Versions
Department of Technical Education
Programme: Mérési-értékelési pedagógus 2013/14/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 3
Objectives
The subject aims to familiarise students with the practice of measurements and evaluations. The lessons will provide the using of basic methods with statistical programmes MS Excel and SPSS.The subject aims to familiarise students with the practice of measurements and evaluations. The lessons will provide the using of basic methods with statistical programmes MS Excel and SPSS.
Learning outcomes
Knowledge
- Familiarity with the most important pedagogical theories of measurement and evaluation methods and systems.
Ability
- Ability to interpretation of the results of measurement systems
Attitude
- Shares and acknowledges the social responsibility and principal relation of the education profession to society and the surrounding world.
- Open and willing to disseminate and transmit the comprehensive perspective of the pedagogical profes-sion and that of practical collaboration in an authentic manner.
- Strives to solve problems in a collaborative way.
- When compelled to make decisions in unexpected situations or in those requiring a complex approach (s)he fully adheres to legal rules and ethical norms.
- Respects the personality of students.
- Sensitive to students’ problems, committed to provide students with the conditions for healthy personal-ity development.
- Strives to apply age-appropriate individual or group specific learning, teaching strategies and methods promoting the activity, interactive attitude and differentiation of students.
- Maintains a realistic view of the pedagogue’s role in the developmental evaluation process.
- Willing to ask for and accept professional assistance in exploring and solving conflicts and problems.
Autonomy and responsibility
- Responsibly contributes to the formation and justification of professional perspectives related to voca-tional training.
- Responsibility for adhering to the basic principles of the profession.
- Equally represents the technical and pedagogical principles and their correlation during professional ac-tivity.
- Authentic representation of the social role and basic attitude of the teaching profession.
- Cooperation with trained experts of other fields, especially that of the Pedagogy profession during the fulfilment of pedagogical tasks.
- Authentic representation of the social role and basic attitude of his profession.
- Commitment to the continuous development of the knowledge and learning skills of students, maintain-ing a realistic perspective of the significance of the taught subject in the education process.
- Commitment to evaluation techniques supporting the learning process.
Methodology of teaching
The sessions require written and oral communication, the knowledge and use of IT devices and techniques.
Materials supporting learning
- A tárgy moodle-tanlapján közzétett elemzések, diasorok és egyéb elméleti anyagok.
General Rules
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.
Performance evaluation methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: - Csoportmunkában történő aktív részvétel. - A félév során az egyes pedagógiai alkalmazások fejlesztése vagy használata az értékelés szempontjai szerint.
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- szintfelmérő értékelés (ellenőrző dolgozat): 20%
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20%
- összesen: 100%
Proportion of examination elements in the rating
- :
Grading
% | |
---|---|
Excellent | > 95 |
Very good | 90-95 |
Good | 85-90 |
Satisfactory | 80-85 |
Pass | 50-80 |
Fail | < 50 |
Correction and retake
Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető, jó digitális pedagógia gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
18 | |
40 | |
50 | |
108 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Topics of lectures | |
---|---|
1. | Kapcsolatok és összefüggések vizsgálata (korreláció stb.). Meghatározásuk excellel és SPSS-szel. |
2. | Regressziószámítási eljárások (kétváltozós lineáris és többváltozós lineáris). Meghatározásuk excellel és SPSS-szel. |
3. | Regressziószámítási eljárások (kétváltozós lineárisra visszavezethetők). Meghatározásuk excellel és SPSS-szel. |
4. | Regressiószámítási eljárások (két- és többváltozós nemlineárisak). Meghatározásuk SPSS-szel. |
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|