Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MINŐSÉGMENEDZSMENT
Azonosító
BMEGT20MN03
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Surman Vivien
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
surman.vivien@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Műszaki menedzser mesterszak MSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2024.05.29.) az 580439/11/2024 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2024.05.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja bemutatni a minőségmenedzsment szerepét a szervezetek sikeres működésében és elősegíteni a minőségmenedzsment kompetitív természetének mélyebb megértését. A tantárgy bemutatja a különböző termelő és szolgáltató szektorok minőségmenedzsment rendszereihez kötődő főbb sajátosságokat. A tantárgy során ismertetésre kerülnek a legismertebb minőségmenedzsment módszerek, eszközök és a szolgáltatásminőség modellek alapjai.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a minőségmenedzsment rendszerek általános és specifikus jellemzőit, legfontosabb irányait és pontosan kidolgozott határait mind a termelő és nemtermelő szektorokhoz kötődően, illetve a szakterületnek a menedzsment rendszerekhez való kapcsolódását.
  2. Részletekbe menően ismeri a folyamatmenedzsment és folyamatérettségi modellek, a minőségtervezés, a beszállítói minőségbiztosítás és szervezeti önértékelés területek összefüggéseit, elméleteit és az ezeket felépítő terminológiát.
  3. Ismeri a minőségmenedzsment módszerek proaktív alkalmazási lehetőségeit a minőség- és folyamatfejlesztés érdekében.
Képesség
  1. Képes a minőségmenedzsment ismeretrendszerét alkotó elképzelések különböző területeinek részletes analízisére, az átfogó és speciális összefüggések szintetikus megfogalmazására és az ezekkel adekvát értékelő tevékenységre.
  2. Képes speciális minőségmenedzsment problémák azonosítására, és azok megoldásához szükséges részletes elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására.
  3. Képes a minőségmenedzsment problémák sokoldalú, interdiszciplináris megközelítésére.
  4. Képes bekapcsolódni minőségmenedzsment területre specifikált kutatási, fejlesztési projektekbe.
  5. Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban képes a minőségmenedzsment módszerek és technikák széles körének gyakorlati alkalmazására.
  6. Képes adott munkahely különböző szakmai elvárásainak megfelelően felhasználni minőségmenedzsment tudását.
  7. Képes minőségfejlesztési feladatokkal foglalkozó teamek munkájának megtervezésére és vezetésére.
Attitűd
  1. Ismeri és vállalja azokat az átfogó és speciális viszonyokat, azt a szakmai identitást, amelyek szakterülete sajátos karakterét, személyes és közösségi szerepét alkotják. Ez alapozza meg fejlődő hivatástudatát.
  2. Képes szakmája összefoglaló és részletezett problémaköreinek megértésére és hiteles közvetítésére.
  3. Innovatív hozzáállást tanúsít a szakterület elvi és módszertani kérdéseihez kapcsolódóan.
  4. Szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.
Önállóság és felelősség
  1. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik átfogó és speciális minőségmenedzsment kérdések kidolgozásában, kapcsolódó nézetek képviseletében, indoklásában.
  2. Felelősséggel vállalja a kezdeményező szerepét az együttműködés kialakítására a saját és a kapcsolódó szakterületek szakembereivel.
  3. Egyenrangú partner a szakmai kooperációban.
  4. Végiggondolja és képviseli az adott szakterület etikai kérdéseit.
  5. Felelősen képviseli a minőségmenedzsment elveit a problémák elemzése és a fejlesztések során.

Oktatásmódszertan

Előadások, elméleti modellek értelmezése, gyakorlatok, esettanulmányok feldolgozása önállóan és csoportmunkában.

Tanulástámogató anyagok

  • Topár J. – Surman V. Minőségmenedzsment Oktatási segédanyaga Műszaki menedzser és a Vezetés és szervezés mesterszakos hallgatók számára
  • Egyéb, az oktatók által kiadott oktatási segédletek (https://edu.gtk.bme.hu)
  • Defeo, J.A. (2017) Juran’s Quality Handbook – The complete guide to performance excellence, 7th ed., McGraw-Hill Education.
  • Evans, J.R. – Lindsay, W.M. (2017) Managing for Quality and Performance Excellence, 10th ed., Cengage Learning.
  • George, M.L. – Rowlands, D. – Price, M. – Maxey, J. (2005) The Lean Six Sigma Pocket Toolbook – A Quick Reference Guide to Nearly 100 Tools for Improving Process Quality, Speed, and Complexity, George Group.
  • Gillett, J. – Simpson, P. – Clarke, S. (2015) Implementing ISO 9001:2015, Infinite Ideas Limited.
  • Goetsch, D.L. – Davis, S.B. (2016) Quality Management for Organizational Excellence – Introduction to Total Quality, 8th ed., Pearson.
  • Kemény S. – Papp L. – Deák A. (1999) Statisztikai minőség- (megfelelőség-) szabályozás. Műszaki Könyvkiadó–Magyar Minő-ség Társaság, Budapest.
  • Kiran, D.R. (2017) Total Quality Management key concepts and case studies, Elsevier.
  • Kövesi J. – Topár J. (szerk.) (2006): Minőségmenedzsment alapjai, Typotex Kiadó, Budapest
  • MSZ EN ISO 9001:2015 Minőségirányítási Rendszerek - Követelmények MSZT 2015.
  • Liker, J.K. – Ross, K. (2017) The Toyota Way to Service Excellence – Lean transformation in service organizations, McGraw-Hill Education.
  • Oakland, J.S. (2014) Total Qualiy Management and Operational Excellence – Text with cases, Rout-ledge.
  • Sower, V.E. (2011) Essentials of Quality with cases and experimental exercises, Wiley.
  • Tenner A. R. – DeToro I. J. (2001): Teljes körű minőségmenedzsment TQM 3. kiadás, Műszaki Könyv-kiadó, Budapest
  • Topár J. (szerk.): A műszaki menedzsment aktuális kérdései Műszaki Kiadó Budapest, 2012.
  • Topár J (2001): A minőségmenedzsment -rendszerek fejlődésének néhány jellemzője a hazai vállalkozásoknál. Harvard Business Manager 4/2001 pp.50-57

