Célkitűzések
A tantárgy a közgazdasági alapműveltséghez tartozó alapvető fogalmak, elvek és összefüggések megismertetésé-vel illetve a közgazdasági elméletépítés logikájának bemutatásával nemcsak a mindennapi életben előforduló közgazdasági jelenségek megértéséhez járul hozzá, hanem a tágabb értelemben vett társadalmi jelenségek megértését is segíti.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a közgazdasági alapfogalmakat, az alapvető makroökonómiai elméleti modellek logikai struktúráját
- ismeri a nemzeti számvitel logikáját, az ebből nyerhető adatokat
- ismeri a piacgazdaság növekedési logikáját
- ismeri a modern pénz- és bankrendszer működési alapelveit
- ismeri az infláció és a munkanélküliség hatásait és kezelési módjait
- ismeri a gazdasági jólét elemzésének fogalmait és eszközeit, valamint a Pareto-hatékonyság fogalmát,
Képesség
- Képes a piac modelljének komparatív statikai alkalmazására,
- alkalmas gazdasági folyamatok jóléti elemzésére,
- képes a gazdaságpolitika piactorzító hatásainak elemzésére,
- képes egyszerű számítások végzésére a keynesi modellben,
- képes értelmezni a makrogazdasági folyamatokkal kapcsolatos híreket, információkat
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az gazdasággal kapcsolatos információk befogadására,
- törekszik a közgazdasági problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik a gazdasági hatékonyság szempontjának a vállalati működés során való érvényesítésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a makrogazdasági feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Meyer Dietmar – Solt Katalin: Makroökonómia (jegyzet a Mikro és makroökonómia tárgyhoz 2014)
- Gilányi Zsolt: Közgazdaságtan II - a makroökonómia alapjai (Jegyzet a Mikro- és makroökonómia tárgyhoz), 2017.
- Egyéb oktatási segédanyagok (gyakorló feladatok, mintazh stb.) a tanszék honlapján, a tárgy neve és kódja alatt érhetőek el: http://kgt.bme.hu/tantargyak/bsc/BMEGT301924
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz főként gyakorlati (számítási) feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során, de emellett teszt jellegű és a lexikális tudás mérésére szolgáló feladatokat is tartalmaz. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86–90 |
Jó | 71–85 |
Közepes | 55–70 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | 39 |
Javítás és pótlás
1) A két összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban (első alkalommal) díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén minden esetben a későbbi eredményt vesszük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy a pótlási időszakban –a szabályzatban meghatározott díj megfizetése és a díjköteles pótlási alkalomra való regisztráció mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 16 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 16 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025. 03.03-án. Érvényes 2025.03.03-tól.
A félévben sorra vett témák
Subject includes the topics detailed in the course syllabus to ensure learning outcomes listed under 2.2. can be achieved. Timing of the topics may be affected by calendar or other circumstances in each semester
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés a makroökonómiába. |
2. | A nemzetgazdasági teljesítmény mérése. |
3. | A makrogazdaság egyszerűmodellje. |
4. | A munkapiac. Az összkínálat |
5. | A pénz és a pénzügyi rendszer. |
6. | A pénzpiac és az LM görbe. A monetáris politika |
7. | Számítási gyakorlatok, feladatmegoldás |
8. | Zárthelyi. |
9. | Az árupiac a keynesi modellben, multiplikátor hatás Az árupiac és a pénzpiac kölcsönhatása. |
10. | IS-LM rendszer A fiskális politika |
11. | Az IS-LM és az AS-AD modell. Infláció és munkanélküliség |
12. | Zárthelyi |
13. | Gyakorló feladatok |
14. | Zárthelyi pótlások |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bánhidi Zoltán | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu | |
Dr. Vígh László | egyetemi docens, associate professor | vigh.laszlo@gtk.bme.hu |
Dr. Ligeti Zsombor | egyetemi docens, associate professor | ligeti.zsombor@gtk.bme.hu |
Tóth-Bozó Brigitta | egyetemi ts, teaching assistant | toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.