Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 5
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 5
Szak: Pénzügy és számvitel alapszak BA
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 5
Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 5
Célkitűzések
A kurzus gazdasági döntéseket megalapozandó statisztikai módszerek elméleti és gyakorlati alapjaival ismerteti meg a hallgatókat. Keresztmetszeti és időbeli adatok elemzésére szolgáló eszközök egyaránt tárgyalásra kerülnek, megfelelő mikro- és makrogazdasági alkalmazások bemutatásán keresztül. A tárgy elsősorban a vizsgált jelenségek elemzéséhez és előrejelzéséhez nyújt kvantitatív ismereteket.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az ökonometriai alapfogalmakat, az alapvető elméleti modellek logikai struktúráját
- ismeri a ismeri az alapvető regresszió- és idősorelemzési problémákat, azok alkalmazási lehetőségeit.
Képesség
- Képes felismerni a tanult regresszió- és idősorelemzési modellek alkalmazásával megoldható problémákat,
- képes egyes ökonometriai programcsomagok beépített funkciói segítségével alapvető számításokat elvégezni, a kapott eredményeket értelmezni,
- képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- komplex megközelítést kívánó döntési helyzetekben is képes a szempontok teljes körű figyelembevételével és mérlegelésével meghozni döntéseit.
Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a tanult alapvető ökonometriai eszközökkel megoldható közgazdasági problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Koop, G.: Közgazdasági adatok elemzése. Osiris Kiadó, Budapest, 2008. (ajánlott)
- Hill, R. C. – Griffiths, W. E. – Lim, G. C.: Principles of Econometrics. (5th ed.) Wiley&Sons, New Jersey, USA, 2018.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző teljesítményértékelés) és az előadásokon és azt követően tanúsított, spontán vagy előzetes felkészülést igénylő, aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) vagy egy vizsgaidőszakban végzett összegző teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik. Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2 pont szerinti három évközi összegző teljesítményértékelés (ellenőrző dolgozatok) közül a két magasabb pontszámú teljesítmény-értékelés pontszámai egyenként elérjék a maximális pontszám 40%-át. A félévközi teljesítmény alapján megajánlott vizsgajegy szerezhető az alábbi szabályok szerint: megajánlott vizsgajegyet csak az szerezhet, aki mindhárom félévközi teljesítményértékelésen egyenként legalább 40%-os eredményt ér el. 40-54% között elégséges, 55-69% közt közepes, 70-84% esetén jó, 85%-nál jobb teljesítmény esetén jeles megajánlott jegy szerezhető. A megajánlott érdemjegy a hallgató általi elfogadással véglegessé válik. Amennyiben a hallgató nem él az évközi eredmények alapján megajánlott vizsgaérdemjegy elfogadásával vagy nem teljesíti a feltételeket, úgy a vizsgaidőszakban tett teljesítményértékelés (írásbeli és szóbeli vizsga) alapján szerezhet vizsgajegyet. A sikeres vizsgajegyhez a vizsgadolgozat minimum 40%-os teljesítése szükséges.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, zárthelyi dolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy elő-adóival egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő egyenként 30 perc. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga). Az írásbeli vizsga: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, vizsgadolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli vizsga : 100
- Összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.2 pont szerinti három évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelések (ellenőrző dolgozatok) közül a két magasabb pontszámú teljesítményértékelés pontszámai egyenként elérjék a maximális pontszám 40%-át.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 55–69 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
1) Az évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelések nem pótolhatók vagy javíthatók a Tanulmányi és Vizsgaszabályzat vonatkozó paragrafusának megfelelően. 2) Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 20 |
házi feladat elkészítése | 0 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 25 |
vizsgafelkészülés | 35 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az ökonometria statisztikai alapjai. |
2. | Lineáris regresszió alapjai. |
3. | Modellszelekció. |
4. | Modellspecifikáció. |
5. | Nemlineáris regressziós modellek. |
6. | Nominális magyarázó változók kezelése. |
7. | Modelldiagnosztika. |
8. | Determinisztikus és sztochasztikus idősorelemzés. |
9. | Egyváltozós stacioner idősor folyamatok. |
10. | Egységgyök folyamatok. |
11. | ARIMA-modellek. |
12. | Box–Jenkins-féle előrejelzés. |
13. | Idősorok regressziója. |
14. | Granger-okság. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Kupcsik Réka | tanársegéd | kupcsik.reka@gtk.bme.hu |
Rácz Tamás | tanársegéd | racz.tamas@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.