítéséhez a hallgató számára legkedvezőbb két gyakorlaton elért pontszámot számítjuk be. A kontaktórákon aktív részvétellel pluszpontokat kaphatnak a hallgatók (max. 20%-a az érdemjegynek), amelyeket a ZH-ból és félévközi gyakorlatokból együtt min. 50% elérését követően beszámítunk a végső jegybe. 

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • gyakorlat 1: 10
  • gyakorlat 2: 10
  • ZH: 80
  • aktív részvétel: 20
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 86-100
Jeles 80-85
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A gyakorlatok jellegükből adódóan nem pótolhatóak és javíthatók. A ZH egyszer pótolható/javítható a félév elején megadott időpontban. Több pótlási lehetőség nincs.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 24
felkészülés az órákra 26
felkészülés a számonkérésekre 40
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025. 03.03-án. Érvényes 2025.03.03-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket szabadon ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Megbízhatóságelméleti alapok, hibamentesség.
2. Alapvető megbízhatósági eloszlások.
3. A mintavétel és következtetés során elkövethető hibák.
4. Helyreállítható elemek és rendszerek.
5. Megbízhatóság alapú karbantartás.
6. Döntéselméleti alapok.
7. Rangmódszerek. Páros összehasonlítás.
8. Csoportos döntések. Rangkorreláció
9. Kockázatmenedzsment alapok
10. Kockázatértékelési módszerek
11. Megbízhatóságelméletben használt elméleti eloszlások.
12. Paraméterek becslése, eloszlás vizsgálata.
13. Rendszermegbízhatóság.
14. Hibaelemzési módszerek.
15. Helyreállítható rendszerek vizsgálata. Javíthatóság- és tartóssági mutatók.
16. Alapvető karbantartási stratégiák.
17. Total Productive Maintenance (TPM)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Kövesi János emeritus professor kovesi.janos@gtk.bme.hu
Fatma Aslan egyetemi adjunktus aslan.fatma@gtk.bme.hu
Erdei János mesteroktató erdei.janos@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.