Szak: Master of Business Administration MSc 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tárgy alapvető célkitűzése az emberközpontú termékfejlesztés során kiemelten fontossá váló felhasználói élmény (UX) és termékélmény (PX) fogalmak és kapcsolódó tudnivalók megismerése és elsajátítása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a felhasznlói élmény (UX) és termékélmény (PX) fogalmairól és az ahhoz köthető, ipari gyakorlatban is alkalmazható módszertani gyakorlatiok relevanciájáról.
- Ismeri az ipari gyakorlatban és a tudományos kutatómunkához is használt, emberközpontú termékfejlesztések során releváns, felhasználói élmény (UX) és termékélmény (PX) fogalmai körá épülő, probléma megoldó lehetőségek összességét.
Képesség
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákhoz köthető kérdéseket, feltárja és megfogalmazza az azok megválaszolására szükséges emberközpontú lehetőségek részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- A felhasználói élmény (UX) és termékélmény (PX) szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő emberközpontú terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazza.
- Magas szinten használja a felhasználói élmény (UX) és termékélmény (PX) szakterülethez köthető emberközpontú eszköztár összességét, és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait, rendelkezik a hatékony információkutatás, adatfeldolgozás ismereteivel.
- Képes a statisztikai eszköztár alkalmazására a felhasználói élmény (UX) és termékélmény (PX) fogalmakhoz köthető, elmélyültebb kutatási tevékenység érdekében.
- A felhasználói élmény (UX) és termékélmény (PX) gyakorlatok megvalósítása során kreativitás, rugalmasság, jó kommunikációs, érveléstechnikai, együttműködési, problémamegoldó készség jellemzi.
- Képes szakmailag magas szinten, önállóan vagy munkacsoportokban emberközpontú termékmenedzsment megoldásokat javasolni és végrehajtani.
Attitűd
- Jellemző rá a felhasználói élmény (UX) és termékélmény (PX) megoldásokkal kapcsolatos folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, a fejlett analizáló és szintetizáló képesség, a környezettel szembeni érzékenység.
- Erős kutatási etikai tartás, kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
- Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerep, felelősségvállalás és döntéshozó képesség jellemzi.
- Önállóan is figyelemmel kíséri a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, gazdasági, pénzügyi, jogi és társadalmi változásokat.
- Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit.
- Bekapcsolódik a felhasználói élmény (UX) és termékélmény (PX) relevanciájú kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a felhasználói élmény (UX) és termékélmény (PX) relevanciájútermékfejlesztési lehetőségek széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
Oktatásmódszertan
Előadások, gyakorlatok, gyakori kommunikáció írásban és szóban, informatikai eszközök és technikák használata, csoportmunkában és/vagy egyénileg készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Izsó, L., and Gy Becker, 2011. Termékélmény. Budapest: Akadémiai Kiadó
- Rogers, Y., Sharp, H. , Preece, J. (2011): Interaction Design Beyond Human-Computer Interaction. New York: Wiley.
- Szabó, B. (2023): Felhasználó-központú szempontok megjelenése a szoftverfejlesztés folyamataiban: Szoftverek termékmenedzsmentje a cégek sokszínű gyakorlatában. Budapest: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
- Yablonski, J., 2020. Laws of UX: Using psychology to design better products & services. Springfield: O'Reilly Media.
- Weinschenk, S., 2011, 100 dolog amit minden tervezőnek tudnia kell az emberekről. Budapest: Kiskapu.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy részteljesítmény értékelés (témavázlat) és egy összegző tanulmányi teljesítményértékelés (szóbeli és írásbeli számonkérés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (témavázlat): Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés előfeltétele, amely a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerű számonkérési módja. 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex számonkérési módja, amely a hallgató témavázlatához szorosan kapcsolódó feladat egyéni és/vagy csoportos megoldásához kötődik. Tartalmát, követelményeit, beadási határidejét a tárgyfelelős határozza meg. A teljesítményértékelés során a hallgató a feladatmegoldásról szóban, a kurzus tudásanyaghoz köthetően pedig írásban számol be.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének a feltétele a sikeres (megfelelt minősítésű) részteljesítmény értékelés (témavázlat).
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 70-84 |
Közepes | 55-69 |
Elégséges | 40-54 |
Elégtelen | <40 |
Javítás és pótlás
1) A témavázlat késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 23:59-ig adható be elektronikus formában (Moodle felület). 2) A beadott és elfogadott témavázlat az 1) pontban megadott határidőig és módon, 5 pont levonás mellett, javítható. 3) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül az utóbbi kerül figyelembe vételbe. 4) Amennyiben a 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 12 |
Témavázlat megírása | 18 |
Felkészülés az összegző teljesítményértékelésekre | 60 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy felhasználói élmény (UX) és termékélmény (PX) fokozására szolgáló fogalmak és kutatásmódszertanokhoz köthető tematikai blokkokból áll.
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1. Szoftverfejlesztés, SDLC modellek kialakulása, agilis fejlesztés. Ergonómia, ember-számítógép interakció, használhatóság, felhasználói élmény (UX), termékélmény és kapcsolódó fogalmak összefüggései. Emberközpontú megoldások integrálásának a kérdésköre. 2. A felhasználói kör jellemzése. Design thinking. Tipizált felhasználók (perszónák) és felhasználói útvonal (user journey) alkalmazása a fejlesztés során. Az interakció-design történetmesélési alapjai: storytelling. Stakeholder szereplők fontossága a termékfejlesztésben. 3. A felhasználói élményhez kapcsolódó érzékelési és észlelési törvényszerűségek (Hicks', Fitt's, Jackob's törvények, stb.). Az emberi emlékezet és figyelem sajátosságai és azok hatása az ember-számítógép interakció minőségére. 4. A szoftverek használhatósági vizsgálatának analitikus és empirikus módszerei. Az empirikus módszerek csoportosítási lehetősége és a módszerek áttekintése. 5. Termékélmény (PX) tudományos háttere és vizsgálati lehetőségei. 6. Emberközpontú szoftverfejlesztés megvalósítási lehetőségei az iparban. Termék- (PX) és felhasználói élmény (UX) fokozásának bemutatása további esettanulmányokon keresztül. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Szabó Bálint | egyetemi adjunktus | szabo.balint@gtk.bme.hu |
Dr. Lógó Emma | egyetemi docens | logo.emma@gtk.bme.hu |
Köles Máté | Senior UX researcher | lilla.paulics@edu.bme.hu |
Paulics Lilla | Senior UX researcher | mtkoles@gmail.com |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.