Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Környezeti teljesítményértékelés
Azonosító
BMEGT42MN21
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Csuvár Ádám
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
csuvar.adam@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser MSc - Környezetmenedzsment specializáció

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Master of Science Degree Program in Engineering Management

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A hallgatók megismertetése a környezeti teljesítményértékelési technikákkal, módszerekkel. A tárgy bemutatja a teljesítményértékelés makroszintű módszereit, illetve vállalati alkalmazásának szükségességét, célját, az egyes módszerek, és a vizsgálati eredmények alkalmazhatóságát a gazdálkodó szervezetek gyakorlatában.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a környezeti menedzsment tématerületéhez kötődő fogalomrendszert, a legfontosabb összefüggéseket és fő elméleteket;
  2. ismeri a fenntarthatóság szerepét a gazdálkodó szervezetek működésében;
  3. ismeri a menedzsment feladatait a vállalati környezetvédelem területén. A vállalat és gazdálkodási környezete (a vállalat szerepe, felelőssége a környezeti célok megvalósításában);
  4. ismeri a környezetgazdálkodáshoz köthető probléma-megoldási módszereket: externáliákkal kapcsolatos megoldásokat, mikrogazdasági szintű elemzési és döntéstámogató módszereket (így a vállalati környezeti menedzsment eszközöket);
  5. ismeri a szervezetek gazdálkodásához kötődő alapvető közgazdasági, vállalkozási és jogi szabályokat, eszközöket.
Képesség
  1. A hallgató képes a környezetvédelmi szakterületen felmerülő problémák megoldásánál alkalmazni a megszerzett általános és specifikus menedzsment ismereteket, eszközöket, módszereket;
  2. képes a rendszerszemlélet alkalmazására, a PDCA logikán alapuló megközelítésre, a folyamatmenedzsment elvei alapján.
Attitűd
  1. Felvállalja a környezetvédelmi szakterülethez kapcsolódó szakmai és erkölcsi értékrendet. Nyitott a szakterületen zajló fejlesztések és innováció megismerésére;
  2. törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait;
  3. törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján, összetett megközelítésben végezze;
  4. fentiek alapján nyitott az együttműködésre.
Önállóság és felelősség
  1. Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira, de önállóan végzi az alapvető feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását;
  2. kezdeményező szerepet vállal a környezetvédelmi problémák megoldásában, feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét.

Oktatásmódszertan

Előadások, melyeken az elhangzott elméleti részt követően esettanulmányok bemutatására kerül sor.

Tanulástámogató anyagok

  • Kósi Kálmán – Valkó László (szerk.): Környezetmenedzsment. Typotex Kiadó, Budapest, 2006.
  • Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan. Környezetpolitikai eszközök, környezet-gazdaságtani modellek és joggazdaságtani magyarázatok. Pázmány Press, Budapest, 2014.
  • Az előadások diasora. – Slideshows of the lectures.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két összegző tanulmányi teljesítményértékelés (két zárthelyi dolgozat) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat a megszerzett alapvető ismeretek (fogalmak, definíciók, módszertanok jellemzői) és összefüggések megértésére és alkalmazására fókuszál.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80–89
70–79
Közepes 60–69
Elégséges 40–59
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés a teljesítményértékelésekre 42
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 20
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A tárgy oktatásának célja, módszerei. Alapvetések: anyagáram elemzés, folyamatmenedzsment, áramlások vizsgálata a PDCA ciklus logikája szerint.
2. Az ipari metabolizmus, az anyagáram elemzés. Teljes gazdasági anyagmérlegek. Gazdaság és környezet: új megközelítés szükségessége
3. Nemzeti számlák versus környezeti számlák. A környezeti számlák és az SNA. A környezeti számlák alkalmazhatóságának területei.
4. A környezeti számlák alkalmazhatóságának területei. Az Integrált Gazdasági és Környezeti Számlák Rendszere (System of Economic and Environmental Accounts, SEEA).
5. Az öko-controlling, mint a folyamatos fejlesztés biztosításának, a vállalati környezeti teljesítmény javításának eszköze. A vállalati controlling és a stratégiai mutatószámrendszer (Balance ScoreCard, BSC) környezeti szempontú támogatása.
6. A környezeti teljesítmény értékelésének módszerei, az egyes módszerek alkalmazhatósága. A teljesítményértékelés előkészítő fázisa: az ökotérképezés.
7. Teljesítményértékelés az ISO 14001 szabvány szerinti rendszerben. Az auditprogram céljai és terjedelme. Az audit tevékenységei.
8. Az auditprogram végrehajtásának irányítása. Az auditprogrammal kapcsolatos felelősségi körök, erőforrások és eljárások. Az auditprogram megvalósítása. Az auditprogram figyelemmel kísérése és átvizsgálása.
9. Az audit tevékenységei: az audit kezdeményezése, a dokumentumok átvizsgálásának levezetése, előkészületek a helyszíni audit tevékenységeihez, a helyszíni audittevékenységek levezetése, az auditjelentés elkészítése, az audit befejezése, az auditból folyó teendők elvégzése.
10. Az auditorok felkészültsége és kiértékelése: személyi tulajdonságok, ismeretek és készségek, képzettség, munkatapasztalat, auditori képzettség és auditori gyakorlat, a felkészültség szinten tartása és fejlesztése.
11. A környezeti teljesítmény értékelésének folyamata az ISO 14031 szabvány szerint. A környezeti indikátorok fogalma, típusai.
12. A környezeti indikátorok kiválasztásának és alkalmazásának szempontjai. A környezeti indikátorok szerepe, jelentősége a teljesítményértékelésben
13. A környezeti teljesítmény megjelenése a gazdálkodó szervezetek környezeti és fenntarthatósági (GRI STANDARDS) jelentéseiben.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kósi Kálmán György címzetes egyetemi tanár / honorary professor kosi.kalman@gtk.bme.hu
Dr. Csuvár Ádám egyetemi adjunktus / senior lecturer csuvar.adam@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.