Programme: BA in Communication and Media Studies
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
Understanding media history and traditions. Understanding how universal media phenomena (such as propaganda, stereotyping, audience measurement, state and political relations) appear in particular socio-historical and technological contexts.
Academic results
Knowledge
- Solid knowledge of conceptualization for studying communication and media phenomena.
Skills
- Ability to participate in argumentative and rational debate
Attitude
- Openness to social change.
Independence and responsibility
- Ability to autonomous and interactive work.
Teaching methodology
face to face education and online interactive modules
Materials supporting learning
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)
General Rules
Attendance is mandatory. Requirements for instructor’s signature: no more than 4 missed classes.
Performance assessment methods
Tests about lecture material, assessment of class participation.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- in-class activity: 30
Percentage of exam elements within the rating
- exam: 70
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Aláírás feltétele az órák rendszeres látogatása (részvétel az előadások 70%-án), órai írásbeli feladatmegoldás.
Issuing grades
| % | |
|---|---|
| Excellent | 95-100 |
| Very good | 85–94 |
| Good | 70–84 |
| Satisfactory | 60–69 |
| Pass | 50–59 |
| Fail | 0–49 |
Retake and late completion
Retakes and make-ups are regulated by the University’s Code on Education and Examination.
Coursework required for the completion of the subject
| Nature of work | Number of sessions per term |
|---|---|
| classes | 56 |
| preparation for the classes | 24 |
| preparation for the tests | 10 |
| reading | 40 |
| preparation for exam | 50 |
| sum | 180 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 10.11.2025.
Topics covered during the term
1. Bevezetés a médiatörténetbe. A propaganda fogalma. 2. A PR születése és az írott sajtó kora 3. Edward Bernays munkássága 4. A tömegrádió kora 5. Orson Welles és a Világok Harca 6. A nácizmus és a náci propaganda 7. Az Ewige Jude ideológiája 8. A vietnámi háború propagandája 9. Tömegtelevízió és ellenállás az USA-ban 10. A reklámipar a dohányreklámok esetén keresztül. 11. A szatellit televíziózás kora és az iraki háború propagandája 12. A második iraki háború : a totális propaganda. 13. Hallin-Mancini: Médiarendszerek 14. Újságírás, objektivitás, értékelkötelezettség
| Lecture topics |
|---|
Additional lecturers
| Name | Position | Contact details |
|---|---|---|