Szak: Műszaki menedzser MSc - Környezetmenedzsment specializáció
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Master of Science Degree Program in Engineering Management
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A hallgatók megismertetése a környezeti teljesítményértékelési technikákkal, módszerekkel. A tárgy bemutatja a teljesítményértékelés makroszintű módszereit, illetve vállalati alkalmazásának szükségességét, célját, az egyes módszerek, és a vizsgálati eredmények alkalmazhatóságát a gazdálkodó szervezetek gyakorlatában.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a környezeti menedzsment tématerületéhez kötődő fogalomrendszert, a legfontosabb összefüggéseket és fő elméleteket;
- ismeri a fenntarthatóság szerepét a gazdálkodó szervezetek működésében;
- ismeri a menedzsment feladatait a vállalati környezetvédelem területén. A vállalat és gazdálkodási környezete (a vállalat szerepe, felelőssége a környezeti célok megvalósításában);
- ismeri a környezetgazdálkodáshoz köthető probléma-megoldási módszereket: externáliákkal kapcsolatos megoldásokat, mikrogazdasági szintű elemzési és döntéstámogató módszereket (így a vállalati környezeti menedzsment eszközöket);
- ismeri a szervezetek gazdálkodásához kötődő alapvető közgazdasági, vállalkozási és jogi szabályokat, eszközöket.
Képesség
- A hallgató képes a környezetvédelmi szakterületen felmerülő problémák megoldásánál alkalmazni a megszerzett általános és specifikus menedzsment ismereteket, eszközöket, módszereket;
- képes a rendszerszemlélet alkalmazására, a PDCA logikán alapuló megközelítésre, a folyamatmenedzsment elvei alapján.
Attitűd
- Felvállalja a környezetvédelmi szakterülethez kapcsolódó szakmai és erkölcsi értékrendet. Nyitott a szakterületen zajló fejlesztések és innováció megismerésére;
- törekszik szakmailag magas szinten önállóan vagy munkacsoportban megtervezni és végrehajtani a feladatait;
- törekszik arra, hogy a munkáját rendszerszemléletű és folyamatorientált gondolkodásmód alapján, összetett megközelítésben végezze;
- fentiek alapján nyitott az együttműködésre.
Önállóság és felelősség
- Döntései során figyelemmel van a munkahelyi egészség és biztonság, a műszaki, gazdasági és jogi szabályozás, valamint a mérnöketika alapvető előírásaira, de önállóan végzi az alapvető feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását;
- kezdeményező szerepet vállal a környezetvédelmi problémák megoldásában, feltárja az alkalmazott technológiák hiányosságait, a folyamatok kockázatait és kezdeményezi az ezeket csökkentő intézkedések megtételét.
Oktatásmódszertan
Előadások, melyeken az elhangzott elméleti részt követően esettanulmányok bemutatására kerül sor.
Tanulástámogató anyagok
- Kósi Kálmán – Valkó László (szerk.): Környezetmenedzsment. Typotex Kiadó, Budapest, 2006.
- Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan. Környezetpolitikai eszközök, környezet-gazdaságtani modellek és joggazdaságtani magyarázatok. Pázmány Press, Budapest, 2014.
- Az előadások diasora. – Slideshows of the lectures.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két összegző tanulmányi teljesítményértékelés (két zárthelyi dolgozat) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat a megszerzett alapvető ismeretek (fogalmak, definíciók, módszertanok jellemzői) és összefüggések megértésére és alkalmazására fókuszál.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80–89 |
Jó | 70–79 |
Közepes | 60–69 |
Elégséges | 40–59 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 42 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A tárgy oktatásának célja, módszerei. Alapvetések: anyagáram elemzés, folyamatmenedzsment, áramlások vizsgálata a PDCA ciklus logikája szerint. |
2. | Az ipari metabolizmus, az anyagáram elemzés. Teljes gazdasági anyagmérlegek. Gazdaság és környezet: új megközelítés szükségessége |
3. | Nemzeti számlák versus környezeti számlák. A környezeti számlák és az SNA. A környezeti számlák alkalmazhatóságának területei. |
4. | A környezeti számlák alkalmazhatóságának területei. Az Integrált Gazdasági és Környezeti Számlák Rendszere (System of Economic and Environmental Accounts, SEEA). |
5. | Az öko-controlling, mint a folyamatos fejlesztés biztosításának, a vállalati környezeti teljesítmény javításának eszköze. A vállalati controlling és a stratégiai mutatószámrendszer (Balance ScoreCard, BSC) környezeti szempontú támogatása. |
6. | A környezeti teljesítmény értékelésének módszerei, az egyes módszerek alkalmazhatósága. A teljesítményértékelés előkészítő fázisa: az ökotérképezés. |
7. | Teljesítményértékelés az ISO 14001 szabvány szerinti rendszerben. Az auditprogram céljai és terjedelme. Az audit tevékenységei. |
8. | Az auditprogram végrehajtásának irányítása. Az auditprogrammal kapcsolatos felelősségi körök, erőforrások és eljárások. Az auditprogram megvalósítása. Az auditprogram figyelemmel kísérése és átvizsgálása. |
9. | Az audit tevékenységei: az audit kezdeményezése, a dokumentumok átvizsgálásának levezetése, előkészületek a helyszíni audit tevékenységeihez, a helyszíni audittevékenységek levezetése, az auditjelentés elkészítése, az audit befejezése, az auditból folyó teendők elvégzése. |
10. | Az auditorok felkészültsége és kiértékelése: személyi tulajdonságok, ismeretek és készségek, képzettség, munkatapasztalat, auditori képzettség és auditori gyakorlat, a felkészültség szinten tartása és fejlesztése. |
11. | A környezeti teljesítmény értékelésének folyamata az ISO 14031 szabvány szerint. A környezeti indikátorok fogalma, típusai. |
12. | A környezeti indikátorok kiválasztásának és alkalmazásának szempontjai. A környezeti indikátorok szerepe, jelentősége a teljesítményértékelésben |
13. | A környezeti teljesítmény megjelenése a gazdálkodó szervezetek környezeti és fenntarthatósági (GRI STANDARDS) jelentéseiben. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kósi Kálmán György | címzetes egyetemi tanár / honorary professor | kosi.kalman@gtk.bme.hu |
Dr. Csuvár Ádám | egyetemi adjunktus / senior lecturer | csuvar.adam@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.