Szak: Ipari terméktervező mérnöki mesterképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
Az alapvetően készségfejlesztő tantárgy fő célja, hogy képessé tegye a mesterszakon tanuló terméktervező mérnök hallgatókat arra, hogy a terméktervezési és termékfejlesztési folyamat során felvetődő ergonómiai problémákat felismerjék, továbbá képesek legyenek a feltárt problémák kezelésére alkalmas módszer kiválasztására és az adott termék és/vagy környezet sajátosságainak megfelelő adaptálására, majd a felhasználó-központú megoldáskeresésre. A tanterv olyan ergonómiai területeket (szoftverergonómia, ipari ergonómia, irodaergonómia és speciális felhasználók tárgyi környezete) állít a képzés fókuszába, amelyekhez egyaránt szükség lehet laboratóriumi környezetben és gyakorlati terepen elvégzett alkalmazott kutatásra. Az előzőeken túl, a tárgy célja még a prezentációs készségek fejlesztése, valamint az alkalmazott ergonómia angol nyelvű szakkifejezéseinek alkalmazási szintű elsajátítása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az ergonómia témaköreinek általánosan használt fogalomrendszerét,
- ismeri a felhasználó-központú terméktervezés elméletét és gyakorlatát: lépéseit, az egyes lépések során alkalmazható kutatási és tervezési módszereket, a tervezés során figyelembe veendő emberi jellemzőket,
- ismeri a felhasználói igények és preferenciák feltárásának legfontosabb módszereit (kérdőív, interjú, fókuszcsoport),
- ismeri a termékek használhatóságának kritériumait és vizsgálatának módszereit,
- átfogó ismeretekkel rendelkezik az ipari munkavégzés ergonómiai kockázati tényezőiről és kockázatértékelési módszereiről,
- ismeri és érti a szoftverergonómia általános tervezési irányelveit, és a szoftverek tervezését támogató ergonómiai módszereket,
- ismeri az irodai munkakörnyezet tervezésének ergonómiai aspektusait, és a tervezést támogató kutatási módszereket,
- részletes ismeretekkel rendelkezik az egyetemes tervezés és a speciális igényekre történő tervezési szemléletekről.
Képesség
- Képes felismerni a tervezési folyamat azon pontjait, ahol a felhasználók bevonására van szükség,
- képes egy termék/szolgáltatás felhasználóit tipizálni, perszónákat alkotni,
- a tervezés korai szakaszától kezdve képes azonosítani ergonómiai problémákat, feltárni és megfogalmazni az azok megoldásához szükséges elméleti hátteret és gyakorlati módszereket,
- képes egy termék/szolgáltatás felhasználói utazásának (user journey) folyamatát definiálni és megjeleníteni,
- képes kapcsolatot teremteni az egyes speciális felhasználói csoportok tagjaival, kvalitatív módszerekkel feltárni igényeiket és bevonni őket a tervezési folyamatba,
- képes a különböző speciális igények figyelembe vétele mellett olyan komplex tervezési megoldásokat javasolni, amelyek a lehető legszélesebb felhasználói rétegek számára akadálymentesen használhatók,
- képes egyedül és csapatban interakciót lehetővé tevő szoftvertermék-prototípust készíteni,
- képes munkavállalói és munkáltatói szempontokat egyaránt figyelembe véve irodai elrendezési koncepciót tervezni,
- képes egy ergonómiai problémakör angol nyelvű szakirodalmának feldolgozására, összefoglalására és bemutatására.
Attitűd
- Felhasználó-központú, kreatív, megoldáskereső gondolkodás jellemzi,
- együttműködik a gyakorlatok során az oktatóval és hallgató társaival,
- nyitott az ergonómiai módszerek megismerésére és törekszik a problémamegoldáshoz szükséges mód-szerek szakszerű alkalmazására,
- jellemző rá az emberi igényekkel szembeni érzékenység,
- jellemző rá a folyamatos tanulási készség, a széles és alapos műveltség, interdiszciplináris érdeklődés.
Önállóság és felelősség
- Az egyéni feladatban autonóm módon mozgósítja és bővíti elméleti és gyakorlati tudását, képességeit,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- különböző szakmai problémák megoldására kezdeményezi a felhasználó-központú módszerek és technikák gyakorlatban való alkalmazását.
Oktatásmódszertan
Előadások, csoportos gyakorlatok, külső helyszínen tett látogatás: a tantárgy ismeretanyagának feldolgozása előadások és az előadás témáihoz kapcsolódó tantermi/laboratóriumi gyakorlatok, valamint külső helyszínen tett látogatás keretében történik. A gyakorlati foglalkozások keretében történik az egyes tervezési feladatok szakmai támogatása és a feladatkidolgozás folyamatának oktatói irányítása és ellenőrzése.
Tanulástámogató anyagok
- Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotex, Budapest.
- Szabó Gy. (szerk.): Tervezés speciális felhasználói körök számára. DSGI kiadó Budapest 2002
- William H. Cushman, Daniel J. Rosenberg: Human Factors in Product Design. Elsevier, 1991
- Daams, B. J. (1994): Human Force Exertion in User-product Interaction. TU Delft.
- Pheasant, S (1988): Bodyspace. Taylor & Francis.
