Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak BA
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tárgy legfőbb célja, hogy a „felfedeztető tanulás” jegyében a hallgatók reflektált viszonyt alakítsanak ki a saját nyelvhasználatukhoz, és általában véve a nyelvhasználat vagy a nyelvi kommunikáció jelenségeihez. Szemben mindazzal, amit esetleg középiskolában tanultak, tudatosítaniuk kell: leíró értelemben minden nyelvhasználó tökéletes beszélője az anyanyelvének – a mi feladatunk pedig abban áll, hogy megfigyeljük, milyen szabályok szerint alkotjuk meg és használjuk a mondatainkat az egyes kommunikációs helyzetekben. A hallgatóknak meg kell érteniük, hogy a nyelvhasználati és kommunikációs szabályok és normák leírása elméletalkotási vagy modellezési feladat. (Az a „leíró nyelvtan” pedig, amelyet az iskolában tanultak, csupán egy lehetséges – és finoman fogalmazva: nem túl jó – elmélete a magyar nyelv grammatikájának.) Elsősorban ehhez a feladathoz kapnak segítséget a kurzuson: az elsajátított fogalmi eszköztár – a félév első felében a modern nyelvtudomány és nyelvelmélet, a második felében pedig a kurrens pragmatikai elméletek alapfogalmaival ismerkednek meg a hallgatók – révén képesek lesznek a számukra fontos nyelvhasználati jelenségek minél szabatosabb leírására és elemzésére. A nyelvi adatok összegyűjtése és rendszerezése azonban az ő dolguk. A tárgy másik fontos célja, hogy a nyelvi babonák és az ún. lingvicizmus kritikai vizsgálata révén rámutasson a deskriptív és a preskriptív szempontok, a leíró és az előíró megközelítés összekeverésének lehetséges és valós veszélyeire (a nyelvi stigmatizációtól a nyelvi jogok szisztematikus megsértéséig). A beszédaktus-elmélet mint elemzési eszköztár ismerete szintén hozzásegítheti a hallgatókat a nyelvhasználat hatalmi dimenzióinak felismeréséhez és a releváns kritikai szempontok megfogalmazásához, amire a későbbi kurzusok során is támaszkodhatnak. (Ezért foglalkozunk a kurzuson a nyelvi szexizmus vagy a mikroagresszió (stb.) jelenségével.) A tárgy harmadik fontos célja a szövegértési kompetencia fejlesztése és az értekező szövegműfajokkal kapcsolatos ismeretek elmélyítése a különböző műfajú nyelvtudományos és filozófiai szövegek feldolgozása révén. Részben ezzel magyarázható, hogy a beszédaktus-elméletet vagy a társalgási implikatúrák elméletét nem tankönyvből ismerik meg a hallgatók, hanem az eredeti – magyarul is elérhető – szövegeket olvasva ismerkednek meg velük.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete
- Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
- Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete
Képesség
- Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
- Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége
- Szakmai nyelvhasználat képessége
Attitűd
- Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás más társadalomtudományok összefüggésében
Önállóság és felelősség
- Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban
Oktatásmódszertan
A jegyszerzés feltétele a két zárthelyi dolgozat megírása a félév során (melyek közül az egyik eredménye javítható/pótolható), vagy három elfogadott response paper a félév első blokkjának anyagából és öt elfogadott response paper a félév második blokkjának anyagából. (A hallgató a félév mindkét blokkja esetén megválaszthatja, hogy zárthelyi dolgozat megírása vagy response paperek leadása révén kíván részt venni a közös munkában.) Amennyiben valamelyik feltétel nem teljesül, a hallgató nem adhat le vizsgadolgozatot és nem vehet részt szóbeli vizsgán. A response paperek az adott óra kötelező szakirodalmára kritikai észrevételekkel reflektáló rövid esszék (terjedelem: maximum 3000 leütés; felépítés: rövid kérdés, amelyre a hallgató értelmezése szerint az olvasott szöveg választ keres + a válasz strukturált ismertetése), amelyeket legkésőbb az órát megelőző estig kell feltölteni a kurzus moodle-oldalára. A félév első blokkjának anyagából (3–5. hét) mindhárom óra szakirodalmához szükséges response papert készíteni, a félév második blokkjának anyagából (7–14. hét) viszont a hallgató kiválaszthatja azt az öt olvasmányt, amelyhez response papert ír. A késve leadott response papereket az oktató nem értékeli. A kötelező nyolc (három plusz öt) response papernél többet is le lehet adni. A hallgató választhat, hogy milyen formában szeretne vizsgázni: leadhat szemináriumi dolgozatot (írásbeli vizsga) vagy részt vehet szóbeli vizsgán. Szemináriumi dolgozat (írásbeli vizsga): Terjedelem: 15 ezer leütés. A dolgozat elkészítését egy részletes vázlat bemutatása előzi meg. A vázlat tartalmazza a dolgozat rövid (10–15 soros) ismertetését, 5–10 pontból álló tematikus vázlatát és a feldolgozott szakirodalom előzetes listáját. Ha a hallgató a vizsgaidőszak elejére kijelölt időpontig leadja dolgozatának előzetes változatát, akkor azt a kurzus oktatója néhány napon belül kommentálja. (Előzetes változat leadása nem kötelező.) A szemináriumi dolgozat végleges változatát legkésőbb a vizsga napját megelőző nap este 8 óráig kell leadni. A késés (a vázlat és a dolgozat esetében is) a dolgozatra szerezhető 50 pontból napi 10%, azaz 5 pont levonással jár. Szóbeli vizsga: a vizsga két részből áll. Az első részben a hallgatók a félév első blokkja során elsajátított ismeretek segítségül hívásával részletesen elemzik az alábbi kötetek egy-egy (az oktató által kiválasztott) rövid írását: — Kálmán László – Nádasdy Ádám (2007) Hajnali hárompercesek a nyelvről. Internetes kiadás, http://budling.nytud.hu/~kalman/arch/hajnali.pdf — Nádasdy Ádám (2003) Ízlések és szabályok. Budapest: Magvető. — Nádasdy Ádám (2008) Prédikál és szónokol. Budapest: Magvető. A vizsga második részében a hallgatók a félév második blokkja során elsajátított elemzési technikák segítségével részletesen elemeznek egy konkrét társalgási folyamatot (vagy annak egy részletét), amelynek írásbeli vagy mozgóképes dokumentációját az oktató a helyszínen a hallgatók rendelkezésére bocsátja. A szemináriumi munka az órai diszkussziókban való aktív és rendszeres részvételt jelenti. A puszta jelenlét önmagában nem elegendő a szemináriumi munkában való részvétel sikeres teljesítéséhez. Kiemelkedően színvonalas szemináriumi munkáért a hallgató maximum 5 plusz pontot kaphat.
Tanulástámogató anyagok
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)
Általános szabályok
Az óralátogatás kötelező. Az aláírás feltétele: max. 4 hiányzás.
Teljesítményértékelési módszerek
Az előadás anyagának számonkérése, az interkatív gyakorlatok során végzett munka értékelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- response paperek vagy zárthelyi dolgozatok: 20
- gyakorlati feladat és rövidkritika: 20
- órai munka: 10
- összesen: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás feltétele az óralátogatás (max. 30 százalékos hiányzás).
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 95-100 |
| Jeles | 90-94 |
| Jó | 80-89 |
| Közepes | 60-79 |
| Elégséges | 50-59 |
| Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
| félévközi készülés a gyakorlatokra | 24 |
| felkészülés a teljesítményértékelésekre | 10 |
| kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
| vizsgafelkészülés | 50 |
| összesen | 180 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Szandi-Varga Péter oktatási dékánhelyettes 2025.11.10-én. Érvényes 2025.11.10-től.
A félévben sorra vett témák
1. A verbális kommunikáció vizsgálata 2. Nyelvészet, nyelvészkedés, nyelvpolitika 3. Innátizmus 4. Jelentéselméletek: modellelméleti, kognitív, strukturális szemantika 5. Mentális jelentéselméletek 6. Szemantika és pragmatika viszonya 7. Nem-természetes (kommunikációs) jelentés 8. Beszédaktusok 9. Társalgási maximák és implikatúrák 10. Relevanciaelmélet 11. Irónia 12. Nyelvi szexizmus 13. Nyelvi agresszió 14. Megtévesző kommunikatív gyakorlatok
| Előadások témái |
|---|
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.