Verziók
Szak: Köznevelési mestervezető szak 2016/17/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató átfogó, általános jellegű, de a gyakorlatban is hasznosítható ismereteket szerezzen a köznevelési intézmény működését meghatározó jogi – és belső szabályozás rendszeréről, a köznevelés területén felmerülő jogértelmezési és jogalkalmazói feladatokról.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a köznevelés működési rendszerét meghatározó jogszabályok
- Ismeri az irányítás és vezetés közötti kapcsolatot
- Ismeri a köznevelési intézmények működését meghatározó belső szabályozókat
- Ismeri a köznevelési intézmények (állami, nem állami) fenntartói feladatait
- Ismeri a köznevelés intézménytípusainak sajátos szabályozóit
Képesség
- Képes jogértelmezésre és jogalkalmazásra
- Képes a működést meghatározó belső szabályozók rendszerben történő kezelésére
- Képes a kutatás során feltárt eredményeket értelmezni, következtetéseket levonni, eredményeket publikálni.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Dr. .Bosch Márta: Tanügyigazgatás (2019) elektronikus tankönyv – BME Műszaki Pedagógia Tanszék MOODLE rendszer hallgatói kóddal
- A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. sz. törvény
Általános szabályok
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés A konzultációkon való 80 %-os aktív részvétel. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. Szóbeli vizsga. Kiváltható egy 10-12 oldalas dolgozattal, amely az elmélet és a gyakorlat integrációját elemző esettanulmánnyal, amely a hallgató tapasztalataira épülve a fenntartó és köznevelési intézmény vezetője kapcsolati viszonyainak konkrét folyamatát írja le.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- :
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Érdemjegy megszerzése
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | 87-100 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
tanórára felkészülés | |
vizsgára felkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti
A félévben sorra vett témák
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A köznevelés aktuális jogforrásai A köznevelés rendszerét meghatározó törvények és végrehajtási rendeletek. |
2. | Az intézmény belső szabályozásának rendszere. |
3. | Jogértelmezés és jogalkalmazás a köznevelésben. A köznevelési intézmény döntéseivel, intézkedéseivel kapcsolatos sajátos jogalkalmazói eljárások, a fenntartó döntéseivel, intézkedéseivel kapcsolatos sajátos jogalkalmazó eljárások. Az intézményi alap dokumentumok elkészítése, aktualizálása, legitimációs eljárások. Munkaszervezési alapdokumentumok (tantárgyfelosztás, munkaterv stb.) Hatáskörök a tanügy-igazgatási döntésekben, formái, jogorvoslati eljárás. A köznevelési rendszer működtetéséhez kapcsolódó. Fontosabb hatósági eljárások. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Bosch Márta | c. egyetemi docens | bocsh-marta@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.