- Sanders, M. S., McCormick, E. J. (1993): Human Factors in Engineering and Design. McGraw-Hill, London.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése részben az órai alkalmakon tanúsított aktív részvétel, részben a dokumentáció formájában leadott egyéni munka, részben pedig az egyéni munka szóbeli prezentációja alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tantárgy gyakorlatain egy csoport részeként megkezdett tervezési feladat(ok) egyéni kidolgozása, valamint a választott témakörhöz tartozó szakirodalom egyéni feldolgozása. Az egyénileg készített házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét, értékelési szempontjait a gyakorlatvezető határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat prezentálása): az egyénileg elkészített házi feladat prezentálása. A prezentáció tartalmi követelményeit, értékelési szempontjait a gyakorlatvezető határozza meg. 3. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): gyakorlati alkalmanként 3 pont szerezhető: 1 pont: passzív rész-vétel, 2 pont: mérsékelten aktív részvétel, 3 pont: felkészült megjelenés és proaktív, tevékeny részvétel
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Tantermi és külsős helyszíneken tartott órai részvétel: 30
- Egyéni házi feladat/ Szakirodalomfeldolgozás: min. 3 angol nyel-vű folyóiratcikk releváns tartalmának ma-gyar nyelvű összefoglalása, azok konklúzióinak levonása (a kiválasztott téma kapcsán): 20
- Egyéni házi feladat/ Tervezési feladat képes és szöveges bemutatása : 30
- Választott téma prezentációja: 20
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 85-89 |
Jó | 75-84 |
Közepes | 65-74 |
Elégséges | 50-64 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat pótlással a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 23:59-ig adható be, heti 5% (max. 20%) pontlevonással. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiváltható vagy helyettesíthető. 3) A prezentáció indokolt esetben a pótlási héten pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
Félévközi készülés a gyakorlatok-ra/laborokra | 7 |
Egyéni tervezési feladat elkészítése | 30 |
Szakirodalom feldolgozás | 20 |
Prezentációra való felkészülés | 5 |
Egyéni konzultáció | 2 |
Összesítve | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 06.03-án. Érvényes 2024.06.03-tól.
A félévben sorra vett témák
1. A felhasználó-központú tervezés fogalma, általános folyamata és alapkövetelményei. Ergonómiai módszerek áttekintése a terméktervezés folyamata során. A felhasználói kör definiálása és perszóna-alkotás folyamata. 2. Antropometriai illesztés folyamata, az antropometriai szempontok érvényesítése az ergonómiai elemzés és tervezés során. 3. A termékhasználhatósági vizsgálat módszeregyüttese. 4. Szoftverergonómia: általános UX design elmélet. A felhasználói felület tervezésének általános irányelveinek alkalmazása a szoftvertermékek esetében. A felhasználói felület tervezésének alapjai, tervezést támogató szoftverek. 5. Service design fogalomköre, módszerei: user journey, scenario map. 6. Az ipari munkahelyek ergonómiai szempontú kialakításának elvei és módszerei. Ipari munkahelyek kockázatelemzése és értékelése. 7. Irodaergonómia: a társas környezet ergonómiai szempontjai, a társas kapcsolatok és a kommunikáció befolyásolása a munkahelyi környezet kialakításával. 8. „Design for all”:tervezés speciális felhasználói rétegek számára, elvek és követelmények. --- Gyakorlatok témái: 1. Antropometriai illesztés. 2. Felhasználói kör jellemzése és perszóna-alkotás. Scenario-map készítése. 3. Használhatósági vizsgálat. 4. Felhasználói felület szoftveres tervezése. 5. Speciális felhasználók igényeinek felmérése interjú módszerével. 6. Design for all gyakorlati megoldások: termékötletek – kiválasztás – fejlesztés egy adott speciális felhasználói réteg számára. 7. Ipari ergonómia gyakorlati módszerei. 8. Irodaátalakítás tervezése vállalati igények alapján.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A felhasználó-központú tervezés fogalma, általános folyamata és alapkövetelményei. Ergonómiai módszerek áttekintése a terméktervezés folyamata során. A felhasználói kör definiálása és perszóna-alkotás folyamata. |
2. | Antropometriai illesztés folyamata, az antropometriai szempontok érvényesítése az ergonómiai elemzés és tervezés során. |
3. | A termékhasználhatósági vizsgálat módszeregyüttese. |
4. | Szoftverergonómia: általános UX design elmélet. A felhasználói felület tervezésének általános irányelveinek alkalmazása a szoftvertermékek esetében. A felhasználói felület tervezésének alapjai, tervezést támogató szoftverek. |
5. | Service design fogalomköre, módszerei: user journey, scenario map. |
6. | Az ipari munkahelyek ergonómiai szempontú kialakításának elvei és módszerei. Ipari munkahelyek kockázatelemzése és értékelése. |
7. | Irodaergonómia: a társas környezet ergonómiai szempontjai, a társas kapcsolatok és a kommunikáció befolyásolása a munkahelyi környezet kialakításával. |
8. | „Design for all”:tervezés speciális felhasználói rétegek számára, elvek és követelmények. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Pulay Márk Ágoston | tanársegéd | pulay.mark@gtk.bme.hu |
Szabó Bálint | tanársegéd | szabo.balint@gtk.bme.hu |
Dr. Geszten Dalma | adjunktus | geszten.dalma@gtk.bme.hu |
Dr. Hercegfi Károly | egyetemi docens | hercegfi.karoly@gtk.bme.hu |
Boros Dávid | PhD hallgató | boros.david@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.