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése szorgalmi időszaki és vizsgaidőszaki teljesítményértékeléssel történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A hallgatók jelentkezhetnek a félév elején meghirdetett témákra, hogy azokhoz kötődően egyénileg vagy csapatban különlegességeket, gyakorlati példákat (általános információkon, irodalmi leírásokon túli) összegyűjtsenek és előre meghatározott időpontban prezentáljanak (opcionális kutatás (információgyűjtés, tájékozódás) és prezentáció). Az előadásokhoz kötődő prezentációkat a prezentálás időpontja előtt minimum 2 munkanappal el kell küldje a hallgató a kurzus oktatóinak, és/vagy az előadott prezentációt fel kell töltenie a tantárgy moodle oldalára (egy elkészített feladathoz). A prezentációval (és a mögöttes kutatással) max. 25 pont szerezhető, mely a vizsga pontszámához hozzáadódik a min. 50% megszerzését követően. A prezentációval megszerezhető az aláírás (ekkor a további pluszpontok egészében hozzáadódnak a vizsgapontszámhoz az 50% elérését követően). Továbbá, a félév során különböző opcionális órai feladatokkal és beadandókkal pluszpontok szerezhetők. Egy félévben maximum 15 pluszpont szerezhető, melyből 5 pont az aláírás követelménye. A további 10 pont hozzáadódik a vizsgapontszámhoz a minimum 50% teljesítését követően. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Írásbeli teljesítményértékelés: a félév során érintett témakörök elméleti hátterének és gyakorlati alkalmazhatóságának ellenőrzése. A vizsgán elérhető 100 pont I-H állítások megoldásával és kisebb-nagyobb esszé kérdések kifejtésével érhető el. Minimum követelmény az 50% elérése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Opcionális kutatás és prezentáció: 62
  • Opcionális feladatok (órai és/vagy beadandó): 38
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Opcionális kutatás és prezentáció: 25
  • Opcionális feladatok (órai és/vagy beadandó): 15
  • Írásbeli vizsga: 100
  • Összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az előadások során elvégezhető vagy kiadott feladatokból és esettanulmányokból pluszpontok szerezhetők, maximum 15 pont. A 15 pontból minimum 5 pont összegyűjtése az aláírás megszerzésének feltétele, ez az 5 pont nem kerül beszámításra, a további maximum 10 pont beszámításra kerül a végső jegybe a minimum 50 % teljesítése után. Ezek a feladatok és esettanulmányok nem pótolhatók. Az aláírás megszerezhető a prezentáció elkészítésével is (ez esetben a további pluszpontok teljes egészében hozzáadódnak a vizsgaponthoz a min. 50% elérése után).

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 87–94
75–86
Közepes 63–74
Elégséges 50–62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A prezentáció és a további pluszpontos feladatok nem pótolhatók, javíthatók.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
opcionális prezentáció és feladatok elkészítése 40
vizsgafelkészülés 54
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 05.06-án. Érvényes 2024.05.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények a következő tematikai blokkok elsajátításával érhetők el.

Előadások témái
1. Bevezetés. A minőségmenedzsment alapfogalmai.
2. Minőségmenedzsment rendszerek szerepe és működési tapasztalatai a termelő és nem termelő szektorokban.
3. Folyamatmenedzsment és folyamatérettségi modellek, Six Sigma, Lean menedzsment.
4. Minőségtervezés alapjai, kidolgozásának lépései.
5. Beszállítói minőségbiztosítás, beszállítók kiválasztása, első mintázás, beszállítók értékelése.
6. Minőségköltségek.
7. Szervezeti önértékelés fogalma, lényege, folyamata, díjmodellek, Közös Értékelési Keretrendszer (CAF).
8. Minőségmenedzsment módszerek elvi háttere, kategorizálása, minőséggel kapcsolatos adatok, információk és azok elemzése.
9. Benchmarking fogalma, fejlődése, elvi háttere és jelentősége.
10. Folyamatjavítás általános modell-folyamatai, PDCA, DMAIC.
11. Ötletgyűjtő, problémafeltáró módszerek.
12. Folyamatok leírására, elemzésére alkalmazható módszerek.
13. Hibaelemzés módszerei.Folyamatszabályozás módszerei.
14. További minőségmenedzsment módszerek.
15. Szolgáltatásminőség modellek.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Topár József c. egyetemi docens topar.jozsef@gtk.bme.hu
Dr. Surman Vivien egyetemi adjunktus surman.vivien@gtk.bme.hu
Dr. Benedek Petra egyetemi adjunktus benedek.petra@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.