I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Applied product management
ID (subject code)
BMEGT52MN40
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
2
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Tóvölgyi Sarolta
Position
assistant professor
Contact details
tovolgyi.sarolta@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Ergonomics and Psychology
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: MSc in Engineering Management

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Direct prerequisites
Strong
nincs
Weak
nincs
Parallel
nincs
Exclusion
nincs
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580515/8/2024 registration number. Valid from: 26.06.2024.

Objectives

The fundamental objective of the course is to learn the various product management topics covered in the lectures and to apply them in practice via group work.

Academic results

Knowledge
  1. They have a thorough understanding of the principal product-related concepts employed in product management,
  2. They have comprehensive knowledge of generations of product development models,
  3. They have comprehensive knowledge of new and integrated product development models,
  4. They know the general purpose of process modeling and its product development relevance,
  5. They have comprehensive knowledge of product development with an ergonomic approach,
  6. They know the general product management role and tasks,
  7. They have a thorough knowledge of the product management of software products,
  8. They have knowledge of the product management practices of innovative large companies.
Skills
  1. They are able to systematise (model) the acquired knowledge and to approach it in a complex manner;
  2. They are able to relate to market actors and to collect and organise information;
  3. They are able to translate theoretical knowledge into practical tasks;
  4. They are able to articulate ideas in a structured manner, both orally and in writing.
Attitude
  1. They are receptive to learning about technological development and innovation in the field of engineering;
  2. They collaborate with the instructor and fellow students during class;
  3. They expand their knowledge continuously;
  4. They are receptive to the use of information technology tools.
Independence and responsibility
  1. They independently seek out and contact market participants;
  2. They are receptive to well-founded criticism;
  3. They solve problems in teams with fellow students;
  4. They apply a systematic approach to their thinking.

Teaching methodology

Presentations, written and oral communication, use of IT tools and techniques, group work.

Materials supporting learning

  • Antalovits M., Süle M. (szerk.) (2012): Termékmenedzsment. Typotext Kiadó, Baccalaureus Scian-tiae Tankönyvek sorozat, Budapest. https://interkonyv.hu/konyvek/antalovics-sule-termekmenedzsment/
  • Izsó L., Becker Gy. (szerk.) (2011): Termékélmény. Akadémiai Kiadó Budapest.
  • Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotext Kiadó, Baccalaureus Sciantiae Tanköny-vek sorozat, Budapest.

General Rules

A megfogalmazott tanulási eredmények értékelése csoportosan elkészített beadandó dolgozat, annak prezentálása, valamint szóbeli vizsga alapján történik.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja egy csoportosan elkészített beadandó dolgozat formájában, továbbá annak prezentálása. Írásbeli teljesítményértékelés: a félév során elsajátított tananyag írásbeli számonkérése az órai anyagokhoz kapcsolódóan. Előadásokon kvíz kérdésekre adott válaszok.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés (írásos anyag): : 50
  • összegző tanulmányi értékelés prezentálása: 20
  • Írásbeli teljesítményértékelés: 20
  • Kvízkérdések: 10
  • összesen:: 100

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató az írásbeli beadandó, valamint a prezentáció és az írásbeli értékelés esetén. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

Issuing grades

%
Excellent 95-100
Very good 85-94
Good 70-84
Satisfactory 55-69
Pass 40-54
Fail 0-39

Retake and late completion

A csoportos beadandó pótleadása a TVSZ szerinti határidőig megtörténhet. Az írásbeli számonkérés a TVSZ szerint pótolható és javító jelleggel ismételhetők. A prezentáció pótlása a pótlási héten megadott időpontban lehetséges. A kvízkérdések esetén maximum 10 pontot veszünk figyelembe, azonban jóval több mint 10 pont érhető el az órák során, így külön pótlásra nincs szükség.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés az összegző teljesítményértékelésre (írásbeli anyag + prezentáció) 44
felkészülés az írásbeli teljesítményértékelésre 18
Összesen: 90

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 03.06.2024.

Topics covered during the term

A megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. A termékinnováció folyamata, valamint az annak során alkalmazható felhasználó-központú termékmenedzsment módszerek A piacon aktuálisan alkalmazott termékmenedzsment eszközök, termékinnovációs folyamatok Folyamatmodellezés célja, valamint egy konkrét folyamatmodellező szoftver bemutatása Termékinnovációs modellek generációi A sikeres termékinnováció menedzsment kérdései Szoftvertermékek termékmenedzsmentje, UX Termékélmény. Az érzelmek hasznosítása a márkaépítésben. A termékfejlesztés speciális területei (vendégelőadások különféle piaci szereplőkkel) Gyakorlati óra külső helyszínen (sikeresen termékfejlesztési és termékmenedzselési gyakorlat megismerése helyszíni látogatás során).

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Szabó Bálint Egyetemi adjunktus szabo.balint@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements