Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 3
Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe:
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A kurzus eredményeként a résztvevők megismerik azokat a kutatási módszereket és technikákat, amelyeket al-kalmazhatnak a coaching praxis és a coaching témájú kutatási folyamatok során. Képessé válnak a coaching szak-irodalom és kutatási eredmények feldolgozására, értelmezésére, ezáltal a saját szakmai gyakorlatuk rendszeres megújítására a legfrissebb tudományos eredmények alapján. A kurzus további célja praktikus ismereteket nyúj-tani egy coaching alapú kutatás (akár a későbbi szakdolgozat) kivitelezéséhez, és ahhoz, hogy a résztvevők ké-pessé váljanak elvégezni egy szupervíziós támogatással kivitelezésre kerülő gyakorlati munkát, egy kvantitatív, kvalitatív, vagy szisztematikus irodalmi áttekintés módszertanra épülő kutatási projektet.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri azokat a kutatási mérőeszközöket és technikákat, amelyeket alkalmazhat a coaching praxis és a coaching témájú kutatási folyamatok során.
- Ismeri a kutatás etikai kérdéseit, szempontjait.
- Ismeri a fő coaching és coaching pszichológiai folyóiratokat, kutatási eredményeket szemléző portálokat.
- Ismeri a coaching és a coaching pszichológia aktuális kutatási irányait és témáit.
Képesség
- Képes a coaching szakirodalom és kutatási eredmények feldolgozására, értelmezésére.
- Képes saját szakmai gyakorlatának rendszeres megújítására a legfrissebb tudományos eredmények alapján.
- Képes megtervezni egy coaching alapú kutatást.
- Képes egy coaching alapú kutatás kivitelezésére.
- Képes elvégezni egy szupervíziós támogatással kivitelezésre kerülő gyakorlati munkát, egy kvantitatív vagy kvalitatív módszertanra épülő kutatási projektet.
Attitűd
- Rendszerszemléletben gondolkodik a pszichológiai ismeretek és az emberi jellemzőkről szóló tudásának felhasználásával.
- Nyitott az új ismeretekre, valamint nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában, vala-mint képes felismerni, hogy mikor van szükség külső segítségre.
Önállóság és felelősség
- Rendszerszemléletben gondolkodik.
- Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Felelősséget vállal saját munkájáért.
- Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában, valamint képes felismerni, hogy mikor van szükség külső segítségre.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom:
- Órai anyagok
- Ajánlott irodalom:
- Fillery-Travis, A., & Lane, D. (2014). Does coaching work? In Handbook of coaching psychology (pp. 77-90). Routledge.
- Grant, A. M. (2017). The contribution of qualitative research to coaching psychology: Counting numbers is not enough, qualitative counts too. The Journal of Positive Psychology, 12(3), 317-318.
- Lai, Y. L., & McDowall, A. (2014). A systematic review (SR) of coaching psychology: Focusing on the at-tributes of effective coaching psychologists. International Coaching Psychology Review, 9(2), 120-136.
- Lai, Y. L., & Palmer, S. (2018). Understanding evidence-based coaching through the analysis of coaching psychology research methodology. In Handbook of Coaching Psychology (pp. 80-90). Routledge.
- Linley, P. A. (2006). Coaching Research: who? what? where? when? why. International Journal of Evi-dence Based Coaching and Mentoring, 4(2), 1-7.
- Oades, L., Siokou, C. L., & Slemp, G. (2019). Coaching and mentoring research: A practical guide. Sage.
- Passmore, J. & Tee, D. (2021) Coaching Researched: A coaching psychology reader for practitioners and researchers. Wiley.
- Passmore, J. & Theeboom, T. (2016). Coaching Psychology: A journey of development in research. In L. E. Van Zyl, M. W. Stander & A. Oodendal (ed.). Coaching Psychology: Meta-theoretical perspectives and applications in multi-cultural contexts. New York, NY. Springer. 27-46
- Szokolszky Á. (2020) A pszichológiai kutatás módszertana. Osiris Kiadó.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg a moodle felületen, vagyis e-learning formában készített házi feladat, amely kapcsolódik az előadások témáihoz. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 60
- Részteljesítmény értékelés (e-learning házi feladatok) : 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének a feltétele a 3.2-es pontban részletezett részfeladatok és teljesítmények követése, megoldása.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 85-94 |
Jó | 75-84 |
Közepes | 60-74 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 20 |
online feladat elkészítése | 30 |
házi feladat elkészítése | 50 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 50 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 11.04-én. Érvényes 2024.11.04-től.
A félévben sorra vett témák
A kurzus eredményeként a résztvevők megismerik azokat a kutatási módszereket és technikákat, amelyeket alkalmazhatnak a coaching praxis és a coaching témájú kutatási folyamatok során. Képessé válnak a coaching szakirodalom és kutatási eredmények feldolgozására, értelmezésére, ezáltal a saját szakmai gyakorlatuk rendszeres megújítására a legfrissebb tudományos eredmények alapján. A kurzus további célja praktikus ismereteket nyújtani egy coaching alapú kutatás (akár a későbbi szakdolgozat) kivitelezéséhez, és ahhoz, hogy a résztvevők képessé váljanak elvégezni egy szupervíziós támogatással kivitelezésre kerülő gyakorlati munkát, egy kvantitatív, kvalitatív, vagy szisztematikus irodalmi áttekintés módszertanra épülő kutatási projektet.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Kutatási módszerek és technikák, amelyeket alkalmazhatnak a coaching praxis és a coaching témájú kutatási folyamatok során. |
2. | Coaching szakirodalom és kutatási eredmények feldolgozása, értelmezése. |
3. | Praktikus ismeretek egy coaching alapú kutatás (akár a későbbi szakdolgozat) kivitelezéséhez. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Székely Vince | egyetemi adjunktus | szekely.vince@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.