Célkitűzések
A tantárgya célja: Megismertetni a hallgatókat a környezetmenedzsment alapjaival, globális, nemzetközi és hazai trendjeivel, a környezetmenedzsment vállalati kihívásaival és főbb vizsgálati területeivel, az alkalmazott módszerekkel és fontosabb területeivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a környezeti kockázatok típusait, az azokra épülő vállalati stratégiákat;
- ismeri a vállalatok környezeti menedzsmentjébe beépíthető különböző irányzatokat, ezek előnyeit és hátrányait, egymással való összehasonlításukat;
- tisztában van a környezeti teljesítményértékelés szerepével, ismeri az ISO14001 és EMAS rendelet jellemzőit;
- ezen kívül ismeri az ökomarketinggel valamint társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos vállalati előnyöket.
Képesség
- A hallgató képes a vállalati környezetmenedzsmenttel kapcsolatos kérdésekben az összefüggések felismerésére;
- a vállalati környezetmenedzsmenttel kapcsolatos információkról kritikus gondolkozásra;
- a vállalati környezetmenedzsmenttel kapcsolatos kérdések felismerésére, megértésére és megválaszolására;
- a holisztikus szemlélet elsajátítására és multidiszciplináris összefüggések feltérképezésére, a más tudományokkal kapcsolódó pontok indoklására;
- valamint képes a fentiek közérthető, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
- A hallgató együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival;
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, multimédiás eszközök és források használatával.
Önállóság és felelősség
- A hallgató önállóan végzi a környezetmenedzsmenthez kapcsolódó problémák megoldását;
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan készített feladatok, tervek készítése.
Tanulástámogató anyagok
- Szerk: Kósi Kálmán - Valkó László: Környezetmenedzsment. (Tankönyv; BME - Typotex Kiadó, Buda-pest, 2006.). ISBN 963-9664-07-3
- Csutora Mária – Kerekes Sándor: A környezetbarát vállalatirányítás eszközei. KJK Kerszöv, 2004.
- Journal of Cleaner Production
- Sustainable Development
- Sustainability
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 2 összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelése a félév során két zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozatok rövid fogalmi és összetettebb, kifejtős, problémamegoldó részből állnak.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 50
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 75–84 |
Közepes | 65–74 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A hatályos TVSz értelmében az összegző tanulmányi teljesítményértékelések mindegyike pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés órákra | 16 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 8 |
kiadott írásos tananyag önálló elsajátítása | 8 |
összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés a környezetmenedzsmentbe |
2. | Környezeti trendek és a gazdasági keretrendszer - 1. |
3. | Környezeti trendek és a gazdasági keretrendszer - 2. |
4. | Környezeti kockázatok |
5. | A vállalati környezetvédelem irányzatai |
6. | Vállalati környezeti stratégiák |
7. | Környezeti menedzsment rendszerek |
8. | Környezeti teljesítményértékelés és indikátorok |
9. | Környezeti marketing |
10. | Vállalatok társadalmi felelősségvállalása |
11. | Környezeti konfliktusok és azok kezelése |
12. | Környezeti számvitel és pénzügyek |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Csuvár Ádám | egyetemi adjunktus | csuvar.adam@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.