Programme: Communication and media studies Bachelor’s Programme from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory elective
Recommended semester: 4
Objectives
The purpose of the subject is to involve students in an ongoing research program, in the framework of which they can use their research skills and contribute to the implementation of the program.
Academic results
Knowledge
- Basic knowledge of social science methodologies.
- Solid knowledge of conceptualization for studying communication and media phenomena
Skills
- Research skills.
- Analytical skills
Attitude
- Openness to social change
- Avoidance of being biased, prejudicial
Independence and responsibility
- Constructiveness and assertiveness in the context of institutional operation.
- Independence
Teaching methodology
classroom work, independent work
Materials supporting learning
- Részben saját kutatás eredménye, részben az órán kerül kiosztásra (pdf formátumban).
General Rules
A kurzus teljesítési feltételei: jelenlét az órákon a TVsz. szerint 1 választott referátum a szakirodalmakból (prezentáció készítése, és egyeztetett időpontban a szóbeli referátum megtartása) aktív részvétel az órai munkában kutatási feladatok elvégzése és beszámoló ezekről (létszámtól függően csoportos vagy egyéni munkavégzés).
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: kreatív kutatói szemlélet, az ismeretterjesztő irodalom átfordítása kutatási anyaggá szakirodalom beépítése a kutatási tervbe kutatómódszerek kreatív alkalmazása.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- working on the research project: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 85–95% |
Good | 70–84% |
Satisfactory | 60-69% |
Pass | 50-59% |
Fail | < 50% |
Retake and late completion
Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
classes | 56 |
research | 104 |
prep. for presentation | 20 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.
Topics covered during the term
A nyilvánosság szociológiai megközelítései (I). A nyilvánosság fogalma, történeti fejlődése (Habermas) A kurzus követelményeinek megbeszélése A nyilvánosság szociológiai megközelítései (II). Közvélemény: absztrakció, fikció, ideológia? Kommunikatív aktus, performativitás, szimbolikus erőszak. A tömegmédia politikai ökonómiája: a propaganda-modell (I) A tömegmédia politikai ökonómiája: a propaganda-modell (II) Az elitek saját szerepükről alkotott felfogása és a politikai nyilvánosság A termék, a kínálat és a kereslet fogalma a médiapiacon; erőviszonyok és koncentrációs folyamatok (I) A termék, a kínálat és a kereslet fogalma a médiapiacon; erőviszonyok és koncentrációs folyamatok (II) Branding (I). Az árucikkek termelésétől a jelentés termeléséig. A fogyasztási cikkek mediatizálódása Branding (II). A médiumok és a napirend „brandesedése” A közönségkutatás alapjai A közönségmaximalizálás politikai aspektusai és a közszolgálati média Értékrendszer és fogyasztói viselkedés
Lecture topics |
---|
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Hamp Gábor | egyetemi docens | hamp.gabor@gtk.bme.hu |
Dr. Gács Anna | egyetemi docens | gacs.anna@gtk.bme.hu |